Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
top-image
WSTECZ

Program mentoringowy w praktyce – jak go wykorzystać i dlaczego warto wdrożyć go w Twojej organizacji?

Mentoring to ostatnio bardzo popularny trend. Jeśli zastanawiacie się, co sprawia, że cieszy się tak dużym zainteresowaniem i rozważacie, czy warto poddać się owej modzie, to ten artykuł jest dla Was. Dowiecie się z niego, kto z mentoringu może skorzystać najwięcej, jak świadomie użyć go do rozwoju organizacji i… last but not least, co możecie wynieść z niego dla siebie, niezależnie od roli, jaką pełnicie w firmie.

Mentoring – czym jest i co go wyróżnia wśród innych narzędzi rozwojowych

Zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia. Choć intensywny rozwój i rozkwit mentoringu w biznesie jest kwestią ostatnich lat, to jego korzenie sięgają jeszcze starożytnej historii Odyseusza, który przed odpłynięciem na wojnę trojańską przekazał swojego syna Telemacha pod opiekę mitycznego Mentora. Kondensując wiele obecnie funkcjonujących definicji mentoringu w jedno, na potrzeby artykułu można przyjąć takie wyjaśnienie:

Mentoring to przede wszystkim proces oparty na relacji pomiędzy mentorem i mentee, w którym ten pierwszy towarzyszy drugiemu w szeroko rozumianym rozwoju, wspiera go swoją wiedzą i doświadczeniem, zostawiając mu jednak pole do samodzielnych wyborów i decyzji.

Mentoring a coaching

Czasami stawia się znak równości między mentoringiem a coachingiem. Niesłusznie. O ile mentoring wykorzystuje elementy i narzędzia coachingu, o tyle uwzględnia również udzielanie rad i wskazówek przez mentora, dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i demonstrowanie pożądanych postaw – tych elementów w coachingu nie znajdziemy. Coaching skupia się na realizacji celów klienta, bazując w pełni na jego potencjale i zasobach. W mentoringu dochodzi możliwość korzystania z zasobów mentora.

Mentoring w organizacji – jak wykorzystać jego potencjał?

Wdrożenie programu mentoringowego niesie ze sobą szereg wymiernych korzyści dla całej firmy. Do najważniejszych można zaliczyć:

  • Wykorzystanie w pełni potencjału doświadczonych pracowników. Nie każdy w organizacji może zostać menadżerem. Nie każdy też chce. Ale każdy, kto gromadzi przez lata wiedzę i doświadczenie, może się nią podzielić w inny sposób, jeśli tylko prezentuje odpowiednią postawę i chęci oraz zostaną mu zapewnione określone narzędzia.
  • Wzrost satysfakcji. Mentoring to idealny sposób, żeby docenić bardziej doświadczonych pracowników, a przy okazji zaoferować im dodatkowe możliwości rozwoju i dać szansę do sprawdzenia się w nowej roli.
  • Efektywny rozwój jednostek i budowanie relacji. Mentoring będąc relacją jeden na jeden, zapewnia bardzo indywidualne podejście do pracownika i umożliwia mu korzystanie dokładnie z tych obszarów wiedzy i doświadczenia mentora, których potrzebuje. Jeśli dodamy do tego budowanie i rozwijanie relacji, stanowiącej podstawę procesu, otrzymamy jedną z najbardziej efektywnych, ale i pięknych metod rozwojowych.
  • Optymalizacja kosztów. Ze względu na wspomniane w poprzednim punkcie stuprocentowe dopasowanie treści rozwojowych do odbiorcy, mentoring – w porównaniu, chociażby do typowych szkoleń – cechuje również najwyższa efektywność kosztowa. Dodatkową przewagą rozwiązania jest formuła łącząca teorię, czyli wiedzę, z praktyką, czyli doświadczeniem mentora wypracowanym w toku jego zawodowego rozwoju.
  • Wykorzystanie potencjału różnorodności. Wymiana perspektyw pomiędzy mentorem i mentee, którzy zazwyczaj różnią się od siebie wiekiem, doświadczeniem, etapem w życiu, a co za tym idzie, spojrzeniem na świat, niesie ze sobą pożądaną różnorodność sprzyjającą innowacji w organizacji. Odpowiednie wykorzystanie tego aspektu może stanowić o jednej z istotnych przewag konkurencyjnych firmy.
Mentoring w Twojej firmie – od czego zacząć

Jak zatem zacząć przygodę z mentoringiem tak, żeby faktycznie firma na nim skorzystała? Podstawą sukcesu jest odpowiednie wdrożenie programu mentoringowego w organizacji – temu tematowi poświęcimy wkrótce dedykowany artykuł. Jeśli jednak jako firma nie posiadamy własnego programu i chwilowo nie mamy zasobów, żeby go stworzyć, pozostaje nam rozważenie opcji skorzystania z mentoringu zewnętrznego. Czy to rozwiązanie sprawdzi się w przypadku Twojej firmy? W jakich konkretnych sytuacjach można zyskać, decydując się na niezależnych mentorów? Gdzie ich szukać i jak znaleźć tych właściwych?

Odpowiedzi na te pytania znajdują się w drugiej części artykułu. Żeby uzyskać do nich dostęp, wypełnij formularz kontaktowy poniżej.

Zyskaj pełny dostęp

Pobierz materiał

POBIERZ POBIERZ

Dziękujemy!

Przepraszamy, coś poszło nie tak.

Odśwież stronę i spróbuj ponownie.

Błąd przesyłania pliku

Żaden plik nie został przesłany

Nieprawidłowy rozmiar pliku (maks. 5 MB)

Nieprawidłowy format pliku

Pusty plik

Przetwarzanie...

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej newsów

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata Sii.

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?

Einige Inhalte sind nicht in deutscher Sprache verfügbar.
Sie werden auf die deutsche Homepage weitergeleitet.

Möchten Sie fortsetzen?