Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
top-image
    Wstecz

    Split payment w Dynamics AX – modyfikacja uwzględniająca zmiany w VAT

    Już na początku przyszłego roku wprowadzony zostanie nowy model płatności podzielonej w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorstw. W artykule omawiamy wszystkie zmiany z tym związane oraz przybliżamy, co należy zrobić, aby dostosować systemy informatyczne w firmie do split payment.

    Czym jest split payment?

    Jest to nowa metoda płatności podzielonej w rozliczeniach VAT, która ma zostać wprowadzona w Polsce w styczniu 2018 roku. Po wprowadzeniu tej metody rozliczenia faktura będzie rozdzielona na kwotę netto, wpłacaną przez nabywcę na bieżące konto dostawcy oraz kwotę podatku VAT, która będzie płacona na rachunek bankowy VAT.

    Nowy mechanizm płatności to rozwiązanie zaproponowane przez Komisję Europejską, którego głównym założeniem jest możliwość prewencji i uniemożliwiania powstawania nadużyć już w początkowym etapie transakcji. Organy podatkowe mogą kontrolować kwotę VAT w trakcie zawierania nowej transakcji i będą miały wgląd do konta VAT podatnika, gdzie transakcje wykonywane są w czasie rzeczywistym.

    Dwa mechanizmy split payment – manualny oraz automatyczny system rozrachunkowy

    Mechanizm split payment rozróżnia dwa podstawowe warianty płatności. Pierwszy z nich to zautomatyzowanie podziału kwoty brutto. W tym przypadku nabywca dokonuje płatności za pomocą jednego przelewu, jednakże cała suma zostaje podzielona na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT.

    Drugi system, czyli manualny split payment, to konieczność wykonania dwóch poleceń przelewu – jednego opiewającego na wartość netto, skierowanego do sprzedawcy oraz oddzielnego przelewu wyłącznie z sumą podatku VAT.

    Split payment – nieobowiązkowy, ale z zachętą dla podatników i korzyściami dla sprzedawców

    Nowa metoda płatności nie jest obowiązkowa. Wobec tego Ministerstwo Finansów w projekcie regulacji zawarło kilka zachęt, które mają sprawić, że jak największe grono przedsiębiorców zdecyduje się na podzielny model płatności. Najważniejsze korzyści to:

    • Brak sankcji VAT
    • Brak podwyższonych odsetek od zaległości VAT
    • Brak solidarnej odpowiedzialności z dostawcą
    • Szybszy termin zwrotu nadwyżki VAT dla sprzedawcy

     

    Dostosowanie split payment do systemów informatycznych w przedsiębiorstwach

    W przypadku przejścia przedsiębiorstwa na model płatności split payment konieczne jest odpowiednie dopasowanie operacji gospodarczych, które są ewidencjonowane w systemach informatycznych.

    Sii posiada gotowe rozwiązanie w postaci modyfikacji split payment w system Dynamics AX 2012 oraz D365. Modyfikacja jest uruchamiana dla wybranego dostawcy lub odbiorcy za pomocą parametru, który może zostać w każdej chwili włączony lub wyłączony.  W wyniku włączenia parametru w systemie będą wykonywane automatyczne rozksięgowania zobowiązania wobec dostawcy na kwotę netto i VAT w momencie księgowania faktury  zakupu.  Dodatkowo na fakturze sprzedaży będą dodane dwa konta bankowe – jedno dla kwoty netto i drugie na wpłatę VAT.

    Zachęcamy do kontaktu w sprawie split payment z ekspertem Sii.

    Może Cię również zainteresować

    Pokaż więcej newsów

    Bądź na bieżąco

    Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata Sii.

    ZATWIERDŹ

    This content is available only in one language version.
    You will be redirected to home page.

    Are you sure you want to leave this page?

    Einige Inhalte sind nicht in deutscher Sprache verfügbar.
    Sie werden auf die deutsche Homepage weitergeleitet.

    Möchten Sie fortsetzen?