Wolontariat w firmie, czyli jak wdrożyć program wolontariatu, który angażuje ludzi i pozytywnie wpływa na organizację
Popularność programów wolontariatu we współczesnych miejscach pracy rośnie, a napędza ją silna tendencja pracowników do podejmowania inicjatyw niosących pomoc innym. Możliwość wyboru celu charytatywnego i poświęcenia własnego czasu na działania pomocowe przekłada się przede wszystkim na wzrost zaangażowania pracowników i morale zespołów, przynosząc również realną korzyść dla firmy. Projekty inicjowane przez pracowników to pierwszy krok w kierunku zorganizowanego programu wolontariatu. Dlaczego warto iść w tym kierunku, jakie korzyści możemy uzyskać (poza uśmiechami osób, którym pomagamy), i jak to skutecznie zrealizować?
Wolontariat w firmie – dlaczego warto?
Możliwość czynienia dobra i pomagania drugiemu człowiekowi inspiruje nas do działania i rozpala nasze serca. Zdaję sobie jednak sprawę, że nie dla każdej organizacji będzie to wystarczający powód do podjęcia tematu. Czym wobec tego możemy skutecznie zachęcić i przekonać decydentów?
- Poczucie wspólnego celu i budowanie zaangażowania
Jako pracodawcy, a także osoby zarządzające zespołami, nieustannie zastanawiamy się jak zwiększać zaangażowanie naszych pracowników. Jednym z elementów, który niewątpliwie łączy zespół i czyni nim grupę ludzi jest wspólny cel. Cel, który jest dla wszystkich równie ważny i znaczący i do którego nie trzeba nas przekonywać. A właśnie takim najczęściej jest pomoc innym. Oczywiście w idealnej sytuacji pracownicy powinni podzielać „standardowe” cele firmy i jest to obszar, nad którym należy pracować jak najwięcej. Wymaga to przede wszystkim jasnego komunikowania celów tak, aby były zrozumiałe dla wszystkich oraz umiejętnego powiązania ich z celami zespołów i z indywidualnymi celami poszczególnych osób. Jeśli jednak możemy zadbać o wzmocnienie zaangażowania poprzez realizowanie dodatkowych projektów skupionych wokół celów bliskich pracownikom, to dlaczego mielibyśmy z tego nie skorzystać?
- Wzmocnienie wartości i ich realizacja w praktyce
Wspieranie przez organizację projektów CSR jest świetnym odzwierciedleniem wartości firmy, takich jak współpraca, szacunek i różnorodność. Pokazuje, że wartości te są wprowadzane w życie, a nie tylko wieszane na ścianie. Oczywiście wspomniane wartości muszą być również podstawą działań biznesowych i mieć przełożenie na codzienne funkcjonowanie firmy, ale znów – dlaczego nie wzmacniać ich w innych obszarach? Pamiętajmy, że wartości i poczucie sensu pracy są tym, co łączy najbardziej – szczególnie w dzisiejszych czasach.
- Rozwój kompetencji projektowych i odkrywanie nowych kompetencji
Prowadzenie i rozliczanie projektu z zakresu CSR wymaga podobnych kompetencji jak prowadzenie innych, biznesowych inicjatyw. Każdy projekt należy najpierw zaplanować, zabudżetować, zorganizować zespół, a następnie poprowadzić i na koniec rozliczyć. Przydają się więc zarówno kompetencje związane z zarządzaniem projektami, jak i te interpersonalne, takie jak skuteczna komunikacja, umiejętność negocjacji, a nawet motywowanie innych. Wszystkie te kompetencje można zarówno odkryć, jak i rozwinąć poprzez wolontariat, a następnie wykorzystać je podczas realizacji obowiązków wykonywanych od 9.00 do 17.00.
Jak skutecznie wdrażać wolontariat w organizacji
Aby uzyskać opisane powyżej korzyści, program wolontariatu powinien być wdrożony według określonych zasad. Nie wystarczy tutaj przeznaczenie na działania pomocowe określonego budżetu, należy bowiem uwzględnić kilka kluczowych elementów. To między innymi na nich opiera się świetnie funkcjonujący w Sii program Power Volunteers i to nimi dzielimy się poniżej.
- Autonomia i samodzielność
Jeśli chcemy, żeby pracownicy się angażowali, powinni mieć oni możliwość współdecydowania o procesie i uczestniczenia w całej akcji lub projekcie. W naszym programie świetnie sprawdza się formuła grantowa. Polega ona na tym, że dwa razy do roku ogłaszamy nabór projektów do programu. Pracownicy zgłaszają propozycje akcji pomocowych, które firma Sii mogłaby wesprzeć finansowo lub organizacyjnie. Aby zgłosić projekt, należy uzupełnić formularz, wskazać cel, potrzebne wsparcie i działania, które mają być realizowane. Niezbędnym minimum dla projektu jest zaangażowanie 2 pracowników Sii, którzy zaoferują swój czas. Oczywiście osób uczestniczących w projekcie może być więcej i mogą to być nie tylko nasi Power People.
- Ramy organizacyjne i wsparcie
Inicjatywa i pomysły wychodzą od pracowników, ale bardzo często, szczególnie na początku, jest to tylko koncepcja. Potrzebują więc oni podpowiedzi zarówno od strony organizacyjnej, jak i informacji o zakresie wsparcia, jakiego mogą oczekiwać. Przydatna jest też pomoc w obszarze komunikacji, promocji projektu i angażowania innych w jego realizacji. Widzimy, że ludzie z założenia bardzo chcą pomagać i jeśli tylko podpowie im się jak mogą to zrobić, właściwie nie zdarza się, żeby ktoś odmawiał. Ważne jest również określenie ram finansowych – zarówno całego programu, jak i tego, o jaką kwotę wsparcia można się ubiegać oraz podpowiedzi, ile kosztują usługi albo produkty, które należy zakupić na potrzeby projektu.
- Wspólnota
Jeśli chcemy wspierać zaangażowanie i poczucie przynależności pracowników, kluczowe jest, aby projekty były realizowane wspólnie. Dlatego oprócz wymogu zaangażowania w projekt minimum dwóch pracowników Sii, tworzymy całą społeczność pomocową złożoną z lokalnego działu HR, centralnego działu komunikacji oraz zainteresowanych pracowników. Szeroko promujemy projekty i zachęcamy do udziału w nich, wykorzystując różne kanały komunikacji.
To najważniejsze elementy, które sprawiają, że program Power Volunteers nie tylko realnie pomaga, ale też wzmacnia zaangażowanie i rozwija kompetencje naszych pracowników. Jednocześnie, jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach.
Skontaktuj się z Centrum Kompetencyjnym Doradztwa Biznesowego i BPO Sii i uzyskaj wsparcie we wdrożeniu efektywnego programu wolontariatu w Twojej firmie.