Systemy Wbudowane to nowe Centrum Kompetencyjne Sii. „Zespół to samonapędzająca się machina, która inspiruje” mówi Dyrektor jednostki
Nowoczesne technologie, światowe marki i zgrany zespół wysokiej klasy specjalistów to tylko kilka elementów, które charakteryzują działające od kwietnia 2018 roku Centrum Kompetencyjne Systemy Wbudowane. Za dynamicznym rozwojem jednostki stoi Monika Jaworowska, Dyrektor Centrum, która opowiada o największych wyzwaniach, zaletach pracy zespołowej i przyszłości branży Embedded.
Nowe Centrum Kompetencyjne Systemy Wbudowane umacnia pozycję Sii w obszarze nowoczesnych technologii. Koncentrując się na projektach opartych o koncepcję Internetu rzeczy i rozwijając oprogramowanie dla systemów wbudowanych, Centrum dostarcza rozwiązania dla światowych liderów branży motoryzacyjnej, elektronicznej i producentów półprzewodników. Dyrektorem Centrum jest Monika Jaworowska, związana z Sii od siedmiu lat. Jako lider 85 osobowego zespołu odpowiadający za rozwój Centrum, Monika podkreśla jak kluczowa jest rola zespołu, co pomaga przekonać do współpracy wymagających klientów i jakie perspektywy stoją przed branżą systemów wbudowanych.
Barbara Kun, Marketing Account Manager: Obecnie Centrum Kompetencyjne Systemy Wbudowane jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Sii, choć jako odrębna jednostka istnieje zaledwie od kwietnia 2018. Duże wrażenie robi portfolio klientów Sii, dla których Centrum dostarcza projekty. Wśród nich znalazły się światowe marki z branży motoryzacyjnej, firmy działające w obszarze Internetu rzeczy i producenci półprzewodników. Co przekonuje klientów do współpracy z Sii w obszarze systemów wbudowanych?
Monika Jaworowska, Competency Center Director: Jako zespół działamy w ramach Sii już od dwóch lat, więc zdążyliśmy się już zgrać. Wcześniej w ramach Centrum Kompetencyjnego Usług Inżynieryjnych, a od kwietnia jako oddzielna jednostka.
Centrum Kompetencyjne z definicji istnieje dzięki potencjałowi specjalistów; ich wiedzy, doświadczeniu oraz, a może przede wszystkim, chęci do realizacji projektów, które stawiają ciekawe i satysfakcjonujące wyzwania. Mam niewątpliwą przyjemność z takimi pasjonatami i głodnymi wyzwań inżynierami pracować na co dzień.
Zespół, jeśli dobrze dobrany, to samonapędzająca się machina, która inspiruje. Pozyskiwanie ciekawych projektów w nowych dziedzinach, obszarach czy technologiach niesamowicie wciąga i buduje „power”, bo w grupie walka o wymarzone projekty z pewnością wychodzi lepiej. Wciąż mamy spore apetyty, ale mamy też duże poczucie satysfakcji wynikające z udanej dotychczasowej współpracy z klientami.
B.K.: Konsekwencją rozwoju Centrum jest też ekspansja i otwarcie nowego oddziału w Częstochowie. Dotychczas projekty były realizowane przez zespoły zlokalizowane w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu, Lublinie i Katowicach. Dlaczego zdecydowałaś się na budowanie zespołu w kolejnym mieście?
M.J.: Chcemy być blisko klientów i inżynierów. Specjalizacja technologiczna naszego centrum jest bardzo przekrojowa, jeśli spojrzeć na nią od strony sektorów gospodarki. Ta różnorodność ma wprawdzie wspólny mianownik – systemy wbudowane – ale wymaga również pewnych dodatkowych specjalizacji procesowych i technologicznych, którymi rządzą się poszczególne sektory rynku. Profesjonalna realizacja projektów nie może obyć się, na przykład bez wiedzy dziedzinowej z branży motoryzacyjnej, a inżynierów z taką ekspertyzą możemy zaprosić do współpracy, między innymi w Częstochowie.
B.K.: Posiadanie zespołu w kilku miastach Polski, które obsługują klientów z różnych krajów, między innymi ze Skandynawii, USA i Japonii, wymaga dojrzałości procesowej organizacji. Jednocześnie taka struktura otwiera wiele nowych możliwości. W jaki sposób wpływa to na metody prowadzenia i dostarczania projektów przez Centrum Kompetencyjne Systemy Wbudowane?
M.J.: Odpowiedź na to pytanie najlepiej oddaje termin „elastyczność”. Każdy z naszych modeli współpracy dopasowujemy do potrzeb konkretnego klienta. W tym celu musimy dobrze rozpoznać jego oczekiwania odnośnie fizycznego i logicznego bezpieczeństwa własności intelektualnej oraz zrozumieć w jaki sposób będziemy troszczyć się o sprzęt projektowy klienta, który trafi do naszych pracowni. W Centrum Kompetencyjnym często pracujemy z prototypowymi rozwiązaniami klientów, które są ich najbardziej strzeżoną tajemnicą!
Współpracę możemy prowadzić w modelu autonomicznym, dostarczając gotowe wersje produktów lub pracować zdalnie, wspólnie z inżynierami klienta, jako wzmocnienie kompetencyjne jego zespołu. Wówczas synchronizujemy się podczas cyklicznych spotkań.
Dopasowywanie się do indywidualnych potrzeb pozwala nam prowadzić projekty w różnych metodykach – od zwinnych po kaskadowe – i budować środowiska produkcyjne bazując na przeróżnych narzędziach programistyczno-walidacyjnych.
B.K.: Opierając się na swoim doświadczeniu, co uznałabyś za największe wyzwanie w takim trybie pracy?
M.J.: Wyzwań faktycznie nie brakuje i mają one różne podłoża. W procesie przedsprzedażowym najistotniejsze jest zapoznanie klienta z naszą ekspertyzą technologiczną i dojrzałością procesową. Udaje nam się to osiągnąć przede wszystkim podczas wizyt potencjalnych klientów w naszych przestrzeniach projektowych. Mogą wówczas samodzielnie ocenić wysoką jakość standardów bezpieczeństwa towarzyszących nam w miejscu pracy, co potwierdza przyznany nam certyfikat CommonCriteria na poziomie 6+.
Wiele zasad to też efekt współpracy z klientami, których środowiska produkcyjne są regulowane wytycznymi standardów ASPICE czy Functional Safety (ISO 26262). Te aspekty pozwoliły nam przekonać na przykład managerów firmy NXP, że projekt stworzenia firmware dla chipsetów typu smartcard, pod rozwiązania płatności mobilnej, będzie bezpiecznie ulokowany w naszych rękach.
Podczas realizacji zadań niejednokrotnie mierzymy się z wyzwaniami czysto technologicznymi, szczególnie w przedsięwzięciach o charakterze Research and Development (R&D) lub tych związanych z faktem współpracy z odmiennymi kulturowo, jak i funkcjonującymi w innej strefie czasowej klientami, np. Japończykami, Amerykanami.
W przerwach między projektami komercyjnymi naszą ambicją jest kreowanie wyzwań wewnętrznych, pozwalających inżynierom rozwijać się w kierunkowych technologiach, poznawać nowinki rynkowe, jak i zyskiwać ciekawe referencje. Przykładem może być demo wykonane w partnerstwie z firmą Green Hills Software. Zbudowaliśmy rozwiązanie prezentujące komunikację między pojazdami (V2V) oraz infrastrukturą (V2I), tworząc od podstaw zarówno elektronikę, jak oprogramowanie tego systemu.
B.K.: Na początku naszej rozmowy podkreślałaś, że realizowanie takich projektów jest możliwe dzięki wiedzy i zaangażowaniu całego zespołu. Co Twoim zdaniem stanowi największą wartość dla kandydatów, którzy chcieliby do niego dołączyć?
M.J.: Inżynierowie cenią sobie przede wszystkim różnorodność projektów i wyzwania technologiczne. Oba aspekty są wręcz gwarantowane w Centrum Kompetencyjnym Systemy Wbudowane. Praca tu to znacznie więcej, niż programowanie w C czy C++, a nawet Java embedded. Realizujemy wiele projektów typu R&D, w których kreatywność i dążenie do rozwiązywania technicznych zagadek jest codziennością, a efekty naszej pracy są odbierane przez klienta z entuzjazmem.
Satysfakcji może również dostarczać styczność z niszowymi rozwiązaniami i narzędziami, na przykład VectorCast (od Vector Informatik) czy wspomniany wcześniej RTOS Integrity od GreenHills.
Myślę, że znaczenie ma również atmosfera pracy, którą najlepiej chyba obrazuje otrzymana przez Sii po raz czwarty z rzędu nagroda Great Place To Work, a w obrębie samego Centrum przyznana nam niedawno nagroda specjalna za promocję i rozwój pracowników.
B.K.: Na co dzień pracujesz z dużymi graczami na rynku Embedded i jesteś odpowiedzialna za ciągły rozwój Centrum Kompetencyjnego Systemy Wbudowane. Jakie trendy dostrzegasz obecnie w tym obszarze i jak reaguje na nie Centrum Kompetencyjne?
M.J.: Niemal każdy sektor potrzebuje obecnie wsparcia w tworzeniu niskopoziomowego oprogramowania do kolejnych elektronicznych udogodnień lub kluczowych systemów czasu rzeczywistego. Z tego względu rynek oferuje wiele możliwości dla specjalistów w obszarze Embedded. W naszym Centrum stawiamy przede wszystkim na rozbudowę współpracy z producentami półprzewodników oraz na ekspansję w sektorze motoryzacyjnym i na rynku rozwiązań opartych o koncepcję Internetu rzeczy. To są niezwykle dynamicznie rozwijające się dziedziny.
Niszowa umiejętność posługiwania się technikami kryptograficznymi i znajomość zasad bezpiecznego kodowania, wykorzystywane w Centrum Kompetencyjnym, są i będą bardzo pożądane w rozwiązaniach dla sektora motoryzacyjnego. Natomiast nasze projekty, realizowane dla szwajcarskiego dostawcy rozwiązań dla inteligentnych domów, które dziś w Polsce mogą wydawać się wysublimowanymi gadżetami, na rynku szwajcarskim są już instalowane w standardzie przez niektórych developerów mieszkań. Zatem popyt na takie rozwiązania będzie wzrastał w najbliższych latach a ja mogę zapewnić, że każdy zainteresowany wsparciem Sii klient może liczyć na ekspertyzę naszego zespołu.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową ofertą Centrum Kompetencyjnego Systemy Wbudowane.