Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Z roku na rok coraz więcej zamówień w sprzedaży B2B jest zawieranych online, a prowadzenie optymalnej polityki cenowej i zarządzanie relacjami z klientami staje się coraz większym wyzwaniem.

Dlatego szczególnie istotne jest wybieranie rozwiązań, które zrealizują nawet najbardziej wymagające scenariusze.

Platforma Salesforce proponuje nowe funkcjonalności, a rozwiązaniem zdobywającym coraz większą popularność jest Salesforce B2B Commerce Lightning. Narzędzie zostało sprawdzone przez inżynierów Sii podczas dużego wdrożenia. Jego charakterystykę przedstawię w tym artykule.

Dowiesz się m.in.:

  • Czym jest Salesforce B2B Commerce.
  • Jak wygląda techniczna strona B2B Commerce Lightning.
  • W jaki sposób B2B Commerce Lightning odpowiada na potrzeby klientów B2B.
  • Skąd czerpać wiedzę o możliwościach B2B Commerce od Salesforce’a.

Czym jest Salesforce B2B Commerce

Historia rozwiązania B2B Commerce w ekosystemie Salesforce składa się z dwóch rozdziałów: B2B Commerce Classic (znany również jako Cloudcraze) oraz B2B Commerce Lightning.

B2B Commerce Classic opierał się na aplikacji zbudowanej przez firmę Cloudcraze, która w 2018 roku została zakupiona przez Salesforce, a następnie była oferowana już bezpośrednio jako ich produkt. W czasie pisania tego artykułu (październik 2021) B2B Commerce Classic jest wspierane w zakresie bezpieczeństwa, natomiast produktem docelowym – i rozwijanym – jest B2B Commerce Lightning.

Lightning oznacza w tym przypadku nową generację w podejściu do budowy platformy CRM oraz jej komponentów. W ramach tego rozwiązania nowe narzędzia otrzymali zarówno deweloperzy (zainteresowanych odsyłam po więcej informacji do Lightning Design System), jak i użytkownicy platformy. Przyjazne, bardziej intuicyjne środowisko Lightning pomaga sprawniej realizować codzienne zadania użytkownikom, a administratorom, w wielu przypadkach, daje możliwość zarządzania treściami bez zaangażowania programistów.

B2B Commerce Lightning jest ściśle powiązany z natywnymi funkcjami i modelem danych Salesforce, dzięki czemu nowe funkcjonalności są dodawane w ramach bezpłatnych aktualizacji systemu 3 razy w roku. To podsumowanie powstaje w momencie obowiązywania release’u Winter ’22 i opisuje funkcje, które są dostępne komercyjnie.

B2B Commerce Lightning – integrator procesów

Wyróżnikiem rozwiązania B2B Commerce Lightning jest zintegrowanie wszystkich procesów związanych z marketingiem, sprzedażą i obsługą klientów na jednej platformie.

Platforma Salesforce - zobrazowanie możliwości
Ryc. 1 Platforma Salesforce, Źródło: Salesforce Trailhead

Powyższa grafika doskonale obrazuje możliwości Salesforce’a – dane mogą być wykorzystywane przez różne działy i narzędzia w ramach jednej firmy. Całość wspierana jest przez warstwę AI – Einsteina. Pozwala ona na automatyczne nadawanie cech nowym rekordom na podstawie danych statystycznych z przeszłości, np. scoring okazji biznesowych, który wskazuje prawdopodobieństwo ich zamknięcia z sukcesem.

Salesforce B2B Commerce Lightning – korzyści technologiczne

Aby przedstawić pełen kontekst, warto zacząć od samej platformy Salesforce – bazy, na której zbudowany jest B2B Commerce Lightning:

  • Platforma w bezpieczny sposób przechowuje oraz udostępnia dane w ramach organizacji, zarządzanie tymi ustawieniami jest w większości możliwe przy użyciu konfiguracji.
  • Rozbudowane możliwości komunikacji i integracji z wykorzystaniem wielu protokołów API, eventów i możliwości budowania zewnętrznych aplikacji na Heroku.
  • Wspólny stos technologiczny dla wielu procesów w organizacji dotyczących marketingu, sprzedaży, obsługi klientów, e-commerce, dzięki czemu koszty i jakość utrzymania są znacząco zoptymalizowane.
  • Własny język programowania – Apex, wspierany bogatą dokumentacją i bezpłatną platformą e-learningową Trailhead.
  • Headless e-commerce – możliwość projektowania rozwiązań, które w backendzie są oparte o Salesforce, a frontend może być realizowany w innej technologii.
  • Dostępny CPQ connector dla klientów Salesforce CPQ.
  • Obszerne limity e-commerce w ramach aplikacji: 1 mln produktów na sklep, 900 tys. klientów, 100 tys. grup klientów.
  • Możliwość dodawania funkcjonalności B2B Commerce do już istniejących funkcjonalności Experience Cloud (dawne Salesforce Community Cloud).
  • Data model w pełni zintegrowany ze standardowymi obiektami Salesforce (m.in. konta, cenniki, produkty, zamówienia), co jest szczególnie przydatne w przypadku implementacji na już istniejącej instancji Salesforce.

Model danych B2B Commerce Lightning

Przykładowy model danych B2B został przedstawiony na poniższej grafice.

Model danych B2B commerce
Ryc. 2 Model danych B2B commerce, Źródło: Salesforce Trailhead

Powyższy diagram prezentuje logiczną strukturę kluczowych obiektów w B2B commerce:

  • Dostęp do sklepu jest zapewniony poprzez instancję Experience Cloud i jej użytkowników.
  • Na poziomie sklepu konfigurowany jest m.in. proces checkoutu, indeks wyszukiwania, języki i dostępne waluty.
  • Konta klientów są zorganizowane w grupy klientów (Buyer Groups), które umożliwiają nadawanie cenników (price books) właściwych dla danego segmentu oraz uprawnień dostępu do produktów (entitlement policies).
  • Cenniki mogą posiadać wpisy (price book entries) w wielu walutach, co zmniejsza liczbę cenników, które są utrzymywane w systemie.
  • Dodatkowo można nadawać rabaty ilościowe na poszczególne wpisy w cenniku.
  • Produkty są zorganizowane w kategorie, które tworzą katalog sklepu. Dane o produktach mogą pochodzić z wewnętrznego CMS Salesforce lub być dostarczane z zewnętrznych systemów, takich jak PIM (Product Information Management).

Zaprezentowana struktura danych daje dużą elastyczność w prezentowaniu właściwego asortymentu i cen produktów odpowiednim klientom, z rozbudowanymi możliwościami sterowania taką dostępnością. Oczywiście, jednocześnie można stworzyć kilka sklepów w jednej instancji Salesforce, które potencjalnie mogą adresować odmienne procesy zakupowe czy layouty lub asortyment.

Integracje

W trakcie wdrożenia B2B Commerce Lightning częstym oczekiwaniem jest zbudowanie integracji, które będą dostarczały lub pobierały dane z Salesforce’a. Dlatego we wstępnej fazie projektu analizowana jest architektura systemów IT klienta oraz ich możliwości komunikacyjne.

Najczęściej integrowane systemy to:

  • ERP,
  • operatorzy płatności (np. PayU, Paypal),
  • przewoźnicy (np. DHL, DPD, UPS).

W przypadku gdy w ramach organizacji istnieje repozytorium produktów w PIM/CDN, takie dane również mogą być integrowane z Salesforce’m. Komunikacja z systemem magazynowym klasy WMS może być realizowana bezpośrednio lub poprzez system ERP.

Spotykaliśmy się także z sytuacjami, w których dane Salesforce’a były przesyłane do hurtowni danych lub udostępniane klientom B2B bezpośrednio za pomocą API. Również metody płatności dostępne w sklepie mogą być rozszerzane poza standardowe bramki płatności o zakupy na raty czy w ramach leasingu.

Przykładowa architektura systemów

Poniżej znajduje się przykładowa architektura systemów wdrożenia Salesforce B2B Commerce:

Diagram przykładowej integracji B2B Commerce z systemami zewnętrznymi
Ryc. 3 Diagram przykładowej integracji B2B Commerce z systemami zewnętrznymi

B2B Commerce Lightning – wsparcie w publikowaniu sklepu jako aplikacji mobilnej

Ogromną zaletą B2B Commerce Lightning jest również wsparcie Salesforce w publikowaniu sklepu jako aplikacji mobilnej. Udostępnienie oferty w sklepach Google’a i Apple’a, pozwala na dokonywanie zakupów w jeszcze bardziej intuicyjny sposób, co zwiększa szanse sprzedażowe.

W przypadku Mobile Publisher, Salesforce wspiera proces brandingu aplikacji mobilnej oraz przygotowania i opublikowania jej w sklepach Apple’a i Google’a. Dalsze rozszerzanie funkcjonalności aplikacji mobilnej jest możliwe m.in. za pomocą skanera kodów – dzięki wykorzystaniu funkcji aparatu smartfona i systemu operacyjnego telefonu do skanowania kodu kreskowego lub kodu QR. Po zeskanowaniu kodu dane odczytane z kodu kreskowego są zwracane do komponentu LWC, który go wywołał. Skanowanie odbywa się lokalnie na urządzeniu mobilnym i nie wymaga połączenia sieciowego. Obecnie skanowanie kodów jest dostępne jako usługa beta.

Aplikacje zbudowane z użyciem Mobile Publishera wspierają również geolokalizację, a także push notifications (także oparte na lokalizacji urządzenia mobilnego). Wykorzystanie takich powiadomień znacznie zwiększa częstotliwość interakcji i zakupów w B2B Commerce Lightning.

B2B Commerce Lightning – narzędzie dopasowane do specyfiki klientów B2B

B2B Commerce Lightning oferuje funkcje, które systematyzują pracę w modelu B2B. Warto zwrócić uwagę na kilka z jego dostępnych funkcjonalności:

  • Wyodrębnienie grup klientów (ang. Buyer Groups), które mogą mieć przypisywane różne ceny produktów lub różny asortyment.
  • Cenniki z określonym czasem trwania i wielowalutowością.
  • Warianty produktów, rabaty ilościowe na zakup tego samego produktu.
  • Promocje, które rozbudowują możliwości sterowania ceną o określanie dodatkowych rabatów, grup docelowych oraz progów kwalifikujących do udziału w promocji.
  • Możliwość łatwego ponawiania zakupów czy budowania list zakupowych.
  • Samodzielną realizację większości operacji przez klientów, co obniża koszty ich obsługi. W przypadku konieczności kontaktu z działem obsługi na platformie Salesforce dostępne są m.in. chat i chatboty.
  • Obsługę wielu kont dla tego samego użytkownika, co jest szczególnie istotne dla scenariusza, w którym jedna osoba dokonuje zakupów w imieniu różnych firm.
  • Handlowcy mają możliwość zalogowania się do e-commerce jako klient – taka możliwość jest szczególnie cenna w branżach, w których odbiorcy nie zawsze mogą korzystać z platformy B2B.

B2B Commerce Lightning w Salesforce – kolejne kroki

To, w jaki sposób wykorzystamy platformę, zależy od potrzeb klientów, a rozbudowa funkcjonalności jest realizowana na kilka sposobów:

  • Poprzez aktualizacje, które Salesforce przeprowadza w ramach posiadanych licencji 3 razy w roku.
  • Poprzez aplikacje z Appexchange’a, na przykład dla złożonego ofertowania – odpowiedni konektor do Salesforce CPQ, a dla wizualizowania produktów w 3D – aplikacja Threekit.
  • Poprzez budowę rozwiązań customowych, co daje najszersze możliwości stworzenia rozwiązań pod potrzeby klientów.

Wspomniana już wcześniej platforma Trailhead posiada podstawowy kurs o B2B Commerce. Jest to doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z tym narzędziem.

4.9/5 ( głosy: 10)
Ocena:
4.9/5 ( głosy: 10)
Autor
Avatar
Paweł Augustyn

Certyfikowany Konsultant Salesforce oraz Accredited Professional: B2B Commerce on Lightning Expercience Administrator. Wspiera klientów Sii Polska w projektowaniu rozwiązań, analizie wymagań oraz implementacji funkcjonalności opartych na Salesforce. W wolnym czasie realizuje się jako mentor dbający o rozwój profesjonalistów początkujących w świecie Salesforce oraz pogłębia wiedzę na temat możliwości platformy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?