Z roku na rok coraz więcej zamówień w sprzedaży B2B jest zawieranych online, a prowadzenie optymalnej polityki cenowej i zarządzanie relacjami z klientami staje się coraz większym wyzwaniem.
Dlatego szczególnie istotne jest wybieranie rozwiązań, które zrealizują nawet najbardziej wymagające scenariusze.
Platforma Salesforce proponuje nowe funkcjonalności, a rozwiązaniem zdobywającym coraz większą popularność jest Salesforce B2B Commerce Lightning. Narzędzie zostało sprawdzone przez inżynierów Sii podczas dużego wdrożenia. Jego charakterystykę przedstawię w tym artykule.
Dowiesz się m.in.:
- Czym jest Salesforce B2B Commerce.
- Jak wygląda techniczna strona B2B Commerce Lightning.
- W jaki sposób B2B Commerce Lightning odpowiada na potrzeby klientów B2B.
- Skąd czerpać wiedzę o możliwościach B2B Commerce od Salesforce’a.
Czym jest Salesforce B2B Commerce
Historia rozwiązania B2B Commerce w ekosystemie Salesforce składa się z dwóch rozdziałów: B2B Commerce Classic (znany również jako Cloudcraze) oraz B2B Commerce Lightning.
B2B Commerce Classic opierał się na aplikacji zbudowanej przez firmę Cloudcraze, która w 2018 roku została zakupiona przez Salesforce, a następnie była oferowana już bezpośrednio jako ich produkt. W czasie pisania tego artykułu (październik 2021) B2B Commerce Classic jest wspierane w zakresie bezpieczeństwa, natomiast produktem docelowym – i rozwijanym – jest B2B Commerce Lightning.
Lightning oznacza w tym przypadku nową generację w podejściu do budowy platformy CRM oraz jej komponentów. W ramach tego rozwiązania nowe narzędzia otrzymali zarówno deweloperzy (zainteresowanych odsyłam po więcej informacji do Lightning Design System), jak i użytkownicy platformy. Przyjazne, bardziej intuicyjne środowisko Lightning pomaga sprawniej realizować codzienne zadania użytkownikom, a administratorom, w wielu przypadkach, daje możliwość zarządzania treściami bez zaangażowania programistów.
B2B Commerce Lightning jest ściśle powiązany z natywnymi funkcjami i modelem danych Salesforce, dzięki czemu nowe funkcjonalności są dodawane w ramach bezpłatnych aktualizacji systemu 3 razy w roku. To podsumowanie powstaje w momencie obowiązywania release’u Winter ’22 i opisuje funkcje, które są dostępne komercyjnie.
B2B Commerce Lightning – integrator procesów
Wyróżnikiem rozwiązania B2B Commerce Lightning jest zintegrowanie wszystkich procesów związanych z marketingiem, sprzedażą i obsługą klientów na jednej platformie.
Powyższa grafika doskonale obrazuje możliwości Salesforce’a – dane mogą być wykorzystywane przez różne działy i narzędzia w ramach jednej firmy. Całość wspierana jest przez warstwę AI – Einsteina. Pozwala ona na automatyczne nadawanie cech nowym rekordom na podstawie danych statystycznych z przeszłości, np. scoring okazji biznesowych, który wskazuje prawdopodobieństwo ich zamknięcia z sukcesem.
Salesforce B2B Commerce Lightning – korzyści technologiczne
Aby przedstawić pełen kontekst, warto zacząć od samej platformy Salesforce – bazy, na której zbudowany jest B2B Commerce Lightning:
- Platforma w bezpieczny sposób przechowuje oraz udostępnia dane w ramach organizacji, zarządzanie tymi ustawieniami jest w większości możliwe przy użyciu konfiguracji.
- Rozbudowane możliwości komunikacji i integracji z wykorzystaniem wielu protokołów API, eventów i możliwości budowania zewnętrznych aplikacji na Heroku.
- Wspólny stos technologiczny dla wielu procesów w organizacji dotyczących marketingu, sprzedaży, obsługi klientów, e-commerce, dzięki czemu koszty i jakość utrzymania są znacząco zoptymalizowane.
- Własny język programowania – Apex, wspierany bogatą dokumentacją i bezpłatną platformą e-learningową Trailhead.
- Headless e-commerce – możliwość projektowania rozwiązań, które w backendzie są oparte o Salesforce, a frontend może być realizowany w innej technologii.
- Dostępny CPQ connector dla klientów Salesforce CPQ.
- Obszerne limity e-commerce w ramach aplikacji: 1 mln produktów na sklep, 900 tys. klientów, 100 tys. grup klientów.
- Możliwość dodawania funkcjonalności B2B Commerce do już istniejących funkcjonalności Experience Cloud (dawne Salesforce Community Cloud).
- Data model w pełni zintegrowany ze standardowymi obiektami Salesforce (m.in. konta, cenniki, produkty, zamówienia), co jest szczególnie przydatne w przypadku implementacji na już istniejącej instancji Salesforce.
Model danych B2B Commerce Lightning
Przykładowy model danych B2B został przedstawiony na poniższej grafice.
Powyższy diagram prezentuje logiczną strukturę kluczowych obiektów w B2B commerce:
- Dostęp do sklepu jest zapewniony poprzez instancję Experience Cloud i jej użytkowników.
- Na poziomie sklepu konfigurowany jest m.in. proces checkoutu, indeks wyszukiwania, języki i dostępne waluty.
- Konta klientów są zorganizowane w grupy klientów (Buyer Groups), które umożliwiają nadawanie cenników (price books) właściwych dla danego segmentu oraz uprawnień dostępu do produktów (entitlement policies).
- Cenniki mogą posiadać wpisy (price book entries) w wielu walutach, co zmniejsza liczbę cenników, które są utrzymywane w systemie.
- Dodatkowo można nadawać rabaty ilościowe na poszczególne wpisy w cenniku.
- Produkty są zorganizowane w kategorie, które tworzą katalog sklepu. Dane o produktach mogą pochodzić z wewnętrznego CMS Salesforce lub być dostarczane z zewnętrznych systemów, takich jak PIM (Product Information Management).
Zaprezentowana struktura danych daje dużą elastyczność w prezentowaniu właściwego asortymentu i cen produktów odpowiednim klientom, z rozbudowanymi możliwościami sterowania taką dostępnością. Oczywiście, jednocześnie można stworzyć kilka sklepów w jednej instancji Salesforce, które potencjalnie mogą adresować odmienne procesy zakupowe czy layouty lub asortyment.
Integracje
W trakcie wdrożenia B2B Commerce Lightning częstym oczekiwaniem jest zbudowanie integracji, które będą dostarczały lub pobierały dane z Salesforce’a. Dlatego we wstępnej fazie projektu analizowana jest architektura systemów IT klienta oraz ich możliwości komunikacyjne.
Najczęściej integrowane systemy to:
- ERP,
- operatorzy płatności (np. PayU, Paypal),
- przewoźnicy (np. DHL, DPD, UPS).
W przypadku gdy w ramach organizacji istnieje repozytorium produktów w PIM/CDN, takie dane również mogą być integrowane z Salesforce’m. Komunikacja z systemem magazynowym klasy WMS może być realizowana bezpośrednio lub poprzez system ERP.
Spotykaliśmy się także z sytuacjami, w których dane Salesforce’a były przesyłane do hurtowni danych lub udostępniane klientom B2B bezpośrednio za pomocą API. Również metody płatności dostępne w sklepie mogą być rozszerzane poza standardowe bramki płatności o zakupy na raty czy w ramach leasingu.
Przykładowa architektura systemów
Poniżej znajduje się przykładowa architektura systemów wdrożenia Salesforce B2B Commerce:
B2B Commerce Lightning – wsparcie w publikowaniu sklepu jako aplikacji mobilnej
Ogromną zaletą B2B Commerce Lightning jest również wsparcie Salesforce w publikowaniu sklepu jako aplikacji mobilnej. Udostępnienie oferty w sklepach Google’a i Apple’a, pozwala na dokonywanie zakupów w jeszcze bardziej intuicyjny sposób, co zwiększa szanse sprzedażowe.
W przypadku Mobile Publisher, Salesforce wspiera proces brandingu aplikacji mobilnej oraz przygotowania i opublikowania jej w sklepach Apple’a i Google’a. Dalsze rozszerzanie funkcjonalności aplikacji mobilnej jest możliwe m.in. za pomocą skanera kodów – dzięki wykorzystaniu funkcji aparatu smartfona i systemu operacyjnego telefonu do skanowania kodu kreskowego lub kodu QR. Po zeskanowaniu kodu dane odczytane z kodu kreskowego są zwracane do komponentu LWC, który go wywołał. Skanowanie odbywa się lokalnie na urządzeniu mobilnym i nie wymaga połączenia sieciowego. Obecnie skanowanie kodów jest dostępne jako usługa beta.
Aplikacje zbudowane z użyciem Mobile Publishera wspierają również geolokalizację, a także push notifications (także oparte na lokalizacji urządzenia mobilnego). Wykorzystanie takich powiadomień znacznie zwiększa częstotliwość interakcji i zakupów w B2B Commerce Lightning.
B2B Commerce Lightning – narzędzie dopasowane do specyfiki klientów B2B
B2B Commerce Lightning oferuje funkcje, które systematyzują pracę w modelu B2B. Warto zwrócić uwagę na kilka z jego dostępnych funkcjonalności:
- Wyodrębnienie grup klientów (ang. Buyer Groups), które mogą mieć przypisywane różne ceny produktów lub różny asortyment.
- Cenniki z określonym czasem trwania i wielowalutowością.
- Warianty produktów, rabaty ilościowe na zakup tego samego produktu.
- Promocje, które rozbudowują możliwości sterowania ceną o określanie dodatkowych rabatów, grup docelowych oraz progów kwalifikujących do udziału w promocji.
- Możliwość łatwego ponawiania zakupów czy budowania list zakupowych.
- Samodzielną realizację większości operacji przez klientów, co obniża koszty ich obsługi. W przypadku konieczności kontaktu z działem obsługi na platformie Salesforce dostępne są m.in. chat i chatboty.
- Obsługę wielu kont dla tego samego użytkownika, co jest szczególnie istotne dla scenariusza, w którym jedna osoba dokonuje zakupów w imieniu różnych firm.
- Handlowcy mają możliwość zalogowania się do e-commerce jako klient – taka możliwość jest szczególnie cenna w branżach, w których odbiorcy nie zawsze mogą korzystać z platformy B2B.
B2B Commerce Lightning w Salesforce – kolejne kroki
To, w jaki sposób wykorzystamy platformę, zależy od potrzeb klientów, a rozbudowa funkcjonalności jest realizowana na kilka sposobów:
- Poprzez aktualizacje, które Salesforce przeprowadza w ramach posiadanych licencji 3 razy w roku.
- Poprzez aplikacje z Appexchange’a, na przykład dla złożonego ofertowania – odpowiedni konektor do Salesforce CPQ, a dla wizualizowania produktów w 3D – aplikacja Threekit.
- Poprzez budowę rozwiązań customowych, co daje najszersze możliwości stworzenia rozwiązań pod potrzeby klientów.
Wspomniana już wcześniej platforma Trailhead posiada podstawowy kurs o B2B Commerce. Jest to doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z tym narzędziem.
Zostaw komentarz