Previous Page

Magazyn

Fuzje, Centra Kompetencyjne, sukcesy i porażki – wywiad z Gregoire Nitotem
Strona główna Magazyn Fuzje, Centra Kompetencyjne, sukcesy i porażki – wywiad z Gregoire Nitotem

Fuzje, Centra Kompetencyjne, sukcesy i porażki – wywiad z Gregoire Nitotem

Przewiń w dół

08 grudnia 2017

  • podziel się:

Ostatnie 6 miesięcy to dla Sii pasmo sukcesów oraz wyzwań. Gregoire Nitot – prezes i założyciel Sii Polska opowiada o planie rozwoju Sii, nowych inwestycjach oraz fuzjach.

Dominika Arendt, Communication Manager w Sii: Jak podsumowałbyś ostatnie 6 miesięcy?

Gregoire Nitot, CEO w Sii: Solidny wzrost. Rośniemy o 30% w skali rok do roku, generując 233 milionów PLN przychodu pod koniec września 2017 (na podstawie wyników półrocznych). Zakładam, że powinniśmy osiągnąć nasz zakładany cel – 500 milionów pod koniec roku obrotowego, ale ostateczne rezultaty będą znane pod koniec kwietnia 2018. To będzie wynik aż o 111 milionów wyższy w porównaniu do zeszłego roku finansowego. Oprócz dynamicznego wzrostu charakteryzujemy się dużą stabilnością oraz pozytywnym współczynnikiem płynności finansowej.

Żadna inna firma w Polsce, która świadczy usługi IT i inżynierii przemysłowej nie rozwija się w takim tempie. Osiągamy od nich zdecydowanie lepsze wyniki pod kątem generowania przychodu, czy zysku. W przeciwieństwie do naszych konkurentów jesteśmy też bardziej stabilni finansowo. Nasza działalność jest finansowana w 100% kapitałem własnym. Nie posiadamy zatem długów ani innych zobowiązań.

D.A.: Mamy wiele do świętowania, ale czy ostatnim czasie mierzyliśmy się z jakimiś wyzwaniami, bądź trudnościami?

G.N.: Każdego dnia stawiamy czoła wyzwaniom i wyciągamy wnioski z porażek – taki jest biznes. W ostatnim czasie borykamy się z problemem dotyczącym podniesienia stawki ZUS przez obecny rząd – co oznacza dla nas nieplanowany koszt w 2019 w wysokości kilku milionów. Również działalność naszego Publica i radzenie sobie z problemami powstałymi przy projekcie eKRK dla Ministerstwa Sprawiedliwości stanowią dla nas nie lada wyzwanie. Zależy nam również na zmianach w ramach Centrum Kompetencyjnego Office365, gdzie zbyt wielu inżynierów ,,siedzi na ławce” – koszty, jakie ponosi Sii z tego tytułu to średnio 2 miliony złotych miesięcznie.

D.A.: Wspomniałeś o Centrach Kompetencyjnych – jak podsumowałbyś ich działalność w ubiegłym półroczu?

G.N.: W kilku słowach – nowe inwestycje i fuzje. Po otwarciu Centrów Business Intelligence i Salesforce przyszedł czas na nowe obszary. Od listopada działa Centrum Legacy Systems, zarządzane przez Małgorzatę Chańczak. Legacy skupia się starszych systemach IT, które zostały zbudowane wiele lat temu, ale mimo to wciąż są utrzymywane – dla wielu firm stanowiąc wciąż główne rozwiązania. Nasza oferta skupia się na takich technologiach jak Cobol, PL/1, czy RPG. Możemy też pochwalić się wieloma referencjami od takich klientów jak: Credit Suisse, Volvo IT, ICE, DnB, a nasz zespół składa się z 30 ekspertów w tej dziedzinie. Świadczymy także usługi z zakresu migracji do nowszych technologii.

Nowy rok, nowe Centra. W styczniu startujemy z Centrum Kompetencyjnym SAP zarządzanym przez Adriana Golę oraz Business Process Outsourcing zarządzanym przez Tomasza Maciejaka, w kwietniu Embedded wyodrębni się od Engineering pod przewodnictwem Moniki Jaworowskiej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że współpraca między Centrami, a Oddziałami jest coraz silniejsza. Dlatego ich udział w zysku, jaki generuje całe Sii, stale rośnie. Dziś wspólnie prowadzone projekty stanowią 1/3 przychodów firmy. W ramach Centrów Kompetencyjnych pracuje już ponad 800 inżynierów.

D.A.: Przed nami otwarcie Centrum Kompetencyjnego SAP – już w styczniu 2018 r. Co stoi u podstaw tej decyzji?

G.N.: Widzimy ogromny potencjał w tego typu usługach. Wielu naszych klientów posiada systemy SAP, które muszą być utrzymywane i rozwijane. Ponadto wszyscy światowi liderzy posiadają w swoim portfolio usługi SAP’owe, jak IBM czy Accenture, którzy zatrudniają na całym świecie po 40 000 ekspertów. Zdecydowaliśmy się podążać tą właśnie ścieżką.

D.A.: Dodatkowo mieliśmy do czynienia z dwoma fuzjami. Jakie Centra się połączyły i dlaczego zapadła taka decyzja o zmianie?

G.N.: Połączyliśmy Digital z Application Services oraz AX z CRM. Z pierwszego połączenia powstało Centrum Digital pod kierownictwem Darka Adamowskiego. Głównym powodem fuzji była chęć ujednolicenia i stworzenia kompleksowej oferty. Wcześniej oba Centra oferowały dosyć zbliżony zakres usług. Dodatkowo Centra te posiadały 2 podwójne zespoły Javowe i .NETowe. Dążymy do efektu synergii – zamiast 4, budujemy 2 bardzo silne zespoły developerskie. Zdecydowaliśmy, że Digital zagra w tym przypadku pierwsze skrzypce. A to ze względu na większą liczbę wygranych projektów oraz generowanie wyższych przychodów w porównaniu z Application Services.

D.A.: A jak wygląda sytuacja w wypadku AX i CRM?

G.N.: Po połączeniu AX i CRM Dynamics postało nowe Centrum Dynamics365, które bazuje na produktach Microsoftowych. Zmiana to wynik decyzji, jaką podjął Microsoft w ostatnim czasie. Odrębne produkty, jak system AX i CRM, od tej pory są oferowane jako platforma Dynamics365. W Sii podeszliśmy do tematu analogicznie i połączyliśmy oba obszary w jeden. Dodatkowo otrzymujemy dużo zapytań o wdrożenie równocześnie systemu AX i CRM, więc Dynamics365 jest odpowiedzią na decyzję Microsoft i potrzeby klientów. Centrum jest zarządzane przez Piotra Puszcza.

Mniej inwazyjną zmianą, ale też na podstawie posunięć Microsoftu, jest fakt, że przekształciliśmy właśnie nazwę Centrum Kompetencyjnego SharePoint na Office365 pod przewodnictwem Michała Kopczyńskiego.

D.A.: Dlaczego otwieramy coraz to nowsze Centra i inwestujemy w nowe obszary?

G.N.: Powodów jest wiele. Po pierwsze, tworzymy takie Centra Kompetencyjne, gdzie mamy największy know-how, liczbę specjalistów oraz solidne doświadczenie. Po drugie, nasz internal IT tworzy aplikacje na wewnętrzne potrzeby Sii jak np. wdrożenie AX, CRM Dynamics, BI, czy SharePoint’owego intranetu. Na tej podstawie budujemy nasze kompetencje, a następnie wychodzimy z produktami i ekspertyzą na zewnątrz. Po trzecie, tak jak w przypadku Salesforce, czy SAP dostrzegamy pewne trendy na zagranicznych rynkach i słuchamy potrzeb klientów. Ponadto rozwój biznesu może również odbywać się z inicjatywy naszych pracowników, jak było w przypadku Przemka Grzanki, który rozpoczął naszą działalność w Electrical Engineering. Teraz możemy pochwalić się imponującymi wynikami – 60 osób w dedykowanym zespole, który łącznie generuje 15 milionów PLN przychodów.

D.A.: W perspektywie kolejnego półrocza – czy zdradzisz nam, jakie kolejne zmiany nas czekają w Sii?

G.N.: Aktualnie pracujemy nad wdrożeniem macierzy kompetencji RACI (z ang. Responsible, Accountable, Consulted & Informed), gdzie określimy dokładnie podział ról i kompetencji pomiędzy Centrami Kompetencyjnymi, a Oddziałami. Oprócz zmian organizacyjnych naszym celem będzie umocnienie naszej pozycji na rynku skandynawskim i DACH.

Kontynuujemy rozwój modeli współpracy z wieloma naszymi klientami – gdzie przechodzimy od prostego staffingu do bardziej zaawansowanych form jak: team leasing, usługi zarządzane, projekty i integracja systemów.

Dodatkowo będziemy zwiększać zatrudnienie w Sii i zamierzamy zredukować attrition rate. Chcemy również kłaść nacisk na zwiększenie naszej widoczności w sieci dzięki Online Marketingowi.

 

 

Na koniec chciałbym życzyć z okazji Nowego Roku wszystkiego, co najlepsze –  pracownikom, klientom, kandydatom i wszystkim pozostałym! Niech 2018 przyniesie Wam pasmo samych sukcesów – zarówno prywatnych, jak i tych zawodowych.

D.A.: Dziękuję za rozmowę i trzymam kciuki za dalszy rozwój całego Sii.

G.N.: Dziękuję.

Artykuł przygotowała: Dominika Arendt

To również może Cię zainteresować

Wyślij wiadomość

podziel się ze znajomymi

captcha