Previous Page

Magazyn

Z misją specjalną u klienta – Ambasadorzy Sii
Strona główna Magazyn Z misją specjalną u klienta – Ambasadorzy Sii

Z misją specjalną u klienta – Ambasadorzy Sii

Przewiń w dół

08 grudnia 2017

  • podziel się:

Jest ich obecnie już kilkunastu. Oprócz codziennych obowiązków pełnią dodatkową, ważną funkcję – są Ambasadorami Sii u klienta, u którego pracują. Rola ta polega m.in. na dbaniu o kolegów i koleżanki w zespole, który nie ma na co dzień bezpośredniej styczności z Sii. Zatem to Ambasador jest pierwszym przedstawicielem firmy. Wpływowa funkcja! Co Pan może, Panie Ambasadorze?

Znaczenie Ambasadorów
W Sii nadal duża część inżynierów pracuje w biurach klientów. Udział ten zmniejsza się z każdym rokiem w porównaniu z inżynierami pracującymi w siedzibach Sii, ale nadal jest wysoki. Co natomiast znacznie się zwiększa, to dbałość Sii o ludzi delegowanych do klientów. To od lat jest przewagą konkurencyjną firmy i to doceniają pracownicy. Dlatego Sii inwestuje w rozwój narzędzi wspierających zaangażowanie zespołów, z którymi relacje buduje się na pewno trudniej z uwagi na ich fizyczną odległość. Stąd Sii Ambasadorowie, ich rosnąca wartość w komunikacji z inżynierami i klientem. Dlatego znaczenie tej roli będzie coraz większe i warto zwrócić na nią uwagę także wtedy, gdy aktywnie szukamy możliwości rozwoju zawodowego.

Ambasador na placówce
Rola ta w Sii funkcjonuje w gruncie rzeczy od kilku lat (wcześniej był to Site Manager), ale wraz z rozwojem biznesu ewoluowała i „placówek”, gdzie Ambasador jest powoływany, jest coraz więcej. Dotyczy to klientów, u których z ramienia Sii pracuje co najmniej pięć osób. Jest to często liczba krytyczna, od której zespół zaczyna się intensywnie powiększać i z jednej strony trzeba o niego dbać, a z drugiej – mieć na względzie, że świadczy to o potencjale rozwoju współpracy z klientem.

Najczęściej potrzebę powołania Ambasadora u swojego klienta zgłasza Business Manager. Dzięki temu może ustanowić w zespole kogoś, kto stanie się jego prawą ręką. To właśnie Manager wskazuje Dyrektorowi Oddziału wybraną przez siebie osobę z odpowiednim potencjałem – po udanej rekrutacji przedstawia kandydaturę CEO. Na spotkaniu przyszły Ambasador proponuje swoją wizję rozwoju klienta oraz pomysły na wzmacnianie Sii Spirit. Ambasador to na tyle kluczowa rola, że kandydat powoływany jest na to stanowisko dopiero po zakończonym sukcesem spotkaniu z Prezesem i swoim Line Managerem.

Działania na froncie
Dzięki Ambasadorom Sii ma dodatkową szansę rozwijać swój biznes u klienta i być jednocześnie blisko swoich ludzi. Dobrze, jeśli Ambasador interesuje się rynkiem IT i potrafi przewidywać trendy. Powinien także budować relacje z osobami decyzyjnymi, dbając o dobry wizerunek i promocję Sii. Nie mniej ważne: jest przewodnikiem inżynierów u klienta. Odpowiada za on-boarding nowych pracowników Sii. Jest głosem zespołu, zbiera opinie, oczekiwania i prośby. To pierwsza osoba, do której mogą się zgłaszać inni ze swoimi pytaniami czy problemami. Dba także o Sii Spirit i fun – współorganizuje wyjścia integracyjne. Ambasador ma także obowiązki wobec administracji Sii: jest wsparciem w tym zakresie dla inżynierów u danego klienta. Z jednej strony przekazuje im ważne informacje i zmiany, o których informuje go dział administracji, z drugiej – wspiera dział administracyjny w pozyskiwaniu potrzebnych dokumentów od inżynierów.

Przywileje
Rola Sii Ambasadora jest doskonałą okazją do rozwoju dla inżyniera nie tylko z uwagi na obowiązki, lecz także należne mu przywileje. Przede wszystkim Ambasador bierze udział we wszystkich ważnych spotkaniach dotyczących klienta, np. w podsumowaniach biznesu czy wyznaczaniu strategii dalszego rozwoju. Ma tutaj ważny głos i może realnie wpływać na kształt współpracy. Każdy pomysł i usprawnienie zgłoszone przez Sii Ambasadora jest analizowane.

Dodatkową kwestią jest pełnienie funkcji Worker Key Usera, co oznacza przynależność do grupy, która ma możliwość testowania nowych rozwiązań i funkcjonalności aplikacji oraz innych narzędzi implementowanych w Sii. Jest też wynagradzany finansowo i poprzez priorytetowe traktowanie, np. w momencie zgłoszenia chęci zmiany projektu.

Spotkania na najwyższym szczeblu
Sii Ambasadorzy to środowisko rozproszone. Każdy żyje w trochę innym świecie, a jednocześnie ze względu na ważność funkcji posiada istotne informacje, wiedzę i doświadczenia. Dlatego w maju 2017 roku po raz pierwszy Ambasadorzy byli uczestnikami Siinspiration. Mieli okazję poznać najwyższą kadrę managerską i wziąć udział w wymianie wiedzy na temat firmy. W czasie wydarzenia mieli swój dedykowany panel – była to pierwsza okazja, gdy całe grono Sii Ambasadorów spotkało się twarzą w twarz, by wymienić spostrzeżenia na temat pełnionej funkcji, podyskutować o wyzwaniach i trudnościach. Od tamtej pory Ambasadorzy spotykają się online co kwartał, aby na bieżąco omawiać interesujące ich kwestie. Na co dzień osoby pełniące tę funkcję mają także do dyspozycji dedykowany im site na portalu wewnętrznym.


Wpływ na firmę
Robert Piskorz, Sii Ambasador Scalepoint

Oficjalnie pełnię funkcję Ambasadora Sii od kwietnia 2017 roku, choć część zadań wykonywałem prawie od początku. Wspieram bezpośrednio osiem osób w trzech lokalizacjach – liczba ta waha się w zależności od zapotrzebowania w projekcie.

Miejsce dla Ambasadora pojawia się z reguły tam, gdzie zespół jest większy niż kilka osób, ale nie ma technicznych możliwości utworzenia stanowiska Team Leadera. Jest to tak naprawdę osoba wspierająca pracowników, a niebędąca ich bezpośrednim przełożonym w systemach Sii. Jest łącznikiem pomiędzy pracownikami Sii a klientem oraz single point of contact dla pracowników.

Dla mnie najważniejsza jest możliwość większego wpływania na działanie całej firmy. Ambasador nie tylko wspiera pracowników po stronie klienta, lecz także pełni funkcję Worker Key Usera dla całego Sii. Oznacza to, że mam wpływ na wiele czynników, z którymi spotykamy się na co dzień, np. na ankiety czasu pracy czy formularze rozmów rocznych, przy których modyfikacji pomagaliśmy, dając swoje sugestie i testując wstępne wersje.

Relacje w zespole
Malwina Bartków, Sii Ambasador Bombardier Transportation

Swoje miejsce w katowickim oddziale Sii znalazłam w sierpniu 2016 roku, natomiast Sii Ambasadorem w Bombardier Transportation jestem od kwietnia 2017. Jednym z moich priorytetowych działań jest wsparcie dla ponad czterdziestu inżynierów Sii, pracujących dla klienta w Polsce, a także w Niemczech czy Szwecji.

Najważniejsze w tej roli jest to, by być blisko ludzi, działać w ich interesie, umiejętnie interpretować potrzeby i problemy. Ułatwiać komunikację miedzy inżynierami, klientem i Sii, która jest podstawą dobrze działającego zespołu. Sytuacje, w których mogę komuś pomóc, doradzić czy zwyczajnie ułatwić życie, są jednymi z najfajniejszych. Towarzystwo otwartych, zmotywowanych i gotowych do działania ludzi to jedna z lepszych rzeczy, jakie mogą spotkać Sii Ambasadora.

Ważna jest też świadomość inżynierów, że jest ktoś, na kogo mogą liczyć. Ktoś dobrze poinformowany i chętny do pomocy na miejscu, u klienta, zawsze dostępny. Myślę, że odbiór roli Sii Ambasadora jest pozytywny. Czy kobieta może więcej? Płeć nie gra tu roli, liczy się charakter i osobiste predyspozycje. Trzeba być komunikatywnym, przedsiębiorczym i energicznym. Jednocześnie liczą się też determinacja, cierpliwość i otwartość na ludzi.

Bycie dla innych
Piotr Prędyś, Sii Ambasador, klient z branży finansowej

Pracuję dla mojego klienta od maja 2016 roku, a od stycznia 2017 jestem Sii Ambasadorem. Zespół, z którym pracuję, dynamicznie się rozwija. Koledzy, zapytani o to, jakie korzyści niesie funkcja Ambasadora, zwrócili uwagę na czas, który mam dla innych. Jestem pierwszym kontaktem w razie jakichkolwiek wątpliwości administracyjnych i kwestii związanych z systemami Sii.

Ważne jest, żeby Ambasador wyznawał te same wartości i idee, które stoją za firmą. To gwarantuje zaangażowanie, a ono jest w tej roli bardzo potrzebne. Pełniąc tę funkcję, mam możliwość wychodzenia z inicjatywą dotyczącą ulepszeń i rozwoju firmy zarówno od strony biznesowej, jak i marketingowej – i chętnie z tego korzystam. Ważna jest też umiejętność zachowania zimnej krwi i zdrowego rozsądku. No i komunikacja: przydaje się zarówno w budowaniu relacji z inżynierami w zespole, jak i z klientem. Do tego otwartość, cierpliwość i obiektywizm, lojalność i zaufanie – i mamy Ambasadora idealnego 😊.

Artykuł przygotowała: Katarzyna Domańska

To również może Cię zainteresować

podziel się ze znajomymi

[contact-form-7 id="8498" title="Share form PL"]