Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
Wyślij zapytanie Dołącz do Sii
top-image
Wstecz

Szkolenia zdalne w czasie pandemii – jak prowadzić je skutecznie?

Kursy online w ostatnich miesiącach zdominowały rynek szkoleniowy, jednak nowa formuła niesie ze sobą sporo wyzwań. Projekty zrealizowane przez Praktykę Szkoleniową Sii pokazują, że dzięki znajomości dobrych praktyk i odpowiedniemu przygotowaniu szkolenia zdalne mogą nie tylko doskonale zastąpić stacjonarne, ale także przynieść dodatkową wartość. 

Obawy związane z jakością kursów online 

Okres pandemii znacznie utrudnił organizację spotkań, przez co kursy online całkowicie zdominowały rynek szkoleniowy. Od marca 2020 także szkolenia organizowane przez Praktykę Szkoleniową Sii zmieniły swoją formułę, co spotkało się z obawami części klientów. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się: 

  • obniżenie jakości kursów organizowanych w formie zdalnej,
  • pogorszenie kontaktu z prowadzącym i utrudniony dialog z kursantami,
  • utrudnione rozumienie prezentowanego materiału,
  • bariery technologiczne.

Wszystkie te wątpliwości okazały się jednak zupełnie nieuzasadnione – mówi Rafał Kwatek, Lider Offeringu i trener w Sii Polska.W Sii Polska posiadamy zintegrowany system zarządzania jakością szkoleń, potwierdzony certyfikatem ISO9001, który opiera się na ciągłym monitorowaniu pracy trenerów oraz satysfakcji uczestników kursów. Statystyki tworzone na podstawie ankiet wypełnianych przez naszych kursantów w okresie, w którym prowadziliśmy szkolenia zdalne, w żaden sposób nie odbiegają od tych z lat ubiegłych i stale utrzymują się na wysokim poziomie. Średnia ocena szkolenia Sii w tym okresie to 4,66/5, a trenera 4,72/5dodaje.

Co zatem jest niezbędne do zorganizowania dobrego szkolenia online, które spełni oczekiwania uczestników?

Niezawodne zaplecze techniczne 

Niezbędne jest intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie, które pozwoli kursantom i trenerowi na sprawną komunikację i pracę. Dlatego szkolenia online w Sii Polska prowadzone są przez Microsoft Teams. Dzięki temu rozwiązaniu uczestnicy nie tylko widzą i słyszą trenera, ale również mogą prowadzić rozmowy na czacie, udostępniać dokumenty, współpracować w podgrupach w wydzielonych przestrzeniach wirtualnych czy obserwować wirtualną tablicę, która zastępuje klasyczny flipchart. 

Główne zalety MS Teams to intuicyjność, wszechstronność oraz fakt, że użytkownicy naszych szkoleń mogą korzystać z niego za darmo. Jest to świetne narzędzie do komunikacji i współpracy, o czym doskonale wiemy, bo używamy go w Sii na co dzień – mówi Rafał Kwatek.

Jeśli jednak jest taka potrzeba, podczas szkoleń dla zamkniętych grup klienci mogą korzystać z własnych narzędzi i środowisk. Zawsze jednak eksperci Sii odpowiednio testują rozwiązania klientów, aby uniknąć problemów technicznych już w trakcie trwania szkolenia.

Dobre praktyki w prowadzeniu szkoleń

Ważnym elementem każdego szkolenia online jest zapewnienie dobrego kontaktu trenera i kursantów. Nie da się o to zadbać bez wykorzystania kamer.

Każdy z naszych trenerów prowadzi szkolenia z włączoną kamerą, aby uczestnicy mogli lepiej zrozumieć przekazywane przez niego treści dydaktyczne. Rekomendujemy, aby wszyscy uczestnicy mieli możliwość ich użycia. Nie jest to warunek konieczny, ale zdecydowanie poprawia komunikację w trakcie szkolenia – mówi Rafał Kwatek. 

Niezwykle istotne jest też dostosowanie czasu trwania szkoleń do nowej formuły. Utrzymanie skupienia uczestników przez klika godzin jest bardzo trudne, dlatego dobrze zaplanowane i przeprowadzone szkolenie powinno zawierać przeplatające się części wykładowe oraz ćwiczenia i zadania aktywujące.

Zdalne szkolenia w praktyce 

Projekty zrealizowane przez Praktykę Szkoleniową Sii  pokazują, że w wielu przypadkach zdalna forma szkoleń może być atutem. 

Dla jednego z klientów z branży motoryzacyjnej eksperci Sii zorganizowali cykl kilkudziesięciu akredytowanych szkoleń z dobrych praktyk ITIL® prowadzonych po angielsku, francusku, szwedzku i po polsku. Dzięki temu, że szkolenia prowadzone były w formie zdalnej, mogły w nich wziąć udział osoby pracujące na co dzień na różnych kontynentach. . Łącznie w zaledwie miesiąc przeszkolone zostały 104 osoby z 13 krajów. Zdalna forma szkolenia pozwoliła klientowi zaoszczędzić środki, które w przypadku szkoleń stacjonarnych musiałby przeznaczyć na podróże i noclegi. W najbliższych miesiącach przeszkolonych przeszkolone zostanie kolejne kilkaset osób. 

Dla międzynarodowej sieci stacji paliw, eksperci Praktyki Szkoleniowej Sii przygotowali serię interaktywnych szkoleń na platformę  e-learningową. Kursy miały ułatwić adopcję nowego systemu wdrożonego w organizacji i skierowane były do pracowników oraz managerów firmy ze Stanów Zjednoczonych, Francji i Polski. Dzięki wykorzystaniu takiej formy szkoleń, klient otrzymał wygodne, skalowalne narzędzie pozwalające na ustandaryzowane przekazywanie wiedzy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o organizowanych przez nas szkoleniach, odwiedź naszą stronę.

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej newsów

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata Sii.

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?

Einige Inhalte sind nicht in deutscher Sprache verfügbar.
Sie werden auf die deutsche Homepage weitergeleitet.

Möchten Sie fortsetzen?