Wywiad z Michałem Kopczyńskim, CIO Sii
Dział Internal IT w Sii od początku istnienia firmy dynamicznie się rozwija. W ostatnich 2 latach zaszło kilka kluczowych zmian – Michał Kopczyński, Dyrektor IT w Sii, opowiada o swojej ścieżce rozwoju, najważniejszych zmianach IT w firmie i planach na najbliższą przyszłość.
Katarzyna Domańska: Piastujesz stanowisko Dyrektora IT w Sii od 2 lat? Jak wyglądała Twoja ścieżka zawodowa wcześniej?
Michał Kopczyński: Moja przygoda w Sii rozpoczęła się od roli analityka biznesowego CRM, w projekcie prowadzonym dla Polkomtela w Warszawie. Zdarzyło się jednak tak, że serce wyciągnęło mnie do Poznania, gdzie na chwilę pożegnałem się z Sii – i objąłem rolę architekta korporacyjnego w firmie multimedialnej. W tym samym czasie Sii nadal bardzo intensywnie się rozwijało, w tym także oddział w Poznaniu. Nadarzyła się fajna okazja i po krótkim okresie nieobecności wróciłem do firmy, obejmując stanowisko szefa lokalnego działu Presales & Delivery.
W ramach pracy projektowej odpowiadałem za wdrożenie CRM w Sii – systemu, z którego obecnie korzysta ponad 170 użytkowników i wspiera kluczowe procesy sprzedaży oraz rekrutacji. Realizacja projektu została na tyle dobrze oceniona, że Gregoire Nitot dał mi szansę: zostałem awansowany na stanowisko CIO.
Katarzyna Domańska: Co się zmieniło w Internal IT w Sii przez te ostatnie 2 lata?
Michał Kopczyński: Od 2 lat wdrażamy w Sii homogeniczne środowisko IT, oparte na podstawowych platformach technologicznych: CRM, AX, SharePoint, Business Intelligence i MS SQL. Uzupełnieniem naszej architektury jest topowe rozwiązanie integracyjne – szyna oraz platforma do budowania procesów biznesowych IBM BPM. Wybranie tych rozwiązań pozwoliło nam wdrożyć spójne i skalowalne rozwiązanie, które pozwoli rozwijać się systemom IT wraz z rozwojem firmy. Zakładam, że będzie działać nawet wtedy, gdy Sii osiągnęłaby 100 tyś osób – oczywiście przy równoległej inwestycji w infrastrukturę i konieczne licencje.
Drugą dużą zmianą, która zaszła w ostatnich 2 latach, jest reorganizacja i ustrukturyzowanie działu IT – uporządkowaliśmy i stworzyliśmy 3 obszary kompetencyjne: Infrastruktura, Rozwój aplikacji oraz Wsparcie użytkownika końcowego . Do wsparcia użytkownika wykorzystujemy najlepsze praktyki oparte na ITIL. Zbudowaliśmy także centralną linię obsługi użytkowników, tzw. I linię wsparcia dla ponad 2000 osób w Sii. Zespół Service Desk – obecnie 7-osobowy, na co dzień pracuje w Delivery Center Sii w Lublinie.
Ważne dla działu IT w Sii było też wdrożenie Program Management, który pozwala na sprawne realizowanie zmian biznesowych we wszystkich systemach IT oraz ich spójne wdrażanie w systemach dziedzinowych. Wykorzystujemy do tego procesy Release Management. Proces rozwoju IT opieramy o SCRUM, którego skalowanie (Scrum of Scrums) synchronizuje różne zespoły IT.
Katarzyna Domańska: Rozwój wewnętrznego IT nie pozostaje bez znaczenia w kontekście rozwoju firmy i na codzienną pracę Sii. Czy ma także wpływ na rozwój usług?
Michał Kopczyński: Oczywiście, przede wszystkim dlatego, że wewnętrzne wdrożenia znacznie poszerzyły nasze doświadczenia w konkretnych obszarach – pozwoliło to na zbudowanie zespołów wdrożeniowych skupionych w tzw. centra kompetencyjne, które następnie rozpoczęły działalność komercyjną. Obecnie mamy 4 wspólne technologicznie zespoły, oferujące usługi dla naszych klientów. Są to Praktyki CRM, AX, Service Desk i Infrastruktura. Obecnie rozwijamy także mocno nasz zespół SharePoint – 10 osób, w tym developerzy, architekt, testerzy i technical writer.
Katarzyna Domańska: Jak duży jest teraz Twój zespół i nad czym obecnie pracuje Internal IT?
Michał Kopczyński: Cały internal IT to obecnie 75 osób, nasz budżet na wdrożenia i utrzymanie oscyluje w granicach 8 mln zł.
Wdrożenie, które właśnie ma miejsce, to uruchomienie nowego Sii Portalu. Rozwiązanie to, oparte na platformie SharePoint, dostarcza wszystkim użytkownikom centralne miejsce do kolaboracji, zarządzania wiedzą i dokumentacją. Jest też oknem do wszystkich systemów IT. Projekt ten rozpoczyna automatyzację kluczowych globalnych procesów biznesowych – pierwszym z nich będzie zarządzanie wnioskami urlopowymi. (Więcej o wdrożeniu >>)
Na razie mocno skupiamy się na tym w Internal IT, ale na naszej Roadmapie znajduje się wiele projektów, o których w niedalekiej przyszłości usłyszmy.
Katarzyna Domańska: Życzymy powodzenia całemu Internal IT i trzymamy kciuki za uruchomienie nowego portalu.
Michał Kopczyński, CIO
Career path:
- Analityk biznesowy CRM
- Architekt Korporacyjny
- Dyrektor Pre-sales & Delivery, Sii Poznań
- CIO