To tak naprawdę dostosowanie naszej witryny do określonych standardów, dzięki którym roboty przeszukujące internet lepiej i szybciej będą przeglądały i indeksowały naszą stronę. Można to sobie zobrazować jako artykuł zawierający dużo treści. Witryna nieprzystosowana do standardów wygląda jak artykuł bez akapitów, pogrubień i wyszczególnionych cytatów. Oczywiście znajdują się w nim informacje, ale czyta się to nieprzyjemnie. Z drugiej strony mamy tekst sformatowany, w ten sposób szybciej znajdziemy interesujące nas informacje, odnosząc to do stron- tak wyglądają te spełniające standardy SEO dla robotów.
Czym jest robot wyszukiwarki?
To program, który odwiedza wszelkie dostępne strony internetowe. Jak to robi? Zbiera i magazynuje linki by móc odwiedzić je w dalszej podróży. W ten sposób odwiedza miliony stron i indeksuje ich zawartość. Ze względu na skalę informacji, które stara się przetworzyć, z każdej strony odczytuje tylko porcje, które później poddawane są analizie. Naszym zadaniem jest zwrócenie jego uwagi na to co ważne dla nas.
Sprawdzanie poprawności kodu?
Na wstępie wypunktowywania rzeczy do poprawy musimy sprawdzić ogólną jakość kodu. Najprościej użyć do tego celu walidatora W3C. Ten test pozwoli zidentyfikować i poprawić kod, który powinien w formie walidowalnej wyjść spod klawiatury developerów. Załóżmy jednak, że nasz kod od razu spełnia kryteria danego standardu dokumentu (np. html5).
Podstawowe elementy strony?
Niezbędnymi elementami strony, bez których nie można w zasadzie mówić o pozycjonowaniu, to tagi title, description oraz nagłówki od h1 do h6. Każdy z tych elementów powinien wystąpić na każdej podstronie naszego serwisu. W przypadku nagłówków, na każdej stronie powinniśmy umieścić co najmniej jeden nagłówek pierwszego stopnia, jeżeli to możliwe i sensowne względem treści, również kilka nagłówków stopni wyższych.
Title – Tytuł strony
Bardzo ważny z punktu widzenia SEO, ponieważ pojawia się jako pierwsza wytłuszczona informacja w wynikach wyszukiwania. Nie powinien być dłuższy niż 70 znaków, powinien w krótki sposób możliwie najlepiej opisywać zawartość podstrony. Warto zawrzeć w nim jakieś słowo kluczowe, pod warunkiem, że odnosi się do treści. Musi być unikalny w skali całego serwisu.
Description – Opis strony
To druga, ważna informacja, pojawiająca się z reguły zaraz pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Celowo użyłem tu zwrotu „z reguły” ponieważ, jeżeli algorytm wykryje, że pakujemy do opisu np. same słowa kluczowe zastąpi go w wynikach własnym opisem wygenerowanym z treści strony (najczęściej jej fragmentem). Sam opis powinien być niedłuższy niż 160 znaków i rozszerzać tytuł strony, oczywiście w odniesieniu do treści całego dokumentu.
H1-H6 – Nagłówki
Wszystkie treści umieszczane na stronach powinny być pisane przyjaźnie dla użytkownika, na wzór artykułu w gazecie. W związku z tym użycie zarówno nagłówków jak i wytłuszczeń tekstu jest wskazane. Pozwala też zwrócić uwagę robota na to, jak logicznie dzielimy dokument i nadać hasłom z nagłówka większą moc przy wyszukiwaniu.
Podstawy mamy już za sobą co dalej?
Kolejny zestaw znaczników to atrybuty 'title’ dla linków oraz atrybuty 'alt’ dla obrazów umieszczanych w tekście. W przypadku tych pierwszych sprawa jest prosta, 'title’, dla linku może być tytułem, który wystąpi na stronie, na którą wskazuje link. W przypadku atrybutu 'alt’ powinien znaleźć się w nim opis tego, co przedstawia zdjęcie, nie przesadzałbym jednak z ilością znaków, 100 to maksymalna liczba. W przypadku standardu html5 dobrze jest wykorystywać nowe tagi udostępniane przez standard np. section czy article.
Czy na tym koniec?
To byłoby zbyt piękne 🙂 Poza wspomnianymi znacznikami możemy użyć jeszcze kilku sztuczek. Mowa tu o oznaczaniu treści o wiele dokładniej, czyli mikroformatach, o których poczytacie w kolejnym artykule.
Zostaw komentarz