Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Każdy z nas uwielbia historie. Wynika to bezpośrednio z budowy naszego mózgu – badania wskazują, że najlepiej uczymy się, słuchając opowieści. To dzięki nim efektywnie zdobywamy wiedzę, przekazujemy informacje, żartujemy czy mówimy o naszych emocjach.

Jednym z aspektów testowania jest wchodzenie w rolę użytkownika czy systemu oraz zinterpretowanie czyichś potrzeb. W grach RPG, w których to gracze wcielają się w postacie, na samym początku rozgrywki każdy tworzy swojego bohatera. Opisuje go szereg cech i umiejętności, ekwipunek, historia, pochodzenie. Stworzenie postaci jest niezbędne do tego, aby zagrać w grę RPG.

Zauważyłem, że podobny proces, czyli tworzenie Persony, jest używany w Design Thinking – narzędziu wykorzystywanym do prototypowania nowych produktów lub usług. I właśnie o testowaniu zestawionym z opowiadaniem historii w grach RPG jest niniejszy artykuł.

Testy akceptacyjne – wygenerowane przez Dall-E
Ryc. 1 Testy akceptacyjne – wygenerowane przez Dall-E

Persona – kto to?

Persona, czyli inaczej bohater albo postać, którą tworzymy, aby zaprezentować idee, koncepcje, problemy badawcze. W świecie gier RPG będzie to bohater odgrywany przez gracza. Każda dobra historia ma w sobie bohatera, z którym się identyfikujemy. Użycie persony, czyli reprezentacji osoby, która będzie korzystać z systemu, pomoże zrozumieć potrzeby, zachowania i cele użytkownika.

Dzięki jej wykorzystaniu, jesteśmy w stanie lepiej wczuć się w to, w jak różny sposób użytkownik korzysta z aplikacji i co jest dla niego najważniejsze. Ponadto, pozwala uporządkować cele biznesowe na użytek testów End to End.

W Design Thinking persona jest wykorzystywana na początku procesu, podczas fazy badania potrzeb klienta. To wtedy, na podstawie danych takich jak:

  • pochodzenie,
  • finanse,
  • przyzwyczajenia,

ją tworzymy. Jest to osoba bądź grupa osób o pewnych potrzebach, ograniczeniach i cechach. Dzięki temu możemy sobie wyobrazić, dla kogo powstaje produkt/usługa.

Również w nauczaniu to narzędzie może być wykorzystywane do przedstawienia pewnych pojęć lub agregacji danych.

Ryc. 2 Design Thinking – etapy
Ryc. 2 Design Thinking – etapy

Dobrze skonstruowany bohater powieści czy gry RPG ma jasno przedstawiony cel przed sobą, tak jak w testowaniu, czy projektowaniu oprogramowania. Każdemu z głównych procesów biznesowych aplikacji możem przypisać cele, które potem zaprezentujemy jako persony. Na przykład celem pilota samolotu jest bezpiecznie dolecenie samolotem z pasażerami z jednego lotniska na drugie, a celem pracownika banku jest poprawne rozpatrzenie wniosku kredytowego.

Persona nie tylko pomoże nam w takim wypadku określić, co jest ważne, ale też lepiej zrozumieć potrzeby klienta np. dla niektórych linii lotniczych najważniejsze będą oszczędności, a dla innych komfort podróży.

Jak stworzyć personę?

Etapy tworzenia persony
Ryc. 3 Etapy tworzenia persony

Zaczynamy od zebrania informacji na temat naszego użytkownika. Zachęcam do kontaktu z klientem końcowym, a nawet, jeżeli to możliwe, poproszenia o wspólną sesję, w której zaznajomimy się z tym, w jaki sposób on/ona korzystają z testowanego systemu. Poza tym możemy użyć specyfikacji, historyjek użytkownika, błędów zgłoszonych przez klienta.

Następnie, na podstawie wcześniej zgromadzonych danych, wyodrębnimy najważniejsze cechy i cele użytkowników. Pracownik linii lotniczej planujący lot samolotu będzie potrzebował aktualnych danych aeronautycznych takich jak: pogoda, otwarte/zamknięte przestrzenie lotniczce itp. Pracownik banku będzie potrzebował informacji potwierdzających zdolność kredytową, będzie zwracał uwagę na białe i czarne listy użytkowników.

Karta postaci

Karta postaci – co powinna mieć persona
Ryc. 4 Karta postaci – co powinna mieć persona

Każda persona powinna mieć:

  1. Imię i Zdjęcie – to ważny etap, który możemy przeprowadzić zrobić na końcu, kiedy już wiemy, z kim mamy do czynienia. Korzystając ze sztucznej inteligencji, da się wygenerować każde zdjęcie. Jest to ważny punkt, dlatego, że będzie nam się łatwiej zidentyfikować z potrzebami danej postaci, zidentyfikować właściwy scenariusz użycia.
  2. Opis (płeć, wiek, zainteresowania) – ważne, żeby nasza persona była z krwi i kości. Może interesować się starymi poduszkowcami, zbierać modele japońskich robotów, słuchać malezyjskiej muzyki elektronicznej. Im barwniejszy opis, tym ciekawiej.
  3. Wyzwania i problemy – tutaj opiszemy na przykład: że nasza persona prawie wcale lub rzadko korzysta z komputerów (zwiększony nacisk na testy użyteczności i wszelkiego rodzaju podpowiedzi), że bardzo szybko, przez co niedokładnie, wykonuje pracę (ważne będą wszystkie udogodnienia związane ze skrótami, z szybkością działania), czy może zależy jej na pozyskaniu danych wrażliwych (wtedy zwracamy uwagę na testy bezpieczeństwa, ataki).
  4. Potrzeby i cele – z punktu wykonania testów najważniejsza jest charakterystyka persony. Każdy z głównych celów biznesowych powinien mieć przypisaną personę i potrzeby, jakie realizuje użytkownik końcowy. Pozwala to połączyć wymagania klienckie z testami oraz lepiej zrozumieć, co jest priorytetem dla naszego klienta końcowego.

Tworzenie persony

Kiedy wiemy już, co jest ważne, możemy stworzyć personę:

Przykładowa persona stworzona w programie https://www.hubspot.com/make-my-persona
Ryc. 5 Przykładowa persona stworzona w programie https://www.hubspot.com/make-my-persona
  1. Nadajemy naszej postaci imię. Może to być pseudonim albo główna cecha naszej persony, np. Pan Pospieszalski, kiedy celem użytkownika jest jak najszybsze otrzymanie wyniku.
  2. Dodajemy zdjęcie. To ważny punkt – ma na celu ułatwić nam zidentyfikowanie się z kreowaną postacią
  3. Następnie definiujemy najważniejsze cechy oraz cele, które będą miały znaczenie dla naszych testów. Na przykład: ważne z punktu widzenia klienta jest szybkie działanie aplikacji, w takim przypadku skupimy się na wszystkich ułatwieniach w pracy: skrótach klawiszowych, możliwości korzystania z gotowych szablonów. Dla innych najważniejszym będzie wsparcie dla analizy wyników dostarczanych przez system – wówczas skupimy się na tworzeniu dodatkowych notatek, wywoływaniu kilku instancji aplikacji, aby zrobić porównanie.
  4. Powołujemy personę do życia. Piszemy przypadki testowe lub wybieramy istniejące, które realizują cele z punktu powyżej. Zdefiniowane scenariusze testowe powinny układać się w scenariusz użycia. Dobrą praktyką jest dodanie kilku scenariuszy negatywnych, które będą odzwierciedlać codzienność pracy naszego użytkownika. Cechy persony będą też wskazówką dotyczącą wymagań środowiska testowego.

Każdy z głównych procesów biznesowych powinien mieć stworzoną osobną personę. Możemy powiązać główne cele użytkowników z wymaganiami i stworzyć mapę pokrycia.

Relacje pomiędzy personami a procesami – Fabryka części do poduszkowców PillowTech
Tab. 1 Relacje pomiędzy personami a procesami – Fabryka części do poduszkowców PillowTech

Nasze persony wraz z rozwojem oprogramowania będą też się rozwijać i ich cele też mogą się zmieniać.

Zastosowanie persony podczas testów klienckich, czyli „Aby wyruszyć w podróż, musisz zebrać drużynę”

Elementy Testów klienckich
Ryc. 5 Elementy Testów klienckich

Gdy już mamy gotowe persony, możemy przystąpić do zaplanowania i wykonania testów. Każda z przygotowanych postaci ma do wykonania swoje cele i ma swoje potrzeby, które możemy połączyć ze scenariuszami testowymi albo kartami testów eksploracyjnych.

Tak jak w grach RPG przygotowujemy scenariusz użycia – możemy nawet pokusić się o symulację biura klienta z odzwierciedlonymi procesami biznesowymi, np. w systemie do zarządzania produkcją możemy przeprowadzić symulację dnia wysyłki. Testując system do planowania trasy lotu, możemy zamykać różne lotniska z powodu wybuchu wulkanów czy lądowania nieznanej floty latających wielorybów. W systemie bankowym możemy przeprowadzić pełną obsługę klienta wraz z próbą zakupienia przez niego uranu do przydomowego reaktora.

Wieloryb na lotnisku w Zagrzebiu – wygenerowane przez Dall-E
Ryc. 7 Wieloryb na lotnisku w Zagrzebiu – wygenerowane przez Dall-E

Używanie person i innych mechanizmów z gier RPG takich jak rozwój postaci jako kolejna iteracja użycia person, czy wykorzystanie metod śledczych do raportowania defektów pomaga nie tylko w ustrukturyzowaniu procesu testowego wedle potrzeb klienta, ale też może mieć pozytywny wpływ na motywację testerów oraz lepsze zrozumienie przez nich produktu.

Plusy i minusy podejścia

Aby opowiedzieć dobrą historię, potrzebujemy bohatera. Na początku każdej sztuki mamy opisane Dramatis Personae, czyli kto jest kim. Na początku powieści poznajemy jej bohaterów. W testowaniu będziemy chcieli zrozumieć, komu testowany system zostanie dostarczony.

Plusy i minusy wykorzystania persony w testach
Ryc. 8 Plusy i minusy wykorzystania persony w testach

Wykorzystanie person może ułatwić po pierwsze zrozumienie systemu, jego architektury oraz zależności, a po drugie wykonanie dodatkowych testów, które przyczynią się do podniesienia satysfakcji klienta. Problemem przy wprowadzeniu takiego narzędzia może być brak informacji na temat klienta i jego preferencji oraz czas potrzebny na analizę potrzeb użytkownika. Trudnością może być również przekonanie managementu do takiego stylu pracy, który niektórym za bardzo kojarzy się z zabawą.

Podsumowanie

Podsumowując, chciałbym nawiązać do mojego doświadczenia – wprowadzenie person w procesie testowym pomogło w rozpoznaniu wymagań klientów. Bazą do lepszego poznania klienta były odwiedziny w ich siedzibie i zmapowanie ich procesu biznesowego. Rozpoznaliśmy najważniejsze procesy i w ten sposób stworzyliśmy klienckie testy End to End.

Mając na uwadze potrzeby klienta, analitycy biznesowi mogli lepiej skonstruować wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne. Wprowadzenie zaprezentowanego podejścia może być kluczowe nie tylko dla testerów, ale też analityków i programistów.

Bibliografia

5/5 ( głosy: 6)
Ocena:
5/5 ( głosy: 6)
Autor
Avatar
Michał Kozłowski

Test Manager w Sii Polska. Pracuje w testach od 2009 roku. Karierę w IT zaczął jako producent gier na telefony komórkowe w czasach przed pierwszym iPhonem. Od 2011 roku zajmuje się zarządzaniem testami. Pracował dla dużych klientów z obszaru lotnictwa i telekomunikacji. Od 2013 roku prowadzi szkolenia dla testerów. Szkoli w Software Development Academy i wykłada testowanie oprogramowania w WSB Merito w Gdańsku. Prywatnie jest ojcem czteroletniej dziewczynki oraz miłośnikiem gier RPG.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?