Jednym z etapów pracy nad dokumentem specyfikacji wymagań jest samo pozyskiwanie wymagań. Dobór odpowiedniej techniki pozwala zwiększyć szanse wykonania analizy w terminie i dobrej jakości. W poniższym wpisie dowiesz się, jakie są wady i zalety poszczególnych technik oraz jakie praktyki stosować w przypadku każdej z nich.
Ankiety
Praca z ankietami polega na przygotowaniu zestawu pytań związanych z zakresem analizy oraz przesłaniem ich do wyznaczonej grupy osób. Można skorzystać z ankiet w dokumentach Word, arkuszy kalkulacyjnych oraz narzędzi on-line.
Zalety:
- Stosunkowo tania i prosta technika,
Wady:
- Mały odzew od osób, które nie czują się zaangażowane w projekt,
- Możliwość pominięcia odpowiedzi na niektóre pytania przez uczestników,
Dobre praktyki:
- Używaj języka zrozumiałego dla odbiorców,
- Formułuj pytania w sposób jednoznaczny, aby uniknąć błędnej interpretacji,
- Nie sugeruj odpowiedzi i nie zakładaj, że uzyskasz określoną odpowiedź,
- Pojedyncze pytanie powinno dotyczyć tylko jednego problemu,
- Formułuj pytania tak, aby umożliwić wyrażenie różnych opinii/potrzeb,
- Upewnij się, że odpowiedzi na poszczególne pytania wyraźnie różnią się od siebie.
Wywiady
Wywiady polegają na spotkaniach z pojedynczymi użytkownikami lub grupami roboczymi, podczas których analityk odpytuje o przebieg procesów, wymagania oraz cele, jakie mają być realizowane przez wdrażany system. Alternatywą dla wywiadów są warsztaty analityczne, podczas których interakcja z użytkownikami jest większa np. testuje się diagramy/modele analityczne.
Zalety:
- Technika interaktywna, pozwala zwiększyć zaangażowanie uczestników
Wady:
- Niedoświadczone osoby dokumentują przebieg rozmowy a nie wymagania z niej wynikające,
- Ryzyko głuchego telefonu, jeżeli nie dobierzemy odpowiednich osób,
Dobre praktyki:
- Dobranie osób najbardziej kompletnych w zakresie swoich obszarów
- Przesłanie wyniku spotkania do uczestników w postaci notatki (pozwala potwierdzić poprawne zrozumienie problemu)
- Można wykorzystać do weryfikacji stworzonych modeli wymagań
Analiza dokumentacji
Analiza dokumentacji polega na zebraniu oraz przetworzeniu dokumentów związanych z modelem biznesowym/systemami/procesami, którymi dysponuje organizacja w kontekście realizowanego projektu.
Zalety:
- Pozwala na identyfikację części wymagań przy małym zaangażowaniu klienta
Wady:
- Ryzyko, że nie wszystko jest udokumentowane a niektóre procedury nieaktualne lub nieużywane
Źródła:
- Modele procesów (mapy procesów, diagramy)
- Opisy procesów
- Struktura organizacyjna
- Opis produktów, będących wynikiem procesów
- Procedury
- Standardy i instrukcje
Obserwacja
Polega na obserwacji pracy osób, realizujących zadania/procesy będące przedmiotem analizy.
Zalety:
- Wychwycenie działań/zależności, które są tak oczywiste dla użytkowników, że o nich nie wspominają
Wady:
- Czasochłonność
Dobre praktyki:
- Jeżeli to możliwe, zapoznaj się wcześniej z procesem realizowanym przez obserwowane osoby
- Dobieraj osoby z dużym doświadczeniem
Zostaw komentarz