Analiza biznesowa

Porównanie technik pozyskiwania wymagań – porównanie oraz dobre praktyki

Kwiecień 25, 2016 0
Podziel się:

Jednym z etapów pracy nad dokumentem specyfikacji wymagań jest samo pozyskiwanie wymagań. Dobór odpowiedniej techniki pozwala zwiększyć szanse wykonania analizy w terminie i dobrej jakości. W poniższym wpisie dowiesz się, jakie są wady i zalety poszczególnych technik oraz jakie praktyki stosować w przypadku każdej z nich.

Ankiety

Praca z ankietami polega na przygotowaniu zestawu pytań związanych z zakresem analizy oraz przesłaniem ich do wyznaczonej grupy osób. Można skorzystać z ankiet w dokumentach Word, arkuszy kalkulacyjnych oraz narzędzi on-line.

Zalety:

  • Stosunkowo tania i prosta technika,

Wady:

  • Mały odzew od osób, które nie czują się zaangażowane w projekt,
  • Możliwość pominięcia odpowiedzi na niektóre pytania przez uczestników,

Dobre praktyki:

  • Używaj języka zrozumiałego dla odbiorców,
  • Formułuj pytania w sposób jednoznaczny, aby uniknąć błędnej interpretacji,
  • Nie sugeruj odpowiedzi i nie zakładaj, że uzyskasz określoną odpowiedź,
  • Pojedyncze pytanie powinno dotyczyć tylko jednego problemu,
  • Formułuj pytania tak, aby umożliwić wyrażenie różnych opinii/potrzeb,
  • Upewnij się, że odpowiedzi na poszczególne pytania wyraźnie różnią się od siebie.

 

Wywiady

Wywiady polegają na spotkaniach z pojedynczymi użytkownikami lub grupami roboczymi, podczas których analityk odpytuje o przebieg procesów, wymagania oraz cele, jakie mają być realizowane przez wdrażany system. Alternatywą dla wywiadów są warsztaty analityczne, podczas których interakcja z użytkownikami jest większa np. testuje się diagramy/modele analityczne.

Zalety:

  • Technika interaktywna, pozwala zwiększyć zaangażowanie uczestników

Wady:

  • Niedoświadczone osoby dokumentują przebieg rozmowy a nie wymagania z niej wynikające,
  • Ryzyko głuchego telefonu, jeżeli nie dobierzemy odpowiednich osób,

Dobre praktyki:

  • Dobranie osób najbardziej kompletnych w zakresie swoich obszarów
  • Przesłanie wyniku spotkania do uczestników w postaci notatki (pozwala potwierdzić poprawne zrozumienie problemu)
  • Można wykorzystać do weryfikacji stworzonych modeli wymagań

 

Analiza dokumentacji

Analiza dokumentacji polega na zebraniu oraz przetworzeniu dokumentów związanych z modelem biznesowym/systemami/procesami, którymi dysponuje organizacja w kontekście realizowanego projektu.

Zalety:

  • Pozwala na identyfikację części wymagań przy małym zaangażowaniu klienta

Wady:

  • Ryzyko, że nie wszystko jest udokumentowane a niektóre procedury nieaktualne lub nieużywane

Źródła:

  • Modele procesów (mapy procesów, diagramy)
  • Opisy procesów
  • Struktura organizacyjna
  • Opis produktów, będących wynikiem procesów
  • Procedury
  • Standardy i instrukcje

 

Obserwacja

Polega na obserwacji pracy osób, realizujących zadania/procesy będące przedmiotem analizy.

Zalety:

  • Wychwycenie działań/zależności, które są tak oczywiste dla użytkowników, że o nich nie wspominają

Wady:

  • Czasochłonność

Dobre praktyki:

  • Jeżeli to możliwe, zapoznaj się wcześniej z procesem realizowanym przez obserwowane osoby
  • Dobieraj osoby z dużym doświadczeniem
Oceń ten post
Kategorie: Analiza biznesowa
Cezary Kamiński
Autor: Cezary Kamiński
Product Owner aplikacji opartych o platformę Sharepoint Server 2013 oraz Scrum Master w zespole integrującym systemy wykorzystywane w Sii. Odpowiedzialny za specyfikację wymagań, zarządzanie backlogiem produktów oraz szerokorozumiany kontakt z klientem wewnętrznym. Wcześniej przez 4 lata (w rolach analityk > kierownik zespołu deweloperskiego) dostarczał aplikacje dla administracji publicznej na poziomie samorządowym i centralnym. Po godzinach utrzymuje aktywny kontakt z naturą (doskonaląc technikę jazdy enduro).

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Zostaw komentarz