Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Salesforce to platforma, będąca jeszcze niszą w Polsce, która zdobywa coraz większą popularność wśród zagranicznych koncernów jako światowy lider wśród rozwiązań CRM. Firma założona w 1999 roku dziś zatrudnia ponad 19 tysięcy pracowników, osiąga dochód rzędu 7 miliardów dolarów i posiada największy udział na rynku CRM, obok rozwiązań SAP, Oracle, Microsoft czy IBM.

Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na aplikacje tworzone na platformie Salesforce. Na potwierdzenie, wystarczy wymienić kilka ich największych klientów:

  • Facebook,
  • Coca-Cola,
  • Canon,
  • Toyota.

W poniższym wpisie postaram się wyjaśnić, co decyduje o sukcesie firmy Marca Benioffa.

Jak to działa?

Jednym z haseł Salesforce jest 'NO SOFTWARE’. Platforma działa w całości w chmurze. Aplikacjami są tak naprawdę strony internetowe, a więc do korzystania z platformy potrzebne nam są tylko przeglądarka (bez żadnych dodatkowych rozszerzeń) oraz dostęp do Internetu. Cały kod aplikacji jest przechowywany na serwerach Salesforce. Tam też wszystkie akcje są procesowane, a użytkownik w odpowiedzi dostaje zwykłą stronę, która ładuje się bez większych opóźnień.

To wszystko sprawia, że aplikacje są uniwersalne, działają na różnych urządzeniach, systemach operacyjnych i przeglądarkach. Na marginesie – nowy interfejs, Lightning Experience, pozwala developerom w łatwy sposób na tworzenie stron z użyciem responsive-design, a więc adaptujących się do rozmiaru ekranu smartfonu czy tabletu.

Lightning Experience – nowy interfejs, pozwalający tworzyć aplikacje na różne urządzenia
Ryc. 1 Lightning Experience – nowy interfejs, pozwalający tworzyć aplikacje na różne urządzenia

Programowanie w przeglądarce

Samo tworzenie aplikacji również może odbywać się za pomocą tylko i wyłącznie przeglądarki internetowej. Najprostsze aplikacje można wyklikać, tzn.:

  • tworzyć strukturę danych,
  • tworzyć relacje między obiektami,
  • odpowiednio zabezpieczać te dane,
  • tworzyć strony wyświetlające zarówno pojedyncze rekordy, jak i serię rekordów,
  • generować raporty,
  • definiować procesy biznesowe.

Zastosowanie gotowych mechanizmów

Salesforce oferuje dużo gotowych mechanizmów, które powinny sprostać biznesowym wymaganiom większości klientów. Pewne ograniczenia wynikające z użycia standardowych rozwiązań rekompensuje szybkość ich implementacji. Salesforce sprawdzi się również, gdy klient wymaga niestandardowych, indywidualnych rozwiązań – w takim przypadku również potrzebujemy jedynie przeglądarki. Platforma udostępnia Developer Console, która oferuje szereg różnych możliwości:

  • tworzenie i edycja klas, stron, komponentów, triggerów,
  • debugowanie aplikacji,
  • uruchamianie testów jednostkowych,
  • sprawdzanie pokrycia kodu,
  • generowanie zapytań do bazy danych.

Wykorzystanie narzędzi deweloperskich

Jednym słowem, całą aplikację można stworzyć w konsoli deweloperskiej, nie mając żadnych narzędzi programistycznych. Jednak, aby aplikacje tworzyć w sposób wygodniejszy, a przy tym szybszy i efektywniejszy, dobrze jest z takich narzędzi skorzystać.

Tu z pomocą również przychodzi Salesforce, udostępniając wtyczkę Force.com do środowiska Eclipse. Łączy się ona z API Salesforce i oferuje tą samą funkcjonalność co Developer Console, ale w bardziej przyjaznej formie. Niestety, wtyczka ta, mimo że jest to oficjalna wersja, od początku posiadała błędy a na dodatek nie jest już wspierana. Pomimo tego, że Salesforce nie oferuje żadnego oficjalnego środowiska programistycznego, w zastępstwie pojawiły się inne rozwiązania:

  • wtyczka Mavensmate do edytora Sublime Text – po darmowym okresie próbnym program przypomina o kupnie licencji za $70,
  • wtyczka Illuminated Cloud do środowiska IntelliJ Idea – wtyczka po 30-dniowym okresie próbnym wymaga kupna licencji za $65 (jednorazowo).

Każda z tych wtyczek jest w pełni wystarczająca do tworzenia pełnowartościowych aplikacji w chmurze. Jeśli chodzi o przeglądanie bazy danych, dużego wyboru nie ma, polecanym programem jest Real Force Explorer. Uwaga – nie każda wersja prawidłowo działa z najnowszym wydaniem Salesforce.

Nowe != Lepsze

Kolejne wersje Salesforce wychodzą trzy razy w ciągu roku i są nazwane w zależności od pory roku w której debiutują: Winter, Spring, Summer. Każda z nich posiada też swoje logo nawiązujące do pory roku. Główną przyczyną takiego cyklu jest chęć częstego dostarczania nowych funkcjonalności, co może być zarówno zbawieniem jak i przekleństwem developerów.

Z jednej strony nowo wprowadzone mechanizmy często ułatwiają budowanie aplikacji lub sprawiają, że działa ona wydajniej. Z drugiej strony nie zawsze są one pozbawione błędów. Można przyjąć, że po kolejnej wersji od wydania nowej funkcjonalności jest ona w miarę bezpieczna do użycia. Błędów i niedoróbek jest dużo – na szczęście można je zgłaszać na specjalnie przygotowanym portalu.

Zgłaszać można również pomysły wprowadzenia nowych funkcjonalności czy uzupełnienia istniejących już mechanizmów o podstawowe braki, których nie brakuje. Wystarczy wymienić brak instrukcji switch-case w języku Apex czy maksymalny limit 3 kolumn komponentów w Dashboard, widoku raportów.

Dla kogo Salesforce?

Salesforce, wbrew nazwie, nie służy tylko wsparciu sprzedaży, ale jest platformą uniwersalną. Możliwość adaptacji standardowych mechanizmów i budowania własnych, niestandardowych sprawia, że aplikacje mają nieskończony wachlarz zastosowań. Klienci, którzy wybierają rozwiązanie Salesforce wywodzą się z branż od farmaceutycznych, przez logistyczne po kosmetyczne.

Praktycznie w każdej, większej czy mniejszej firmie, znajdzie swoje zastosowanie, usprawniając dotychczasowe zarządzanie procesami. To, w połączeniu z niskimi kosztami licencji, wynoszącymi od $25 miesięcznie, oraz dużym wyborem firm tworzących aplikacje w chmurze, sprawia, że Salesforce jest dobrym wyborem, jeśli chodzi o rozwiązania CRM.

Nie jest to platforma wolna od błędów czy niedogodności, ale w ogólnym rozrachunku dobrze sprawdza się w zarządzaniu danymi i procesami biznesowymi. Biorąc pod uwagę łatwość tworzenia aplikacji, częste aktualizacje i szerokie zastosowanie, nie dziwi ciągły wzrost udziału Salesforce CRM.

2.4/5 ( głosy: 48)
Ocena:
2.4/5 ( głosy: 48)
Autor
Avatar
Kamil Murawski

Salesforce Sales Specialist, zarządza sprzedażą usług Salesforce w Praktyce CRM. Wcześniej Developer Salesforce z kilkuletnim doświadczeniem, pracował w Sii dla klienta w walidowanym projekcie o zasięgu globalnym.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?