Salesforce

Salesforce – siła sprzedaży

Czerwiec 9, 2016 0
Podziel się:

Salesforce to platforma, będąca jeszcze niszą w Polsce, a która zdobywa coraz większą popularność wśród zagranicznych koncernów.

CHMURA NUMER JEDEN

Salesforce to światowy lider wśród rozwiązań CRM. Firma założona w 1999 roku, dziś zatrudnia ponad 19 tysięcy pracowników, osiąga dochód rzędu 7 miliardów dolarów i posiada największy udział na rynku CRM, obok rozwiązań SAP, Oracle, Microsoft czy IBM. Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na aplikacje tworzone na platformie Salesforce. Na potwierdzenie, wystarczy wymienić kilka ich największych klientów: Facebook, Coca-Cola, Canon czy Toyota. W poniższym wpisie postaram się wyjaśnić co decyduje o sukcesie firmy Marca Benioffa.

JAK TO DZIAŁA

Jednym z haseł Salesforce jest ‘NO SOFTWARE’. Platforma działa w całości w chmurze, aplikacjami są tak naprawdę strony internetowe, a więc do korzystania z platformy potrzebne nam są tylko przeglądarka (bez żadnych dodatkowych rozszerzeń) oraz dostęp do internetu. Cały kod aplikacji jest przechowywany na serwerach Salesforce, tam też wszystkie akcje są procesowane, a użytkownik w odpowiedzi dostaje zwykłą stronę, która ładuje się bez większych opóźnień. To wszystko sprawia, że aplikacje są uniwersalne, działają na różnych urzadzeniach, na różnych systemach operacyjnych i na różnych przeglądarkach. Na marginesie, nowy interfejs, Lightning Experience, pozwala developerom w łatwy sposób na tworzenie stron z użyciem responsive-design, a więc adaptujących się do rozmiaru ekranu smartfona czy tabletu.

Lightning Experience - Salesforce

Lightning Experience – nowy interfejs, pozwalający tworzyć aplikacje na różne urządzenia

PROGRAMOWANIE W PRZEGLĄDARCE

Samo tworzenie aplikacji również może odbywać się za pomocą tylko i wyłącznie przeglądarki internetowej. Najprostsze aplikacje można wyklikać, tzn.:

  • tworzyć strukturę danych
  • tworzyć relacje między obiektami
  • odpowiednio zabezpieczać te dane
  • tworzyć strony wyświetlające zarówno pojedyncze rekordy, jak i serię rekordów
  • generować raporty
  • definiować procesy biznesowe

Salesforce oferuje dużo gotowych mechanizmów, które powinny sprostać biznesowym wymaganiom większości klientów. Pewne ograniczenia wynikające z użycia standardowych rozwiązań rekompensuje szybkość ich implementacji. Salesforce sprawdzi się również gdy klient wymaga niestandardowych, indywidualnych rozwiązań – w takim przypadku również potrzebujemy jedynie przeglądarki. Platforma udostępnia Developer Console, która oferuje szereg różnych możliwości:

  • tworzenie i edycja klas, stron, komponentów, triggerów
  • debugowanie aplikacji
  • uruchamianie testów jednostkowych
  • sprawdzanie pokrycia kodu
  • generowanie zapytań do bazy danych

Jednym słowem, całą aplikację można stworzyć w konsoli deweloperskiej, nie mając żadnych narzędzi programistycznych. Jednak aby aplikacje tworzyć w sposób wygodniejszy, a przy tym szybszy i efektywniejszy, dobrze jest z takich narzędzi skorzystać. Tu z pomocą również przychodzi Salesforce, udostępniając wtyczkę Force.com do środowiska Eclipse. Łączy się ona z API Salesforce i oferuje tą samą funkcjonalność co Developer Console, ale w bardziej przyjaznej formie. Niestety, wtyczka ta, mimo że jest to oficjalna wersja, od początku posiadała błędy a na dodatek nie jest już wspierana. Pomimo tego, że Salesforce nie oferuje żadnego oficjalnego środowiska programistycznego, w zastępstwie pojawiły się inne rozwiązania:

  • wtyczka Mavensmate do edytora Sublime Text – po darmowym okresie próbnym program przypomina o kupnie licencji za $70
  • wtyczka Illuminated Cloud do środowiska IntelliJ Idea – wtyczka po 30-dniowym okresie próbnym wymaga kupna licencji za $65 (jednorazowo)

Każda z tych wtyczek jest w pełni wystarczająca do tworzenia pełnowartościowych aplikacji w chmurze. Jeśli chodzi o przeglądanie bazy danych, dużego wyboru nie ma, polecanym programem jest Real Force Explorer – uwaga, nie każda wersja prawidłowo działa z najnowszym wydaniem Salesforce.

NOWE != LEPSZE

Kolejne wersje Salesforce wychodzą trzy razy w ciągu roku i są nazwane w zależności od pory roku, w której debiutują: Winter, Spring, Summer – każda wersja posiada też swoje logo, które również nawiązuje do pory roku. Główną przyczyną takiego cyklu jest chęć częstego dostarczania nowych funkcjonalności, co może być zarówno zbawieniem jak i przekleństem developerów. Z jednej strony nowo-wprowadzone mechanizmy często ułatwiają budowanie aplikacji lub sprawiają, że działa ona wydajniej. Z drugiej strony nie zawsze są one pozbawione błędów – można przyjąć, że po kolejnej wersji od wydania nowej funkcjonalności jest ona w miarę bezpieczna do użycia. Błędów i niedoróbek jest dużo, na szczęście można je zgłaszać na specjalnie przygotowanym portalu. Zgłaszać można również pomysły wprowadzenia nowych funkcjonalności, czy uzupełnienia istniejących już mechanizmów o podstawowe braki, których nie brakuje. Wystarczy wymienić brak instrukcji switch-case w języku Apex czy maksymalny limit 3 kolumn komponentów w Dashboard, widoku raportów.

DLA KOGO SALESFORCE?

Salesforce, wbrew nazwie, nie służy tylko wsparciu sprzedaży, ale jest platformą uniwersalną. Możliwość adaptacji standardowych mechanizmów i budowania własnych, niestandardowych sprawia, że aplikacje mają nieskończony wachlarz zastosowań. Klienci, którzy wybierają rozwiązanie Salesforce wywodzą się z branż od farmaceutycznych, przez logistyczne po kosmetyczne. Praktycznie w każdej, większej czy mniejszej firmie, znajdzie swoje zastosowanie, usprawniając dotychczasowe zarządzanie procesami. To, w połączeniu z niskimi kosztami licencji, wynoszącymi od $25 miesięcznie, oraz dużym wyborem firm tworzących aplikacje w chmurze, sprawia, że Salesforce jest dobrym wyborem jeśli chodzi o rozwiązania CRM. Nie jest to platforma wolna od błędów czy niedogodności, ale w ogólnym rozrachunku dobrze sprawdza się w zarządzaniu danymi i procesami biznesowymi. Biorąc pod uwagę łatwość tworzenia aplikacji, częste aktualizacje i szerokie zastosowanie, nie dziwi ciągły wzrost udziału Salesforce CRM.

4 / 5
Kategorie: Salesforce
Kamil Murawski
Autor: Kamil Murawski
Salesforce Sales Specialist, zarządza sprzedażą usług Salesforce w Praktyce CRM. Wcześniej Developer Salesforce z kilkuletnim doświadczeniem, pracował w Sii dla klienta w walidowanym projekcie o zasięgu globalnym.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Zostaw komentarz