Jak sprawdzić, czy nasz sklep internetowy działa poprawnie? Czego może dotyczyć audyt e-commerce i na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę?
Wstępny audyt UX może dotyczyć bardzo prostych elementów, które są kluczowe z punktu widzenia użytkowników – happy flow poruszania się na stronie oraz płatności. Przez “Happy flow” rozumiemy optymalną ścieżkę, która gwarantuje nam sukces i jest wymagana przy kryteriach akceptacji jako niezbędna. W przypadku sklepu może to być proces zakupowy: dodanie do koszyka, checkout, płatność, otrzymanie potwierdzenia na mail / sms.
Dotyczyć też może weryfikacji stopki na stronie naszego sklepu – czy znajdują się w niej wszystkie najistotniejsze informacje pod określonymi hasłami lub czy nie wkradły się tam błędy i literówki.
Kolejne, to zachowanie się witryny na ekranie komputerów oraz na urządzeniach mobilnych. Warto także dokonać audytu aplikacji mobilnej. Tutaj wyznacznikiem mogą być choćby jakość kodu oraz dług technologiczny. Dług technologiczny można przyrównać do pożyczki finansowej, która może być dla nas czymś bardzo pomocnym w danym momencie projektu, o ile tylko spłacimy ją na czas w przyszłości. Taki koncept długu technologicznego, który porównuje go do prostego kredytu, został zdefiniowany po raz pierwszy przez Warda Cunninghama, autora między innymi Manifestu Agile (deklaracji wspólnych zasad dla zwinnych metod tworzenia oprogramowania). O ile w przypadku jakości kodu mamy pewne wzorce i zasady lub dobre praktyki, które pozwolą nam utrzymać kod wolny od potencjalnych błędów (idealnie jak jest pokryty testami), to w przypadku mierzenia długu technologicznego nie jest to już takie oczywiste.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Zapewnienie bezpieczeństwa podczas zakupów internetowych jest kluczową funkcjonalnością sklepu, choćby ze względu na szereg regulacji prawnych takich jak PCI (Payment Card Industry) oraz od kilku lat funkcjonujące zaostrzone zasady RODO.
Ważne certyfikaty bezpieczeństwa i ochrona danych klientów poprzez budowanie optymalnych i bezpiecznych rozwiązań powinno być priorytetem. Ze względu na wiarygodność sklepów oraz wysokie kary finansowe związane z niedostateczną dbałością o techniczną ochronę danych osobowych. Takim przykładem może być nałożenie kary finansowej na jedną z polskich spółek w kwocie niemal trzech milionów złotych. Wszystko w związku z wyciekiem danych osobowych klientów, które nie były należycie zabezpieczone.
Sklep musi być też zabezpieczony przed tak zwanymi SQL injection. Prowadzą one do nieautoryzowanych dostępów do poufnych danych przechowywanych w bazach. Ale to nie wszystko. Zagrożeniem jest także tworzenie skryptów, które będą atakować naszą stronę, a w efekcie mogą prowadzić do zniszczenia witryny internetowej.
W związku z tym, bezpieczna infrastruktura sklepu jest istotnym elementem budowania jego stabilności i wiarygodności. Dzięki doświadczeniu przy współpracy z międzynarodowymi klientami, podczas audytów jesteśmy w stanie ustalić, które obszary są najbardziej podatne na ataki oraz jakiego rodzaju zagrożenia z tym związane mogą wystąpić. Później przechodzimy do kolejnego kroku, jakim jest usunięcie zagrożeń i poprawa bezpieczeństwa.
Prędkość ładowania strony
Wyniki badań konwersji pokazują, że, przy stronach, na których użytkownicy, czekali dłużej niż trzy sekundy na załadowanie treści, 40 procent z nich opuszczało witrynę na rzecz konkurencji.
Aby pomóc w ustaleniu punktu odniesienia, przydatne są metryki. Popularną jest Google Lighthouse, która w ocenie końcowej posiada współczynnik w postaci szybkości renderowania pierwszego elementu czy momentu, kiedy użytkownik będzie w stanie wejść w interakcje ze stroną.
W audycie performance Sii, czynniki, jakie uwzględniamy, dotyczą synergii obszarów: infrastruktury, serwera, backend oraz frontend aplikacji. Dopiero taki obraz daje nam pogląd na całą sytuację i pozwala wysunąć wnioski, przez co możemy potem wprowadzić ulepszenia.
Jakie korzyści daje audyt?
W audycie UX chodzi głównie o poczynienie drobnych kroków w stronę użytkownika, aby lepiej korzystało mu się z naszego sklepu. Czasem niewielka zmiana, taka jak umieszczenie przycisku, może być dużą zmianą dla użytkownika w poprawie odbioru witryny i flow zakupowego.
Wnioski z audytu prezentują obszary, które mogłyby być podatne na ataki. Nie oceniają kompetencji. Dają informację zwrotną dotyczącą audytowanych obszarów. Na podstawie audytu można dokonać optymalizacji sklepu czy poprawić bezpieczeństwo witryny. Dzięki wnioskom z audytu, otrzymamy odpowiedzi, które pokażą nam choćby to, czy warto jeszcze w ten biznes inwestować, czy może warto zmienić technologię, na której oparty jest nasz sklep.
Chcecie dowiedzieć się więcej?
Już 23 września poprowadzimy webinar „E-Commerce Audit – main benefits for your on-line business”, podczas którego jeszcze dokładniej omówimy zagadnienie audytu i wyjaśnimy, jak można go wykorzystać w e-commerce, aby wzmocnić pozycję naszego biznesu.
Zostaw komentarz