Każdy z nas zastanawiał się na pewno, jak zaprojektować taką aplikację, której użytkownicy nie przeklinaliby każdego dnia pracy z nią. Projekty SAP są na tyle zróżnicowane, że nie zawsze mamy okazję tworzyć produkty „od zera”, co przekłada się na naszą wiedzę o projektowaniu. Niezależnie od Twojego doświadczenia, dziś wejdziemy bocznymi drzwiami do świata projektowania użytkowych aplikacji opierających się o SAP UI5/Fiori.
Na evencie SAP TechEd w 2016, pokazana została darmowa wówczas aplikacja Build.me. Tak jak rozwijany jest framework UI5 i Fiori, tam samo ewoluuje BUILD. W tym momencie BUILD obsługuje cały proces „od idei” aż do fazy programowania. Dostarcza wiedzy, narzędzi i inspiracji, aby stworzyć dobre i użytkowe aplikacje. Całość opiera się o sprawdzone praktyki wytwarzania oprogramowania zgodne z UX Design. Jeśli to pojęcie jest dla Ciebie wciąż obce to… bardzo dobrze, będziesz miał okazję rozszerzyć swoje horyzonty ;-).
To jest to czego szukałem!
Niezależnie czy jesteś konsultantem biznesowym, czy też deweloperem, spotykały Cię sytuacje (lub spotkają), gdy z klientem trzeba uzgodnić funkcjonalność aplikacji, sposób w jaki realizowane będą cele biznesowe, czy też jaki będzie flow aplikacji, tak by była ona przyjazna dla użytkownika i przejrzysta w działaniu.
BUILD wspiera projektowanie aplikacji niezależnie od etapu projektu (Obraz 1). We wczesnej fazie projektowania, gdy zespół posiada jedynie pomysły, które chciałby przedyskutować ze stakeholderami, można posługiwać się makietami.
Mogą to być zwyczajne kartki papieru z narysowanym interfejsem graficznym aplikacji. Takie „pomysły” można następnie przenieść w formie obrazów do BUILD i zdefiniować nawigację między ekranami (Obraz 2) tak, aby zwizualizować sobie działanie przyszłej aplikacji.
W świecie SAP nie rzadko zdarza się, że pewnych wymagań klienta, bądź konsultanta nie jesteśmy w stanie spełnić np. ze względu na ograniczenia frameworków. Niepodważalną zaletą Build.me jest to, że w momencie, gdy zespół zdecyduje się zaprojektować jakiś wycinek aplikacji, to ma pewność, że wygląd i jej działanie, będzie możliwe do oprogramowania w ramach UI5/Fiori.
W momencie, gdy zespół zdecyduje się pójść konkretną drogą i idea aplikacji zacznie się krystalizować, można przejść do kolejnego kroku, w którym prototypowana będzie aplikacja w oparciu o wspomniany framework (Obraz 3).
Warto wspomnieć, że nie jest potrzebna wiedza techniczna, ani umiejętności programowania, aby móc zbudować prototyp aplikacji. Narzędzie pozwala przenosić komponenty (tabele, ikony, przyciski itp.) z palety. Idąc dalej, możliwe jest zaimportowanie testowych danych z pliku Excel i podpięcie ich pod komponenty, tak aby aplikacja mogła symulować pracę na rzeczywistej konstelacji danych.
BUILD to nie tylko prototypowanie
UX Design to nie tylko prototypowanie aplikacji z klientem. Jednym z założeń jest tworzenie person i definiowanie ich potrzeb. Kolejnym krokiem jest oddawanie stakeholderom prototypu do testowania, aby zebrać jak najwięcej uwag, odnośnie poprawy funkcjonowania projektowanej aplikacji.
BUILD wspiera również ten etap. UX Designer może przygotować zestaw pytań, interfejsy graficzne oraz udostępnić prototyp, a użytkownicy mogą realizować swoje scenariusze biznesowe i równolegle mogą dawać feedback (Obraz 4). Ponadto narzędzie w trybie review, pozwala wyświetlić heatmapę, czyli interfejs graficzny aplikacji z nałożonym filtrem, gdzie wyświetlane są informacje o tym, które fragmenty aplikacji były najczęściej wykorzystywane.
Build.me to także wsparcie merytoryczne
Musimy mieć świadomość, że przy naprawdę złożonych projektach, nic nie zastąpi wiedzy i doświadczenia UX Designera. Również sam team najczęściej nie ma odpowiedniej wiedzy, w jaki sposób przebiega proces projektowania interakcji. Z tego względu, Build.me wspiera merytorycznie swoich użytkowników. Pozwala im prześledzić każdy z kroków projektowania, przy czym daje wskazówki i potrzebny know-how, aby jak najlepiej móc tworzyć produkt (Obraz 5).
Coś dla początkujących developerów
Build.me oferuje Web IDE Extension, który pozwala na import prototypu do wspomnianego środowiska SAP Web IDE. Cały projekt jest tłumaczony na kod źródłowy. Zadaniem dewelopera pozostaje jedynie obsługa oData i niestandardowych wymagań klienta. W moim odczuciu to rozwiązanie jest akceptowalne jedynie w mniejszych projektach, gdyż kod, który zostaje wygenerowany, należy i tak dopasować do wytycznych programistycznych klienta, co jest pracochłonne.
Źródła
- Dokumentacja build.me
Zostaw komentarz