Praktyka Digital – nowoczesne technologie i duże wyzwania
O projektach Praktyki Digital i o tym, co daje praca dla niej, rozmawiamy z Darkiem Adamowskim, Digital Practice Managerem, Mateuszem Kowalewskim, Architektem Rozwiązań Mobilnych, Marcinem Kozłowskim, Web Development Team Managerem, i Rafałem Rewińskim, Adobe EM Tech Leaderem. Rozmawia Katarzyna Domańska, Kierownik ds. komunikacji w Sii.
Katarzyna Domańska: Od kiedy działa praktyka? Czy bazuje na wcześniejszych doświadczeniach, zbieranych przez ekspresów w Sii?
Darek Adamowski, Digital Practice Manager: Praktyka Digital funkcjonuje od marca 2015 roku, jednak już wcześniej w Sii prowadziliśmy wiele projektów, które stanowią dla niej solidną bazę kompetencji. Digital Practice zbudowana jest na wcześniejszych doświadczeniach lokalnych działów Pre-Sales & Delivery, które prowadziły rozproszone projekty, obecnie wchodzące w zakres zainteresowań Praktyki. Na przykład w Gdańsku prowadziliśmy duży projekt dotyczący web developmentu dla Berlingske Media, co pozwoliło na zdobycie dużego doświadczenia w sektorze medialnym. Dla jednego z banków oddział krakowski robił aplikację mobilną. Dla firmy farmaceutycznej prowadziliśmy szereg projektów z zakresu experience management.
Mateusz Kowalewski, Architekt Rozwiązań Mobilnych: Część naszych rozwiązań mobilnych bazuje na platformie Xamarin, która umożliwia pisanie aplikacji w języku c#. Dzięki temu wykorzystujemy w naszej pracy całe wcześniejsze doświadczenie związane z frameworkiem .net.
Katarzyna Domańska: W czym obecnie specjalizuje się Praktyka?
Darek Adamowski: Praktyka stoi na 3 filarach, w których się rozwijamy. Są to: aplikacje mobilne, web development i systemy experience management. Obecnie w Praktyce pracuje już ponad 60 inżynierów z Sii z całej Polski: z oddziałów w Gdańsku, Lublinie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu czy Krakowie. Rekrutujemy także osoby, które pracują dla nas zdalnie: mamy na przykład jednego inżyniera w Białymstoku.
Katarzyna Domańska: Dla jakich klientów pracujecie?
Darek Adamowski: Większość klientów to duże firmy zagraniczne. Czasem realizujemy projekt dla polskiego oddziału zagranicznej firmy, ale jednak gros z naszych prac to firmy ulokowane za granicą. To sprawia, że współpracujemy z zespołami rozproszonymi po świecie, co daje także ciekawe doświadczenia. Pracowaliśmy np. dla klienta, gdzie jeden z zespołów zlokalizowany był w Danii, drugi na Ukrainie, a trzeci – my, w Polsce. Natomiast zawsze odpowiadamy za całość realizacji naszej części projektu.
Katarzyna Domańska: Jakimi przykładowymi projektami możemy się pochwalić?
Darek Adamowski: Pracujemy dużo dla sektora medialnego, dla którego robimy systemy webowe i experience management. Jest to bardzo ciekawe, bo pozwala poznać najnowsze narzędzia marketingowe, spojrzeć na nie od strony wykorzystania biznesowego i sprzedażowego.
Ciekawa jest podjęta ostatnio współpraca z firmą Scrooge – jest to start-upowa aplikacja o zacięciu społecznościowym, dostępna dla wszystkich, za pomocą której możemy w gronie przyjaciół czy znajomych rozliczyć wspólne wydatki w restauracji, w klubie czy w czasie wspólnej podróży.
Mateusz Kowalewski: W tym przypadku odpowiadamy za całość projektu: od aplikacji mobilnych na 3 platformy, po backend, zrealizowany w formie RESTowego API i działający na platformie Windows Azure. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że udało nam się utrzymać bardzo wysoki poziom współdzielenia kodu pomiędzy aplikacjami. Dodatkowym wyzwaniem był w tym przypadku odziedziczony dług istniejącej aplikacji Windows Phone i backend napisany w C. Z backendem mogliśmy się pożegnać, natomiast dotychczas istniejące dane nie mogły zginąć. W wyniku naszych działań nowa aplikacja działa 10-krotnie szybciej.
Niektóre nasze projekty są „standardowe” – prezentują dane, manipulują nimi. Natomiast mamy też projekty mniej trywialne, bardziej innowacyjne. Niektóre nasze aplikacje współdziałają ze skomplikowanymi urządzeniami przemysłowymi, na przykład przepływomierzami, czy też z akcesoriami komórkowymi, jak power banki.
Marcin Kozłowski, Web Development Team Manager: Jednym z ciekawych i dużych projektów był portal realizowany dla Berlingske Media. Nowa odsłona www.business.dk powstała w oparciu o nową architekturę, zarówno w warstwie aplikacyjnej, jak i serwerowej. Framework Symfony2 posłużył nam do przygotowania całego backendu aplikacji, w tym warstwy integracyjnej z systemem edytorskim oraz obsługą treści premium (płatności).
Architektura oparta o API pozwoliła nam na wykorzystanie usług Amazon Web Services (min. EC2, SQS, ElactiCache). Efektem wdrożenia jest nowa platforma, na której powstają kolejne strony www dla tego klienta. Oprócz nowego responsywnego wyglądu znacząco poprawił się komfort użytkowania serwisu – czas renderowania strony spadł 5-krotnie.
Rafał Rewiński, Adobe EM Tech Leader: Specjalizacją mojej gałęzi Praktyki Digital są aplikacje zbudowane w oparciu o produkt Adobe Experience Manager oraz usług z nim skojarzonych w Adobe Marketing Cloud. W tym momencie współpracujemy z globalną firmą z sektora farmaceutycznego, gdzie realizowane są projekty wspierające sprzedaż produktów poprzez marketing dedykowany oraz w obszarze badań nad lekami. Ponadto nawiązaliśmy współpracę z wyspecjalizowaną firmą z branży marketingowej, dla której świadczymy usługi w projektach między innymi z sektora motoryzacyjnego.
Katarzyna Domańska: Co uważacie za największy dotychczasowy sukces Praktyki?
Darek Adamowski: Jest wiele sukcesów. Zbudowaliśmy ciekawe kompetencje mobilne. W tej chwili tworzymy jeden z większych zespołów mobilnych w Polsce, specjalizujący się w rozwiązaniach cross-platform – Xamarin. Posiadamy też zespoły z doświadczeniem w experience management systems: Adobe Experience Manager i Sitecore – jest to wysoce specjalistyczna wiedza, mocno poszukiwana na rynku.
Katarzyna Domańska: Co daje inżynierowi praca dla Praktyki?
Mateusz Kowalewski: Dynamika projektów prowadzonych przez Praktykę jest bardzo duża, a to daje większą możliwość rozwoju. Mamy projekty stałe, które trwają na przykład rok, ale jest wiele takich, które trwają 3 miesiące do pół roku. W tych cały czas coś nowego się dzieje, a to sprawia, że nieustannie przeorganizowujemy zespół – osoby ambitne, które się wyróżniają, są od razu widoczne. Takie są brane pod uwagę do nowej, większej roli w wygrywanych projektach, które cały czas się pojawiają.
Innym atutem pracy w Praktyce jest poznanie i zdobycie kompetencji w najnowszych narzędziach, jak np. wspomniany już Xamarin – i są to narzędzia płatne, nie dla wszystkich dostępne, ciekawe i bardzo na topie. Ciągły rozwój jest u nas gwarantowany.
Rafał Rewiński: Ja doceniam przede wszystkim możliwości, które ciężko byłoby pozyskać w innych obszarach. Pracujemy z wykorzystaniem wysoce cenionego narzędzia według tzw. magicznego kwadratu Gartnera. Technologia Adobe Experience Manager ze względu na szerokie możliwości oraz znaczące koszty licencji, przeznaczona jest dla największych światowych firm. Przykładowo można tu wymienić takie marki jak Ford, Roche, Sony, McDonald’s, Autodesk, Cisco czy Skype. Inżynierowie z wiedzą i doświadczeniem w tej materii są wysoce poszukiwani na świecie, przez co również dobrze opłacani. Między innymi ze względu na ograniczoną możliwość pozyskania inżynierów z rynku, postanowiliśmy samodzielnie szkolić odpowiednio wykwalifikowanych inżynierów, co mam przyjemność dodatkowo robić w Praktyce Digital.
Marcin Kozłowski: Oprócz ciekawych projektów realizowanych dla klientów zagranicznych, rzeczywistego wykorzystywania najnowszych technologii developerskich oraz środowisk chmurowych, zwinnego podejścia w realizacji projektów, wspomnianych już przez kolegów, to bardzo istotny jest fakt koncentracji wiedzy domenowej. Wiedza i dostęp do niej jest kluczowy, zapewnia zarówno możliwości rozwoju wszystkim naszym zespołom, jak i pozwala na uzyskanie lepszego produktu skierowanego do naszych klientów.
Katarzyna Domańska: Jakie są plany Praktyki na najbliższy czas?
Darek Adamowski: Stawiamy na ciągły rozwój – skupiamy się na tych trzech głównych obszarach wymienionych na początku. Nie jest wykluczone, że za jakiś czas, powodowani potrzebami rynku, będziemy inwestować w nowe kompetencje. Na razie jednak kluczowe są dla nas te trzy obszary.
Katarzyna Domańska: A plany powiększenia zespołu?
Darek Adamowski: W ciągu roku chcemy podwoić zespół. Potrzebujemy około 20 osób w obszarze mobilnym i około 10-15 specjalistów do systemów experience management. Tu zachęcam do aplikowania zainteresowanych inżynierówi. Ponieważ Praktyka pracuje z całej Polski, nie ma potrzeby przenoszenia się do innego oddziału.
Wypracowaliśmy program szkoleń, który pozwala na przekwalifikowanie się i wdrożenie w działania Praktyki. Poszukujemy .netowców z zainteresowaniami mobilnymi, którzy zasilą nasz zespół mobilny. Nie wymagamy doświadczenia w tej dziedzinie, ale wiedzy z technologii .net i nastawienia biznesowego i chęci rozwoju w tym kierunku – głównie umiejętności rozmowy z klientem i kompetencji komunikacyjnych. Z kolei javovcy, ale także .netowcy, z zacięciem do bliskiej pracy z biznesem, są bardzo mile widziani w naszym zespole experience management systems. Dlatego zachęcam do zainteresowania się działaniami Praktyki Digital – może warto rozważyć nowe możliwości rozwoju?
Katarzyna Domańska: Dziękuję za rozmowę i powodzenia w realizacji nowych projektów.