Analiza biznesowa / Analiza w projektach IT

Oczekiwania pracodawców względem analityka biznesowego

Czerwiec 7, 2016 0
Podziel się:

Analityk biznesowy  IT jest na polskim rynku dosyć nowym stanowiskiem. W skrócie jest odpowiedzialny za wprowadzanie zmian w organizacji. Oznacza to rozumienie potrzeb biznesowych, umiejętność dokumentowania procesów i wymagań, określanie wpływu zmian na biznes oraz wsparcie komunikacji z zespołami informatycznymi.

W tym wpisie dowiesz się dokładnie, jakich kompetencji oczekują pracodawcy od analityków biznesowych. Za źródło informacji posłużyły prawdziwe oferty pracy publikowane na najpopularniejszych portalach.

Poniższa lista stanowi sumę zadań dla Analityków Biznesowych jakie najczęściej pojawiają się w ofertach pracy:

  • analiza i opis istniejących systemów informatycznych,
  • audyt aplikacji pod kątem optymalnego wykorzystania,
  • zbieranie wymagań od biznesu,
  • rekomendowanie rozwiązań,
  • opis stanu docelowego dla procesów modyfikowanych przez wdrażane systemy (wykorzystanie notacji formalnych np. UML, BPMN),
  • ocena wpływu zmian na stan obecny
  • tworzenie dokumentacji produktu,
  • opis interfejsów komunikacyjnych (dla integracji systemów),
  • udrażnianie komunikacji na styku biznesu i IT,
  • tworzenie i przeprowadzanie przypadków testowych,
  • wsparcie testów akceptacyjnych (UAT),
  • przeprowadzanie szkoleń,
  • przygotowywanie ofert oraz proponowanie rozwiązań dla klientów (wsparcie działu sprzedaży),
  • prowadzenie prezentacji u klientów,
  • umiejętność zarządzania projektami,
  • tworzenie dokumentacji projektowej.

Patrząc na powyższy zakres obowiązków, możemy przyjąć, że Analityk Biznesowy IT to połączenie następujących kompetencji:

  • 70% zdolności analityczne (umiejętności miękkie – komunikacyjne i twarde – znajomość narzędzi/notacji)
  • 10% umiejętności testerskie (tworzenie przypadków testowych, testowanie aplikacji, wsparcie użytkowników w testach)
  • 10% umiejętności zarządcze (zarządzanie pracą własną, wycena prac, harmonogramowanie)
  • 10% umiejętności szkoleniowe

 

W przypadku firm, w których miałem przyjemność pracować, proporcje te sprawdzają się w 100%. Jakie są wasze doświadczenia?

4 / 5
Cezary Kamiński
Autor: Cezary Kamiński
Product Owner aplikacji opartych o platformę Sharepoint Server 2013 oraz Scrum Master w zespole integrującym systemy wykorzystywane w Sii. Odpowiedzialny za specyfikację wymagań, zarządzanie backlogiem produktów oraz szerokorozumiany kontakt z klientem wewnętrznym. Wcześniej przez 4 lata (w rolach analityk > kierownik zespołu deweloperskiego) dostarczał aplikacje dla administracji publicznej na poziomie samorządowym i centralnym. Po godzinach utrzymuje aktywny kontakt z naturą (doskonaląc technikę jazdy enduro).

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Zostaw komentarz