Cel szkolenia
- Nabycie umiejętności technik komunikacyjnych wykorzystywanych w procesie facylitacji grup
- rozpoznawania poziomu dojrzałości grupy i prawidłowe wspieranie grupy w na różnych fazach rozwoju
- umiejętności stwarzania równowagi pomiędzy odmiennymi preferencjami osób w grupie
- umiejętność zarządzania konfliktem w grupie
- umiejętności ustalania każdorazowo kontraktu z grupą
- wspieranie grupy w osiągnięciu jej celu
- wspierania pracy grupy poprzez umiejętne stosowanie technik i narzędzi
- reagowanie na zróżnicowane zaangażowanie członków grupy
- zastosowanie we właściwym momencie techniki twórczego i procesowego myślenia
Korzyści
- Rozwój umiejętności zarządzania zespołem podczas spotkań
- Osiąganie założonego celu spotkań dzięki sprawnym wykorzystaniu odpowiednich technik i narzędzi
- Nabranie pewności siebie w prowadzeniu spotkań
- Rozwój umiejętności bycia uważnym na potrzeby grupy
- Prowadzenie grupy ku osiąganiu celów spotkania
- Nabycie postawy zwiększającej u uczestników zaangażowanie i energię
Zakres szkolenia
- Facylitacja – czyli co ?
- Obszary, w których warto stosować facylitację
- Model Pracy Facylitatora – „Trzy P”
- Cele pracy facylitatora
- Rola i zadania facylitatora podczas spotkań grupowych
- Jakie są różnice miedzy facylitatorem a coachem, trenerem, konsultantem;
- Wpływ postawy facylitatora i jego zachowania podczas spotkania na pracy z grupą
- Techniki komunikacyjne niezbędne w procesie facylitacji grup
- Zasady dobrej komunikacji –komunikaty budujące porozumienie
- Aktywne i przyjazne słuchanie: klaryfikacja, parafraza, doprecyzowanie
- Techniki zadawania pytań i kierowania dyskusji do celu spotkania
- Stosowanie Komunikatu „Ja”
- Informacje zwrotne jako element zarządzania dyskusją
- Komunikacja niewerbalna facylitatora
- Zasady efektywnego prowadzenia spotkań
- Budowanie dobrego nastawienia i zaangażowania uczestników na „Dzień Dobry” – Model OCZARUJ
- Potrzeby uczestników przed rozpoczęciem spotkania
- Wyznaczanie celu spotkania
- Ustalanie kontraktu i zasad współpracy z grupą
- Metody prowadzenia spotkań: informacyjne, decyzyjne, rozwiązywanie problemów
- Techniki prowadzenia spotkań np. Retrospekcji, Daily
- Wpływ postawy facylitatora na przebieg spotkania
- Metody interaktywne angażujące uczestników
- Metody kreatywne prowadzenia spotkań: Burza Mózgów, 5 W, Gadający Kij, model holokratyczny
- Efektywne metody kończenia spotkań: podsumowania, docenienie.
- dokończenie tematów, przygotowanie „pomostu” do dalszej pracy w innych warunkach (nie z tą grupą).
Adresaci
Agile Coachowie, Scrum Masterzy, członkowie zwinnych zespołów, Project Managerowie prowadzących często spotkania