“11 lat w Sii pokazuje, że jest to miejsce, w którym warto zostać na długo!” – odkryj historię Kasi, która w Sii odpowiada za CSR, Program Sponsoringu Pasji oraz Program Sii Power Volunteers
Zmotywowani pracownicy realizujący swoje pasje, zaangażowani wolontariusze stawiający się na miejscu, aby urzeczywistnić projekt, ale też formalności i procedury, wyśrubowane normy do spełnienia i trudne pytania – o swoich obowiązkach w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu opowiada Katarzyna Domańska, CSR Manager w Sii Polska
Opowiedz nam swoją historię w Sii. Od czego zaczęła się Twoja ścieżka kariery?
Do Sii trafiłam na stanowisko specjalisty ds. komunikacji ponad 11 lat temu, kiedy firma w całej Polsce miała 4 oddziały i 350 osób na pokładzie. Byłam pierwszą osobą, która miała być dedykowana do komunikacji i PR-u. Wcześniej działania te były prowadzone przez Joannę Kucharską, szefującą Działowi HR i Rekrutacji. I to Asia przez wiele lat była moją przełożoną.
Przyszłam do firmy już po kilku latach solidnej PR-owej szkoły życia, z różnorodnymi doświadczeniami w szeroko pojętych komunikacji i marketingu. Miałam okazję pracować w teatrze w departamencie promocji, w agencji PR dla teamu rajdowego, w dużej firmie, w grupie giełdowej oraz w start-upie – od branży mediowej po spożywczą, aż trafiłam do Sii. Cieszę się, że mogłam z powodzeniem wykorzystać te różnorodne doświadczenia i zacząć zdobywać bardzo dużo nowych. Moje 11 lat w Sii pokazuje, że to firma, w której warto zostać na długo! 😊
Ktoś powie, że tyle czasu w jednym miejscu to nuda, ale nie zgodzę się z tym. Zarówno firma, jak i ja bardzo się przez ten czas zmieniłyśmy i wciąż jesteśmy dla siebie nawzajem źródłem rozwoju, inspiracji i nowych wyzwań. Bardzo wiele się przez ten czas nauczyłam i ciekawych, nowych projektów było (i jest nadal) całe mnóstwo! Pierwsze z brzegu przykłady to np. otwarcie wiele lat temu profilu na Facebooku czy Linkedinie, pierwsze newslettery kwartalne czy kalendarz firmowy Sii.
W międzyczasie awansowałam na stanowisko Communication Managera, dział się wzbogacił o kolejną osobę, później połączył z ówczesnym Działem Marketing & Sales Support i nastąpił dynamiczny rozwój. Ciekawie wspomina się te czasy w momencie, w którym obecny Dział Marketingu, CSR i Komunikacji ma prawie 40 osób!
Kolejnym etapem Twojej drogi w Sii było stanowisko CSR Manager, które piastujesz do dziś. Od czego zaczęła się Twoja praca w tej roli?
Obszar społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) zawsze bardzo mnie interesował i w 2015 roku postanowiłam uzupełnić moją wiedzę na ten temat na studiach podyplomowych Akademii Koźmińskiego. Koniec studiów zbiegł się w czasie z moim urlopem macierzyńskim, po którym wróciłam do pracy z nową wiedzą i nowymi doświadczeniami. Do Działu Marketingu i Komunikacji, zarządzanego już wtedy przez Annę Bednarz-Jaskot, dołączyłam po urlopie jako CSR Manager.
Czym w Sii jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Sii jest firmą usługową, opartą na ludziach, którzy te usługi wykonują, i na relacjach międzyludzkich. To oni są najważniejsi, ich poczucie bezpieczeństwa i zadowolenie – oni stanowią priorytetowy obszar naszej odpowiedzialności. Jeśli robimy coś niewłaściwie, pracownicy stanowią największe “ryzyko”, bo po prostu odejdą i jeszcze mogą mocno popsuć nam reputację. Porównując: dla firmy produkującej meble czy huty szkła niezwykle ważnym aspektem CSR będzie zarządzanie środowiskowe czy logistyka, dla firmy odzieżowej – m.in. dbałość o odpowiedzialny łańcuch dostaw. Oczywiście, w każdym przedsiębiorstwie wszystkie te elementy są brane pod uwagę i żadnego nie należy pomijać, ale inaczej rozkładane są akcenty.
W przypadku Sii jednym z celów biznesowych jest zadowolenie pracowników, a ich rozwój jest misją firmy. Programy CSR oparte są w oczywisty sposób właśnie o misję, cele i wartości firmy. Z inicjatywy Gregoira Nitota, CEO i założyciela naszej firmy, zainspirowanego rozmowami z pracownikami, powstały 2 sztandarowe programy grantowe, które trwają już od kilku lat. Program Sponsoringu Pasji wspiera finansowo i organizacyjnie pracowników w rozwoju ich prywatnych zainteresowań. Drugi – Sii Power Volunteers to projekty społeczne i dobroczynne zgłaszane przez pracowników, w których działamy wspólnie z fundacjami i pomagamy potrzebującym lub wybranym grupom społecznym.
Sponsoring Pasji i Sii Power Volunteers to ulubione programy pracowników, wymieniane często m.in. w corocznym badaniu satysfakcji. Co jest przy nich największym wyzwaniem, a z czego czerpiesz najwięcej radości?
Bez wątpienia są to cenione programy, które stanowią ważny benefit dla naszych najlepszych i najbardziej zaangażowanych pracowników. Pewnym wyzwaniem jest zarządzanie projektami i właściwa promocja. Każdy z projektów zasługuje na ogromną uwagę i wart jest wypromowania. Dla każdego lidera czy liderki projektu trzeba znaleźć czas, więc walczymy dzielnie w zespole marketingu, by nikt nie czuł się zaniedbywany.
Jednak dzięki programom pracuję z najlepszymi i jest to niezwykle inspirujące! Co to znaczy najlepszymi? W programy angażują się przede wszystkim ludzie, którzy są ambitni, zmotywowani, ciekawi świata, chętni do działania i podejmowania nowych wyzwań. Przy okazji potrafią zarazić do działania innych, dzielić się swoją motywacją, z pasją i ogromną wiedzą opowiadać o swojej dziedzinie czy też dzielić się doświadczeniami! To sprawia, że, pracując z nimi, sama poznaję nowe obszary, zaczynam się nimi fascynować, jestem zmotywowana. I najprościej w świecie zdobywam nowych przyjaciół, którzy mnie inspirują i uczą. Wystarczy spojrzeć na moją aktywność sportową: kiedy Program ruszał, biegałam sobie czasami 5 km, czasem trochę więcej. Teraz jestem aktywną członkinią Sii Running Team, która w nogach ma dziesiątki startów w całej Polsce, kilka półmaratonów, maraton (wkrótce drugi 😊), pierwszy start górski i obóz biegowy w Szklarskiej Porębie. I chcę więcej! Czekam też z niecierpliwością na każdy nowy nabór wniosków do Programów, bo za każdym razem zaskakują mnie jakieś nowe, nieznane mi inicjatywy, sporty i pasje… Z każdym programem jest szansa na nową inspirację!
Choć dużo czasu pochłania samo zarządzanie projektami, na pewno to nie koniec Twoich obowiązków. Opowiedz, czym jeszcze zajmujesz się jako CSR Manager w Sii?
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) ewoluowała w stronę zrównoważonego rozwoju (sustainability), ukrywającego się obecnie często pod skrótem ESG (Environment Social Governance). Trzeba pamiętać, że Sii Polska jest po pierwsze firmą świadczącą usługi dla największych światowych firm, a po drugie spółką z Grupy Sii notowanej na paryskiej giełdzie. W związku z tym jesteśmy zobowiązani przepisami i wymaganiami klientów do rozwoju obszaru ESG, nawet gdyby nie leżało to w naszej strategii. Sii Polska razem z Grupą Sii od lat uzyskuje certyfikat EcoVadis, świadczący o zrównoważonym podejściu do rozwoju. W praktyce oznacza to ciągłe doskonalenie organizacji, na przykład pod kątem środowiskowym (właśnie na wiosnę zdobyliśmy certyfikat ISO 14001), obliczanie śladu węglowego, dbałość o łańcuch dostaw i odpowiedzialne zakupy, procedury antykorupcyjne czy etyczne. To wszystko leży w obszarze zainteresowań CSR Managera i należy po części do jego kompetencji. Nie robię tego wszystkiego oczywiście sama, ale w wielu projektach biorę udział, wiele inicjuję, staram się o wdrożenie nowych procesów czy procedur. Jestem też odpowiedzialna za coroczny audyt CSR dla Sii Polska oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania klientów w tym obszarze.
Jeśli tak jak Kasia chcesz rozwijać się zawodowo wśród ciekawych osób i urzeczywistnić swoją pasję dzięki wsparciu pracodawcy – sprawdź nasze oferty pracy i dołącz do zespołu!