Co może zawieść w pędzącym samochodzie i jak temu zapobiec – testy w sektorze motoryzacyjnym
W minionej dekadzie branża automotive zyskała miano jednego z najbardziej innowacyjnych sektorów na świecie. Nie tylko najwięksi gracze rynkowi, ale także start-upy rozwijają na bieżąco własne rozwiązania, takie jak systemy układu napędowego, jazdę autonomiczną, systemy bezpieczeństwa aktywnego czy infotainment. Wszystkie z nich muszą być niezawodne, ponieważ zdrowie i życie ludzkie zależy od ich prawidłowego zaprojektowania, przetestowania i wdrożenia.
Każdy element znajdujący się w pojeździe może mieć wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. Oczywiste jest, że systemy układu napędowego czy bezpieczeństwa aktywnego mają zapewniać człowiekowi ochronę. Należy jednak pamiętać, że awaria jakiegokolwiek innego podzespołu może negatywnie wpłynąć na czas reakcji kierowcy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której błąd oprogramowania w systemie infotainment powoduje, że poziom głośności odtwarzanej muzyki niespodziewanie osiąga maksymalną wartość, a jej wyłączenie jest niemożliwe – a wszystko to w samochodzie poruszającym się z prędkością 140 kilometrów na godzinę po autostradzie. Błąd sam w sobie nie musi być niebezpieczny, lecz konieczność reakcji na tak nieoczekiwaną sytuację lub podjęcia próby przejęcia nad nią kontroli może prowadzić do dekoncentracji kierowcy, a w konsekwencji do poważnego wypadku drogowego.
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takich zdarzeń, wszystkie systemy samochodowe muszą być zaprojektowane i opracowane z uwzględnieniem bezpieczeństwa człowieka.
— Jesteśmy świadkami rewolucji w sektorze motoryzacyjnym, zarówno w obszarze rozwiązań elektryfikacji układu napędowego, jak i elektroniki pokładowej. Obecnie w nowoczesnym samochodzie znajduje się ponad 70 elektronicznych jednostek sterujących, ale przemysł zmierza w kierunku koncepcji potężnego komputera centralnego z kilkoma mniejszymi jednostkami. Taka architektura wiąże się z koniecznością wprowadzania jeszcze bardziej rygorystycznych procesów projektowania i rozwoju — mówi Szymon Karaś, Head of Automotive Industry w Sii Polska.
W związku z tym organizacje normalizacyjne wypracowały normy ISO 26262 (Pojazdy drogowe – Bezpieczeństwo funkcjonalne) oraz Automotive SPICE – w oparciu o ISO/IEC 15504 (Software Process Improvement and Capability Determination (SPICE)).
Możesz dowiedzieć się więcej o specyfice każdego z tych procesów z przygotowanego przez nas dokumentu PDF, w którym opisaliśmy najważniejsze aspekty testów systemów bezpieczeństwa w przemyśle motoryzacyjnym.
Jeśli chcesz zapoznać się z naszą ofertą, odwiedź stronę poświęconą ofercie dla sektora motoryzacyjnego oraz systemom embedded.