PL
angle-down

Sii Polska

SII UKRAINE

SII SWEDEN

Dołącz do nas Kontakt
Wstecz

Sii Polska

SII UKRAINE

SII SWEDEN

top-image
Wstecz

Logistyka w niepewnych czasach. Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na łańcuch dostaw

Zamknięte fabryki, spadające słupki sprzedaży i niepewna przyszłość – tak można podsumować pandemię i problemy związane z łańcuchem dostaw w branży logistycznej. Jej wpływ na stawki kontenerowe jest odczuwalny do dziś. Choć dane przytaczane przez statista.com świadczą o tendencji spadkowej, stawki z sierpnia 2022 r. są wciąż trzykrotnie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Kryzys zmusza korporacje i ich dostawców do przemyślenia swoich schematów zakupowych oraz sposobu prognozowania i zarządzania logistyką.

Wszystko zaczęło się od COVID-19 oraz zamknięcia portów i fabryk, co skutkowało spowolnieniem przepływu towarów na całym świecie oraz zwiększonym popytem konsumenckim. Korporacyjne działy zakupów nie mają w dzisiejszych czasach łatwego zadania. Coraz częściej codzienne obowiązki typowego zakupowca uzupełniane są
o dodatkowe wyzwania związane z monitorowaniem sytuacji rynkowej oraz logistycznej, która potrafi się zmienić z dnia na dzień, a czasami nawet z godziny na godzinę.

Zarządzanie ryzykiem i zakłóceniami w dostawach

O ile do tej pory głównymi wyzwaniami były globalizacja i cyfryzacja, o tyle w czasach wywołanych koronakryzysem, doszła kwestia zarządzania ryzykiem zmuszająca wielu dostawców do ponownego przemyślenia procesów produkcyjnych oraz sposobu planowania i zarządzania logistyką. Zależność światowego przemysłu od dostawców zlokalizowanych w Azji doprowadziła do uzależnienia od towarów produkowanych na Dalekim Wschodzie. Opóźnienia, rosnące koszty transportu oraz zatory w portach spowodowały, że azjatyccy producenci zostali poddani ciężkiej próbie, ukazując, jak nadmierne poleganie na produkcji zagranicznej może zagrozić całemu łańcuchowi dostaw.

Słabe strony strategii Just-in-Time

Przed pandemią łańcuchy dostaw zazwyczaj koncentrowały się na pozyskiwaniu surowców i komponentów po jak najniższych kosztach, niezależnie od miejsca ich pochodzenia, a motywem przewodnim większości korporacji była strategia Just-in-Time (JIT), czyli dostawa materiałów tuż przed zapotrzebowaniem, a co się z tym wiąże, niskimi stanami magazynowymi i w rezultacie małymi kosztami magazynowania. Po wybuchu pandemii model JIT nie wydaje się już tak atrakcyjny, a firmy borykające się z niedoborami zaczęły gorączkowo poszukiwać krajowych producentów, którzy mogliby nawet tymczasowo zaopatrzyć fabryki
w dobra produkcyjne, aż trudności zaopatrzeniowe się ustabilizują. Problem jednak polega
na tym, że wspomniana poprawa jest na ten moment jedynie życzeniem i nic nie wskazuje na to, aby miało się to znacząco zmienić w najbliższym czasie.

Korzyści ekonomiczne z przenoszenia produkcji

Średni koszt stawek kontenerowych od początku pandemii na linii Shanghai – Rotterdam wzrósł w szczycie przypadającym na wrzesień 2021 o ponad 600%, powodując kolejne obciążenia dla wszystkich zainteresowanych stron. Mimo, że według danych podawanych przez portal statista.com widać wyraźny trend spadkowy, stawki w sierpniu 2022 są nadal o 300% wyższe niż przed pandemią.

Managerowie muszą ponownie przemyśleć modele łańcucha dostaw, aby lepiej odzwierciedlić współczesne realia. Logicznym rozwiązaniem wydaje się przenoszenie mocy produkcyjnych do fabryk znajdujących się bliżej klienta, co bez wątpienia znacząco poprawiłoby obecną sytuację, nawet kosztem wzrostu cen finalnego produktu. O ile takie posunięcie jeszcze kilka lat temu było niemożliwe do zrealizowania, to dziś, ze względu na niedobory surowców w branży oraz drastycznie rosnące koszty frachtu, nie wydają się już tak abstrakcyjne.

Dodatkowym atrybutem takiego rozwiązania jest znacząco krótszy czas realizacji zamówienia (ang. lead time), który bez wątpienia daje sporą przewagę konkurencyjną. Dzięki szybszej dostawie skraca się również czas realizacji reklamacji produktów niezgodnych z firmowymi wytycznymi.

Zmiana relacji między nabywcami a dostawcami

Kolejnym elementem, który przyczynił się do obecnej sytuacji była słabo zdywersyfikowana baza dostawców. Wiele firm polegało w swoich strategiach zakupowych wyłącznie na jednym lub dwóch dostawcach. Sprawdzało się to przed rokiem 2020, lecz w późniejszym czasie zaczęło wiązać się z istotnym ryzykiem. Obecny trend pokazuje, że firmy mają listy alternatywnych i rezerwowych dostawców, którzy w razie potrzeby są w stanie uzupełnić braki magazynowe.

Dodatkowo nastąpiło odwrócenie dotychczasowej praktyki w zawieraniu umów, wcześniej dostawcy dążyli do wydłużenia kontraktów oraz zagwarantowania cen produktów, a aktualnie obserwujemy trend w którym to nabywca zainteresowany jest uzyskaniem jak największej stabilności cenowej i przewidywalności w dłuższej perspektywie. Dotyczy to zarówno sprzedaży tradycyjnej jak i e-commerce.

Transformacja cyfrowa sposobem na stabilność

Wszystkie te kroki zapewne przyniosą w przyszłości wymierne korzyści, ale powinny być również uzupełnione o automatyzację i cyfryzację, które wciąż nie są wystarczająco rozpowszechnione w zakupach, a które Sii Polska z powodzeniem wprowadza w innych branżach. Eksperci Sii zapewniają w tym obszarze nie tylko wsparcie operacyjne, ale również procesowe. Wdrażają zmiany, które mają wymierny wpływ zarówno na koszty, jak i na bezpieczeństwo i efektywność całego łańcucha dostaw.

Zakupy operacyjne zostały lub zostaną w niedalekiej przyszłości w dużej mierze zautomatyzowane. Za tymi zmianami będzie podążać również rozwój specjalistów z branży. Dobry kupiec nie będzie jedynie negocjował każdej oferty, ale będzie musiał obserwować rynek sprzedaży własnej firmy. Najbardziej poszukiwani będą natomiast specjaliści z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi i umiejętnościami analitycznymi, pozwalającymi na wyprowadzenie skutecznych strategii zakupowych.

Globalne łańcuchy dostaw w postpandemicznej rzeczywistości

Zarządzanie kryzysem w łańcuchu dostaw wymaga od producentów i dostawców szeregu zmian strategicznych. Nie oznacza to zapewne końca globalizacji, ale raczej ponownego przeanalizowanie istniejących struktur łańcucha dostaw ze zdecydowanym przesunięciem w kierunku produkcji regionalnej. Jeśli skoncentrujemy się dodatkowo na wprowadzaniu skutecznych strategii cyfrowych, automatyzacji oraz na mądrym zarządzaniu kapitałem ludzkim, bez wątpienia uda nam się szybko dostosować do nowej rzeczywistości. Na pewno będziemy dużo lepiej przygotowani do podobnej sytuacji, gdyby miała się kiedyś zdarzyć w przyszłości.

Sprawdź, jak eksperci Sii wdrażają efektywne zmiany w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. Zapoznaj się z naszą ofertą lub skontaktuj się z nami, aby odkryć korzyści, jakie może zyskać Twoja firma.

Może Cię również zainteresować

Änderungen im Gange

Wir aktualisieren unsere deutsche Website. Wenn Sie die Sprache wechseln, wird Ihnen die vorherige Version angezeigt.

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?

Einige Inhalte sind nicht in deutscher Sprache verfügbar.
Sie werden auf die deutsche Homepage weitergeleitet.

Möchten Sie fortsetzen?