Udany lot testowy z WOW air i Centrum Kompetencyjnym Usług Testowych
Islandzkie linie lotnicze WOW air, które podbiły serca Ameryki, proponując tanie loty z USA do Europy, stały się w 2017 roku Klientem Centrum Kompetencyjnego Usług Testowych Sii. Choć przewoźnik ten był obecny na rynku już od 2012 roku, dopiero na przełomie 2016/2017 roku zdobył rzesze fanów dzięki atrakcyjnej ofercie, łączącej stary i nowy kontynent. Co więcej, WOW air postanowił w kolejnych latach zwiększać swoją ofertę o kierunki azjatyckie. Te strategiczne decyzje biznesowe oznaczały większe potrzeby związane z utrzymaniem jakości i testowaniem obecnych systemów informatycznych.
Współpraca Sii z WOW air rozpoczęła się nietypowo. Zespół z Centrum Kompetencyjnego Usług Testowych Sii pokazał próbkę swoich możliwości, wykonując serię testów eksploracyjnych na wyszukiwarce lotów, a następnie udostępnił wyniki WOW air – mówi Bartosz Borowy – Business Manager odpowiedzialny za opiekę Klienta w Sii. Raport z testów zrobił pozytywne wrażenie na Islandczykach, którzy, chcąc zobaczyć, jakie korzyści mogą osiągnąć ze współpracy z największym dostawcą usług testowych w Polsce, postanowili zamówić kolejne serie testów na przełomie 2016 i 2017 roku. Sii utworzyło dedykowany Klientowi, 5–osobowy zespół specjalistów ds. testów, który rozpoczął realizację zadań zlecanych z Reykjaviku. Po kolejnych pięciu etapach i wielu odnalezionych defektach WOW air zdecydował się na ciągłą współpracę, kontraktując zespół testowy z Sii. Głównym celem usługi było zapewnienie jakości i testowanie nowej strony przewoźnika poprzez wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych na różnych przeglądarkach zarówno komputerowych, jak i mobilnych. Na szczególną uwagę zasługują dwa aspekty tej współpracy.
WOW air był jednym z pierwszych klientów Sii, w którym Centrum Kompetencyjne Usług Testowych wykorzystało swoje laboratorium mobilne. Laboratorium to pozwala na wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych na smartfonach i tabletach. Sii w swoim laboratorium posiada ponad 70 urządzeń największych marek, m.in. Samsung, Huaweii, Apple, Sony, LG, Lenovo, które odzwierciedlają strukturę rynku, uwzględniając różne półki cenowe, rozdzielczość ekranu i wersje systemów operacyjnych. Dzięki laboratorium mobilnemu testy manualne i automatyczne mogą być wykonywane zdalnie, co daje testerowi pełną kontrolę nad prawdziwym urządzeniem, a także dostęp do wszystkich informacji związanych z testem: logów, raportów czy wykresów wydajności.
Drugim faktem godnym uwagi jest to, że dla WOW air zostały wykonane testy Accessibility, które sprawdzają zgodność strony z wytycznymi dotyczącymi dostosowania dla osób niepełnosprawnych. Testy oparte były na rozporządzeniach WCAG 2.0 i obejmowały cały portal WOW air, który miał zostać przystosowany dla osób niedowidzących i niedosłyszących. Testy te weszły w skład testów niefunkcjonalnych, które oferuje Sii wraz z testami bezpieczeństwa, wydajności oraz użyteczności.
Współpraca z WOW air to doskonały przykład oferty Sii przeznaczonej na rynek transportowo-turystyczny w Europie i na świecie. Centrum Kompetencyjne Usług Testowych Sii ma wśród swoich Klientów przedsiębiorstwa transportowe, linie lotnicze oraz firmy produkujące oprogramowanie lub produkty wykorzystywane w tych branżach.
Doświadczenie, jakie zdobywają nasze zespoły na projektach transportowo-turystycznych, pozwala nam świadczyć usługi testowe dostosowane do tej gałęzi przemysłu. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań technologicznych jesteśmy w stanie zapewnić wysoką jakość naszych usług – mówi Marcin Laksander – Dyrektor Centrum Kompetencyjnego Usług Testowych.
Artykuł przygotowała: Barbara Kun