Wskaźniki do przeglądu
Sii wdraża samodzielnie rozwijany system klasy Performance Management. Jego głównym celem jest integracja i prezentacja w jednym miejscu informacji niezbędnych do przygotowania się pracowników i menedżerów do rozmów rocznych.
Każdy pracownik Sii raz do roku spotyka się z przełożonym, aby ocenić realizację postawionych celów i omówić to, co wymaga poprawy. Podstawą do rozmowy są wskaźniki, które w syntetyczny sposób odzwierciedlają osiągnięcia w ramach poszczególnych celów.
Z perspektywy firmy wskaźniki stanowią prostą miarę, która obiektywizuje ocenę pracownika na tle osób pracujących razem z nią lub na podobnych stanowiskach.
Dla pracownika wskaźniki są uproszczoną formą informacji zwrotnej ze strony firmy, która podczas spotkania z przełożonym zostaje pogłębiona i osadzona w kontekście. Z kolei dla menedżera wskaźniki są podstawą do efektywnego zarządzania – wyłaniania najlepszych, wspierania pracowitych i pomagania tym, którzy w tej czy innej sferze takiej pomocy potrzebują.
Kluczowe znaczenie na tym poziomie mają tzw. Power Userzy – osoby przypisane do konkretnego obszaru w organizacji jak np. sprzedaż, PSD czy administracja. Zadaniem osoby odpowiedzialnej za dany obszar jest bieżące zbieranie wymagań, proponowanie procesów usprawniających pracę danych obszarów oraz dbanie o bieżącą, jasną komunikację. Do zadań Power User`ów należą między innymi:
- Dostarczenie listy stanowisk dla których powinna powstać prezentacja;
- Dostarczenie listy wskaźników dla danego stanowiska w departamencie Power Usera;
- Zaakceptowanie prezentacji w jej wstępnym kształcie przed testami użytkowników w swojej grupie;
- Zorganizowanie testów w swojej grupie;
- Zebranie feedbacku w określonym terminie;
- Przekazanie uwag do Business Project Managera i zespołu IT;
- Zaakceptowanie poprawek po testach;
- Zaakceptowanie prezentacji dla danej grupy stanowisk.
„Proces oceny rocznej można porównać do przeglądu auta. Sprawdza się kluczowe wskaźniki, dzięki czemu uzyskujemy kompleksową ocenę stanu technicznego pojazdu. Wiemy co działa jak należy, czemu być może trzeba się bliżej przyjrzeć, a co wymaga możliwie szybkiej naprawy. W ten sposób powstaje niejako plan dalszych działań, który, wracając do realiów organizacyjnych, pozwala mieć pewność, że sprawy są pod kontrolą i idą w dobrym kierunku. Proces oceny wymaga wsparcia informatycznego, by odbywał się sprawnie, i by wszyscy, którzy mają taką potrzebę, mogli łatwo dotrzeć do właściwych informacji” – tłumaczy Jacek Biały, Architekt BI w Sii, który zaprojektował i rozwija wdrażane obecnie w Sii narzędzie do mierzenia i kontrolowania wskaźników.
Podczas rozmowy rocznej pracownik prezentuje swoje wyniki. Dla przykładu, w Departamencie Sprzedaży, sprzedawcy przedstawiają nowych klientów, przychód i potencjał. Dyrektorzy Oddziałów prezentują strukturę kosztów, efekty poczynionych inwestycji i plany. Ponieważ informacje źródłowe znajdują się w różnych systemach dziedzinowych i raportach, rzetelne przygotowanie do rozmowy rocznej wymaga sporego nakładu pracy. Rolą wdrożonego narzędzia jest ograniczenie do minimum czasu i wysiłku związanego z przygotowaniem się do rozmowy rocznej, co jest w interesie zarówno firmy, jak i pracowników. Ponadto, dzięki automatycznej integracji informacji łatwiejsze staje się także wyznaczanie realistycznych celów na kolejny rok.Narzędzie automatycznie gromadzi potrzebne informacje i prezentuje je w jednym miejscu w formie interaktywnej prezentacji (Annual Review Presentation). Pracownicy i menedżerowie mogą przeglądać wskaźniki w formie liczbowej lub jako wykresy. Istnieje możliwość porównania własnych wyników do wyników innych osób, a także wyników średnich dla określonego typu stanowiska w skali całej firmy.
Z danych syntetycznych i wskaźników można łatwo przejść do danych bardziej szczegółowych. „Narzędzie wspierające przygotowanie do rozmowy rocznej jest zasilane danymi pochodzącymi z naszych systemów wewnętrznych, w tym m.in. Dynamics AX, SiiRM oraz Symfonia Kadry i Płace, dlatego tak ważna jest jakość danych, które do nich na co dzień wprowadzamy” – zaznacza Jacek Biały.
„Podstawowym wyzwaniem w tym projekcie jest określenie miarodajnych wskaźników dla celów przypisanych do poszczególnych kategorii stanowisk. Ocena syntetyczna jest zagadnieniem bardzo trudnym, i stąd w projekcie bierze udział wielu różnych specjalistów, menedżerów, członkowie zarządu, a nawet nasz CEO. Aby dobrze uchwycić specyfikę pracy w poszczególnych praktykach i upewnić się, że mierzymy co trzeba i jak trzeba, wdrożenie zostało podzielone na etapy. Każdy etap to kolejny departament. Aktualnie trwają prace nad prezentacjami dla PSD, Team Leaderów oraz Service Delivery Managerów. Co więcej już od stycznia 2017 zostanie wprowadzone nowe narzędzie, a za projekt odpowiedzialna będzie Business Controller – Sylwia Siódmiak. Więcej szczegółów dowiecie się w krótce. Póki co – trzymajcie kciuki!” – mówi Aleksandra Ilczuk, która jest w tym projekcie obecnie Business Project Managerem.