Analiza biznesowa

Czynniki sukcesu analizy w projektach zwinnych – część I

Listopad 2, 2015 0
Podziel się:

Podejścia zwinne, jak SCRUM, często postrzegane są jako takie, w których rola analizy biznesowej redukowana jest do niezbędnego minimum. Można to również nieopatrznie zinterpretować na podstawie manifestu Agile: „Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację”. Nic bardziej mylnego: analiza w projektach zwinnych odgrywa bardzo istotną rolę i to od kompetencji analityka w dużej mierze zależy powodzenie każdego sprintu. W tym cyklu artykułów dowiesz się, od czego zależy sukces dobrej analizy biznesowej w SCRUM.

KOMPETENCJE MIĘKKIE

W tym wpisie skupimy się na pierwszym z aspektów miękkich pracy analityka, czyli na komunikacji werbalnej.

Komunikatywność

Podstawową (o ile nie najważniejszą poza zmysłem analitycznym) umiejętnością dobrego analityka jest umiejętność skutecznej komunikacji. Analityk powinien dostosować język, którym się posługuje do osoby, z którą rozmawia w taki sposób, aby mieć pewność, że osoba jednoznacznie zrozumiała pełną treść komunikatu. Inaczej rozmawiamy z programistą czy testerem (język bardziej techniczny), inaczej ze specjalistą z zakresu finansów (język domenowy) a jeszcze inaczej z dyrektorem zarządzającym (język biznesowy). Przykład przedstawienia wymagania automatyzującego proces zarządzania uprawnieniami do dokumentu finansowego.

Tabelka_4a

Uzupełnieniem dostosowywania treści komunikatów do odbiorców jest zapewnienie ich jednoznaczności np. za pomocą słownika pojęć. Często zespół deweloperski nie zna dokładnie dziedziny problemu, a analiza wymaga aby w pewnych sytuacja posługiwać się formalnymi określeniami. W takiej sytuacji, dobrym rozwiązaniem jest utworzenie słownika pojęć i upewnienie się, że są one zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy. Przykłady pojęć: person (każda osoba zarejestrowana w systemie), worker (osoba zatrudniona bez względu na rodzaj umowy), candidate (osoba aplikująca). Przykłady statusów: szkic (dokumentu utworzony przez workera, widoczny tylko dla niego i osoby recenzującej), w trakcie akceptacji (dokument recenzowany przez finansistów, widoczny również dla autora i jego przełożonego). Przykłady skrótów: DP – Dział Prawny, DC – Dział Controllingu. Przykłady techniczne: Profil użytkownika (komponent User Profile), Status dostępności (kontrolka Lync), login (adres email).

W kolejnym wpisie skupię się – nadal w ramach kompetencji miękkich – na pozostałych cechach osobowości, który ułatwiają analizę wymagań.

Oceń ten post
Tagi: ,
Kategorie: Analiza biznesowa
Cezary Kamiński
Autor: Cezary Kamiński
Product Owner aplikacji opartych o platformę Sharepoint Server 2013 oraz Scrum Master w zespole integrującym systemy wykorzystywane w Sii. Odpowiedzialny za specyfikację wymagań, zarządzanie backlogiem produktów oraz szerokorozumiany kontakt z klientem wewnętrznym. Wcześniej przez 4 lata (w rolach analityk > kierownik zespołu deweloperskiego) dostarczał aplikacje dla administracji publicznej na poziomie samorządowym i centralnym. Po godzinach utrzymuje aktywny kontakt z naturą (doskonaląc technikę jazdy enduro).

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Zostaw komentarz