SharePoint

SharePoint dla początkujących – uprawnienia

Sierpień 11, 2016 0
Podziel się:

Głównym celem, dla jakiego został stworzony SharePoint, jest współpraca grupowa i łatwy dostęp do informacji lub plików. Jednak tworząc pewne poufne dokumenty, wolelibyśmy ograniczyć liczbę użytkowników, którzy będą mieć możliwość wyświetlania lub edytowania treści. Jak możemy to osiągnąć, gdy korzystamy z ogólnodostępnej sieci i wspólnej platformy SharePoint? Z pomocą przychodzą rozbudowane i wielopoziomowe ustawienia prywatności, które możemy dowolnie modyfikować.

Za ogólne bezpieczeństwo danych na platformie odpowiedzialni są administratorzy, jednak autorzy dokumentów również mogą zarządzać uprawnieniami do udostępnianych przez siebie materiałów.  Podobnie jest w przypadku całych list i bibliotek – jeżeli tworzymy którąś z nich, to od nas zależy, kto będzie miał do nich dostęp.

Zanim przejdziemy do dostosowywania dostępu do wybranych danych zgodnie z naszymi potrzebami, warto zapoznać się z poziomami uprawnień, jakie mogą zostać nadane użytkownikom w systemie SharePoint. Każdy poziom jest kombinacją dozwolonych akcji, począwszy od wyświetlania tylko zawartości elementu po zupełny brak ograniczeń w zarządzaniu treścią.

Pełna kontrola – przydzielana właścicielom danego elementu, grupuje wszystkie dostępne uprawnienia.

Projektowanie – upoważnia do tworzenia list, bibliotek oraz edytowania stron i zmiany ich stylu, obramowania lub motywu

Edycja – poziom domyślnie przypisany grupie Członkowie, czyli osobom zarządzającym np. stroną oddziału firmy. Pozwala tworzyć, usuwać lub edytować listy oraz ich elementy

Współtworzenie – uprawnienie nadawane najczęściej pracownikom zaangażowanym w dany projekt, pozwala jedynie na dodawanie, wyświetlanie, edycję lub usuwanie elementów list.

Odczyt – umożliwia jedynie wyświetlanie plików z list i bibliotek oraz ich pobieranie, lecz wyklucza edycję.

Ograniczony dostęp – nadawany automatycznie przez SharePoint na komponenty wyżej w hierarchii, gdy użytkownikowi umożliwiane jest edytowanie lub otwieranie jedynie jednego elementu. System umożliwia wówczas przejście kontroli uprawnień na wyższym poziomie aby dostać się do zagnieżdżonego elementu.

Zatwierdzanie – zwykle przypisywany grupie pracowników decydujących o losie dokumentu/projektu. Pozwala edytować i zatwierdzać elementy list, dokumenty lub strony.

Zarządzanie hierarchią – domyślnie nadawany menedżerom. Uprawnia do tworzenia i edytowania stron, witryn, elementów list i dokumentów.

Odczyt z ograniczeniami – użytkownicy mogą jedynie wyświetlać strony lub dokumenty, jednak nie mają dostępu ani do historii wersji, ani do informacji o uprawnieniach innych pracowników.

Tylko przeglądanie – najbardziej ograniczony dostęp, pozwala jedynie wyświetlać zawartość bez możliwości pobrania dokumentu lub pliku.

System SharePoint tworzy domyślne ustawienia, które poszczególne komponenty dziedziczą od witryny lub innego nadrzędnego elementu, dlatego by zmodyfikować istniejące ustawienia, musimy wpierw złamać dziedziczenie. Panel z ustawieniami prywatności należy otworzyć w poniższy sposób:

  • w przypadku pojedynczego pliku, zaznaczamy go symbolem tick, klikamy na zakładkę PLIKI> Udostępnianiepermissions > ZAAWANSOWANE,
  • w przypadku listy lub biblioteki klikamy odpowiednio na zakładkę LISTA/BIBLIOTEKA> Udostępnianie permissions> ZAAWANSOWANE.screen

Następnie w zakładce UPRAWNIENIA, klikamy na ikonę Zatrzymaj dziedziczenie uprawnień.screen 2

Po tym kroku możliwe będzie nadanie indywidulanych uprawnień. W zakładce UPRAWNIENIA pojawi się ikona Udziel uprawnień, gdzie wpisujemy nazwy użytkownikowi ewentualny komunikat. Domyślnym poziomem uprawnień jest Edycja – jeżeli nasze oczekiwania są inne, klikamy POKAŻ OPCJE i wybieramy odpowiedni typ uprawnień z rozwijanej listy.

Te kilka kliknięć myszką zagwarantuje, że poufne informacje nie trafią w niepowołane ręce. Oczywiście opisane wyżej akcje to czubek góry lodowej i zaledwie podstawy zarządzania uprawnieniami, gdyż SharePoint dostarcza również możliwość tworzenia zupełnie nowych modeli dostępu. Zapraszam więc do dalszego odkrywania tajemnic, jakie skrywa system!

Oceń ten post
Kategorie: SharePoint
Iga Koprowska
Autor: Iga Koprowska
Pracuję w praktyce SharePoint jako Technical Writer. To dość nietypowe zajęcie dla studentki filologii angielskiej, ale to właśnie na uniwersytecie dowiedziałam się o tym zawodzie i postanowiłam wykorzystać umiejętności językowe, by trudne rzeczy przedstawiać w prosty sposób :)

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Zostaw komentarz