Szkolenia

Szkolenia dla IT. Jak poruszać się w gąszczu szkoleń i dostawców oraz dokonać odpowiedniego wyboru?

Wrzesień 1, 2016 1
Podziel się:

Szkolenia specjalistów IT to nie wybór, to konieczność. Zmiany w dzisiejszym świecie zachodzą w coraz szybszym tempie. Tendencję tą możemy obserwować we wszystkich dziedzinach życia. Szczególnie dotyczy ona obszaru IT, które funkcjonuje na styku najnowszych technologii oraz nowoczesnych koncepcji zarządzania. Dodatkowo rynek IT jest wyjątkowo konkurencyjny, co wymusza na dostawcach usług IT ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług. Jest to konieczne, aby sprostać stale rosnącym oczekiwaniom klientów i jak najlepiej wspierać realizację ich biznesu.

Jakość świadczonych usług IT jest zależna od wielu różnych czynników m.in. narzędzi i technologii, partnerów i dostawców, procesów i procedur zarządczych, ale przede wszystkim od pracowników IT, od i ich wiedzy oraz umiejętności. To właśnie wiedza i umiejętności specjalistów IT pozwalają w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii informatycznych.

W konsekwencji firmy zatrudniające specjalistów IT stają przed koniecznością ciągłego kształcenia swoich pracowników i systematycznego podnoszenia ich kwalifikacji. Tworzy to ogromny popyt na usługi szkoleniowe dla specjalistów IT. W konsekwencji na rynku działa wiele różnych firm szkoleniowych oferujących ogromną liczbę kursów, warsztatów, szkoleń i egzaminów. Jak zatem dokonać odpowiedniego wyboru i wybrać właściwe szkolenie?

Rodzaje szkoleń dla specjalistów IT

Spośród szkoleń dedykowanych dla specjalistów IT możemy wyróżnić trzy główne grupy:

  • Szkolenia technologiczne
  • Szkolenia managerskie,
  • Szkolenia miękkie.

Szkolenia technologiczne koncentrują się na wybranych technologiach, które wykorzystują w swojej pracy pracownicy IT. Mogą one dotyczyć m.in. programowania w wybranym języka programowania, administrowania systemami operacyjnymi, bazami danych, czy sieciami. Wiedza na powyższe tematy stanowi bazę, która pozwala pracować w charakterze specjalisty IT. Należy jednak pamiętać, że sama wiedza technologiczna nie wystarczy, aby stworzyć sprawnie działający zespół IT.

Szkolenia managerskie oparte są zazwyczaj na metodykach, standardach, czy dobrych praktykach dotyczących m.in. zarządzania usługami IT (np. ITIL, Lean IT), szkolenie zarządzanie projektami (np. PRINCE2, szkolenie Agile, Scrum), wytwarzania i testowania oprogramowania (np.  szkolenia ISTQB, BPMN). Szkolenie te są kluczowe nie tylko dla managerów, ale także dla członków zespołów projektowych lub utrzymaniowych. Wiedza przekazywana na tego typu szkoleniach pozwala, na odpowiednie „ułożenie” pracy zespołu i nakierowanie go na cel oraz uzyskanie odpowiednich efektów wspólnej pracy.

Szkolenia miękkie obejmą aspekty dotyczące współpracy międzyludzkiej m.in. komunikacji, radzenia sobie ze stresem, negocjacji, asertywności, autoprezentacji czy efektywnej współpracy w zespole. Pracownicy IT nie pracują w izolacji, tylko w różnego rodzaju zespołach i cały czas współpracują z innymi ludźmi (zarówno po stronie IT jak i biznesu), a wiedza i umiejętności zdobyte na tego typu szkoleniach mogą znacząco poprawić jakość tej współpracy i przełożyć się na większą skuteczność i efektywność.

Wszystkie trzy główne obszary (technologiczny, managerski i miękki) są równie ważne, a braki choćby w jednym z nich mogą istotnie przełożyć się na skuteczność działania zespołu IT oraz jakość świadczonych usług. Należy też pamiętać, że powyższe trzy grupy nie opisują wszystkich szkoleń realizowanych dla pracowników IT. Mamy przecież jeszcze szkolenia językowe, czy szkolenia BHP, które również są istotne z punktu widzenia pracy w IT.

Na co należy zwrócić wrócić uwagę wybierając szkolenie?

Kiedy wiemy już z jakiego obszaru chcemy pozyskać wiedzę i jaki zakres szkoleń nas interesuje należy jeszcze wybrać dostawcę szkoleń i warto przy tym zwrócić na następujące aspekty:

  • Trener prowadzący szkolenie
  • Firma dostarczająca szkolenie
  • Akredytacja szkolenia i materiału
  • Elastyczność w dopasowaniu programu do naszych potrzeb

Najważniejszą osobą, która ma wpływ na jakość realizowanego kursu jest trener prowadzący szkolenie. Trener powinien posiadać odpowiednie umiejętności potrzebne do prowadzenia szkoleń, tak aby potrafił w ciekawy i interesujący sposób przekazywać wiedzę oraz miał odpowiedni kontakt z uczestnikami szkolenia i odpowiadał na nurtujące ich pytania. Tu liczy się przede wszystkim doświadczenie. Najlepiej przed szkoleniem poprosić o zestawienie liczby szkoleń prowadzonych przez danego trenera. Ponadto trener powinien mieć umiejętności i doświadczenie praktyczne w zakresie merytorycznym, który będzie przedmiotem szkolenia. Jest to szczególnie ważne, ponieważ szkolenia dla specjalistów IT powinny dostarczać wiedzę i umiejętności, które mają przydać się w realnej pracy zawodowej. Tu również możemy poprosić o informacje odnośnie doświadczenia zawodowego trenera (zestawienie realizowanych projektów, czy posiadanych certyfikatów).

Kolejną kwestią jest firma realizująca szkolenie. Najważniejsze, aby był to wiarygodny partner (najlepiej sprawdzić wyniki finansowe), a nie firma, która boryka się z problemami finansowymi. Dodatkowo dużym atutem jest dostarczanie i realizacja projektów w obszarów, z których dana firma szkoli . Daje to większą szansę na to, że szkolenie nie jest tylko teoretyczne, ale pozwala zdobyć praktyczne umiejętności oraz pozyskać rynkowe know-how.

Akredytacja szkolenia to kolejny aspekt, który powinniśmy wziąć pod uwagę. Na świecie istnieje wiele profesjonalnych centrów egzaminacyjnych i jednostek certyfikujących, które przyznają akredytacje dla kursów i szkoleń. Szkolenia akredytowane bywają często droższe, od szkoleń autorskich, ale są zdecydowanie warte swojej ceny. Akredytacja daje nam gwarancję jakości, a także pozwala uczestnikom szkoleń uzyskać powszechnie uznane i międzynarodowe certyfikaty potwierdzające zdobytą wiedzę.

Ostatnią kwestią, na którą warto zwrócić uwagę to kwestia elastyczności w dopasowaniu szkolenia do naszych potrzeb. Warto współpracować z trenerami i firmami szkoleniowymi, które będą gotowe na przeprowadzenie analizy naszej organizacji i dostosowanie programu szkoleń do naszych oczekiwań (np. przygotowanie ćwiczeń w oparciu o przykłady z naszej organizacji). Takie podejście pozwoli na łatwiejsze wdrożenie do naszej pracy elementów omawianych na szkoleniu.

Zamiast podsumowania

Na koniec pozostaje mi tylko życzyć samych udanych szkoleń, które pozwolą podnieść poziom kwalifikacji pracowników IT, a w dalszej kolejności zwiększyć jakość usług IT świadczonych przez Twoją organizację. Zachęcam również do zapoznania się ze szkoleniami Praktyki Siiw której mam przyjemność być jednym z Trenerów.

Oceń ten post
Kategorie: Szkolenia
Rafał Kwatek
Autor: Rafał Kwatek
Trener, konsultant i kierownik projektów. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie praktyczne. Realizował projekty tradycyjne (waterfall), jak i zwinne (agile), w wielu różnych firmach, gdzie zajmował się budową usługowych organizacji IT, wdrażał metodyczne podejście do zarządzania projektami i architekturą korporacyjną, a także definiował, wdrażał, oceniał i optymalizował procesy biznesowe i IT. Ponadto dokonywał przeglądów i audytów organizacji, opracowywał struktury organizacyjne, budował katalogi usług, definiował umowy SLA/OLA. Uczestniczył także w projektach, obejmujących wytwarzanie oprogramowania oraz wdrożenia systemów i narzędzi IT. Posiada certyfikaty ITIL Expert, PRINCE2 Practitioner, PRINCE2 Agile Practitioner, Lean IT Foundation oraz Six Sigma Yellow Belt. Jest akredytowanym trenerem uprawnionym do prowadzenia szkoleń ITIL, PRINCE2 i PRINCE2 Agile. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie – w prowadzonych przez niego szkoleniach i warsztatach wzięło udział kilka tysięcy osób.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

komentarze(1)

avatar'
integracja dla firm
28 lutego 2019 Odpowiedz

Z czystym sumieniem polecam powyższy artykuł kolegom. Sam bardzo wiele się dowiedziałam i na pewno innym również się spodoba.

http://www.ideainventor.pl

Zostaw komentarz