top-image
WSTECZ

Jak zoptymalizować procesy dzięki Robotic Process Automation (RPA) i uwolnić pracowników od rutyny? Zainspiruj się wdrożeniami Sii Polska

Dzięki Robotic Process Automation możesz zaoszczędzić czas, zwiększyć produktywność, skoncentrować się na kluczowych zadaniach i obniżyć koszty operacyjne, odciążając tym samym pracowników w wykonywaniu monotonnych i powtarzalnych zadań. Technologia ta wspiera wiele procesów biznesowych oraz umożliwia automatyzację i integrację licznych aplikacji i środowisk, dzięki czemu decyduje się na nią coraz więcej firm. Jest to nie tylko inwestycja z dość szybkim terminem zwrotu i wymiernym zyskiem, ale także narzędzie, które przynosi długofalowe korzyści samym pracownikom, którzy mogą poświęcić swój czas bardziej rozwojowym zadaniom, osiągając przy tym większą satysfakcję i motywację.

Czym jest RPA i po co nam roboty?

Często bardzo mylnie utożsamia się Robotic Process Automation z fizycznymi urządzeniami, które niegdyś oglądaliśmy w filmach science-fiction lub z robotami wykorzystywanymi w Przemyśle 4.0. Tak naprawdę są to aplikacje, które pozwalają automatyzować procesy biznesowe wykonywane przez pracownika, dostarczając przy tym szereg korzyści. Wśród nich wymienić możemy m.in. zapewnienie ciągłości pracy w trybie 24/7, skrócenie czasu wykonywania zadania średnio o 4-8 razy, poprawę jakości i redukcję kosztów.

Dzięki RPA firma zyskuje większą efektywność i niezawodność w obrębie optymalizowanego procesu, a jednocześnie uwalnia pracowników od zadań rutynowych, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia ich satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej pracy.

Co i gdzie automatyzować?

RPA może być wykorzystywane w różnych obszarach niezależnie od charakteru prowadzonej działalności biznesowej i bez względu na jej skalę. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie do czynienia mamy z czynnościami powtarzalnymi, czasochłonnymi, odtwórczymi, bazującymi na określonym scenariuszu, ale również tymi, które pracownicy określają mianem monotonnych, przez co mogą być obarczone wyższym ryzykiem popełnienia błędu.

Szacuje się, że od 30 aż do 50 procent procesów może być zautomatyzowanych. Przykładowo, roboty „zatrudnić” możemy do: otwierania i odczytywania e-maili i załączników, logowania do aplikacji webowych lub desktopowych, pracy z plikami i folderami (np. kopiowania, przenoszenia, usuwania), komunikacji między systemami za pomocą API, pobierania i odczytywania informacji (np. z dokumentów, baz danych, social media, stron www), łączenia danych z różnych źródeł i weryfikacji ich spójności, wykonywania kalkulacji.

Wśród procesów, jakie w ramach projektów realizowanych dla klientów, zautomatyzowali eksperci Sii Polska znalazły się m.in.: zarządzanie stanem magazynowym i składanie zamówień brakujących pozycji, obsługa klienta przez chatbota i voicebota, obsługa cyklu życia faktury (wystawianie, wysyłka, akceptacja i księgowanie faktur) oraz monitoring mediów prowadzony pod kątem określonych haseł. Obejrzyj video, by dowiedzieć się, jakie etapy procesu kolejno wykonuje robot, z jakim efektem końcowym oraz na jaką przewagę pozwala technologia w tych konkretnych przypadkach:

Przy wyznaczaniu procesu do automatyzacji warto pamiętać, że pozornie niewielkie wartości mogą przełożyć się na ogromne oszczędności. – Jeśli dane zadanie zajmuje nam średnio 4 minuty, a więc względnie niewiele, ale musimy wykonywać je wielokrotnie w ciągu godziny, dnia czy tygodnia, warto przekalkulować, jaki wolumen pracy stanowi to w skali całego miesiąca czy roku – radzi Tomasz Smółkowski, Architect w Sii Polska. – Dzięki takim danym w prosty sposób możemy określić bardzo wymierne ROI. Gdy mówimy o liczbach, warto podkreślić, że koszt inwestycji zwraca się średnio już w mniej niż rok od wdrożenia. Jest to z pewnością jedna z korzyści, jaką dostrzegają przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystujący roboty w biznesie. Dane z raportu Deloitte, który prowadził badanie na temat RPA, wskazują, iż 78% ankietowanych, którzy już korzystają z tej technologii, zadeklarowało, że w ciągu kolejnych 3 lat zdecyduje się na zwiększenie inwestycji w tym obszarze – dodaje Tomasz Smółkowski.

Jeśli myślisz o wdrożeniu RPA lub planujesz automatyzację kolejnych procesów w swoim biznesie, skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy pomogą Ci oszacować koszt implementacji i poziom oszczędności jakie wygeneruje. Sprawdź ofertę Sii Polska i prześlij swoje zapytanie.

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej newsów

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata Sii.

ZATWIERDŹ