Dynamics 365

Typowe problemy i wyzwania w trakcie wdrożenia polskiej lokalizacji w Dynamics 365 Finance & Operations

30 czerwca, 2021 0
Podziel się:

Dynamiczny wzrost liczby wdrożeń systemu Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D365 F&O) w ostatnich latach w Polsce powoduje konieczność bardziej wnikliwego spojrzenia na typowe problemy i wyzwania związane z implementacją tego globalnego systemu ERP w naszym kraju. Z pewnością takim wyzwaniem są nagle zmieniające się przepisy podatkowe, które wymuszają tworzenie szybkich aktualizacji systemu. Oznacza to, że producent, czyli w tym przypadku Microsoft oraz partnerzy (firmy wdrożeniowe), starają się dostarczyć swoim klientom jak najszybciej rozwiązania spełniające wymagania prawne. Pakiet takich rozwiązań dla konkretnego kraju nazywa się pakietem lokalizacyjnym i oczywiście Microsoft oferuje go dla systemu D365 F&O. Niestety, jako producent globalny, nie jest w stanie wdrożyć niektórych zmian w takim tempie, jak to robi Ministerstwo Finansów, w związku z czym partnerzy starają się oprogramować brakujące rozwiązania dla swoich klientów. Rozwiązania te często są wykonywane ad hoc dla konkretnej firmy i nie mogą być przeniesione na innych klientów. Oznacza to, że za każdym razem zmiana przepisów np. w zakresie ewidencji podatku VAT jest programowana od początku i indywidualnie dla każdej firmy użytkującej system. Konsekwencją takiego rozwiązania jest wydłużony czas realizacji takich uaktualnień oraz wysoki koszt wdrożenia.

Czy jest zatem sposób, aby otrzymywać na czas najnowsze rozwiązania spełniające polskie wymagania prawne dla systemów Dynamics 365 Finance and Operations przy jednocześnie niskich nakładach pracy?

W tym artykule postaram się na to odpowiedzieć.

obraz 2021 06 24 095829 - Typowe problemy i wyzwania w trakcie wdrożenia polskiej lokalizacji w Dynamics 365 Finance & Operations

źródło: https://appsource.microsoft.com/pl-pl/

Firmy partnerskie, które nie sprzedają ograniczonych usprawnień dedykowanych jedynie dla konkretnych klientów, tworzą gotowe dodatki (uniwersalne rozszerzenia systemu), które działają zgodnie z architekturą i logiką systemu. Dodatki takie są najczęściej publikowane na platformie AppSource. Ta platforma jest przeznaczona dla firm, które użytkują już system D365 F&O i służy do wyszukiwania gotowych produktów do systemu w postaci aplikacji oraz usług usprawniających procesy biznesowe. Jednym z dostępnych produktów jest między innymi pakiet lokalizacyjny dla Polski, który zawiera wiele rozszerzeń i dodatków wymaganych przez przepisy podatkowe. Pakiety można znaleźć wpisując „Polish localization” w wyszukiwarce dostępnej na stronie. Największym z nich, który zawiera najwięcej usprawnień jest „Polish Localization Mega Pack”, który omówię szczegółowo.

Polish Localization Mega Pack

zdjęcie - Typowe problemy i wyzwania w trakcie wdrożenia polskiej lokalizacji w Dynamics 365 Finance & Operations

Pakiet zawiera gotowe rozszerzenia (produkty) do D365 F&O, które rozwiązują typowe problemy związane z wdrożeniem polskiej lokalizacji. Dzięki gotowym produktom nie będziemy skazani na budowanie ich od podstaw oraz testowanie poszczególnych etapów rozwiązania. Wydaje się, że to jest optymalne podejście dla firm, które chcą szybko wdrażać usprawnienia bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zaangażowaniem własnych pracowników. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rozwiązaniom.

  • PL Setup – usługa parametryzacji modułów Księgi Głównej, Podatków, Rozrachunków z Odbiorcami i Dostawcami oraz Środków Trwałych zgodnie z polskimi przepisami.
  • VAT Secure – zabezpieczenie systemu przed błędami użytkowników, tak aby zaksięgowanie transakcji, które są niekompletne pod względem obowiązku podatkowego VAT było niemożliwe.
  • JPK – moduł umożliwiający wygenerowanie, sprawdzenie, poprawienie i wysłanie plików JPK (JPK_V7M, JPK_V7K, JPK_FA(3), JPK_MAG, JPK_KR, JPK_WB) bezpośrednio do Ministerstwa Finansów.
  • White List – automatyczne sprawdzenie on-line poprawności kont bankowych przypisanych do płatności z Biała Listą.
  • Split Payment – pełna obsługa oznaczania faktur oraz płatności jako transakcji MPP (Mechanizm Podzielonej Płatności). Rozwiązanie nie tylko pozwala na poprawne wygenerowanie płatności elektronicznej z informacjami wymaganymi przez MPP, lecz także obsługuję rozliczenia częściowe, rozliczenia 100%, definiowalne limity progowe (np. 15 000 PLN), faktury korygujące oraz niezależne oznaczanie faktur MPP na potrzeby JPK.
  • e-Statements – moduł pozwalający na przygotowanie dowolnej deklaracji podatkowej i wysłanie do Ministerstwa Finansów. Szablony deklaracji można aktualizować samodzielnie pobierając schematy xml ze strony podatki.gov.pl.
  • NBP – automatyczne pobieranie bieżącego kursu walut z NBP. Przypisanie prawidłowej daty ogłoszenie i obowiązywania kursu oraz numeru tabeli z serwisu Narodowego Banku Polskiego.
  • NIP – sprawdzenie statusu kontrahenta w serwisie Ministerstwa Finansów.
  • VIES – weryfikacja kontrahenta w serwisie EU przed zaksięgowaniem transakcji >link.
  • GUS – automatyczne tworzenie dostawcy lub odbiorcy na podstawie wprowadzonego NIP.
  • Depreciation Table – narzędzie do tworzenia dowolnych raportów z modułu środków trwałych. Przy pomocy tego narzędzia możemy utworzyć np. raport tabeli amortyzacyjnej lub wydruk ruchów środków trwałych.
  • Split Use Tax – rozwiązanie pozwalające na przypisanie różnych dat obowiązku VAT dla podatku należnego i naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
  • VAT re-booking – automatyczne przeksięgowanie VAT dla faktur walutowych wystawionych przez polskich dostawców z uwzględnieniem metody SplitPayment.
  • Deduction of VAT and costs for company cars – limit wydatków na paliwo i koszty eksploatacji samochodu w zależności od posiadanego pojazdu w firmie.
  • Environmental Fees – ułatwienie podmiotom korzystającym ze środowiska realizacji obowiązków ustawowych dotyczących opłat za emisje zanieczyszczeń do powietrza oraz składowanie odpadów.
  • Balance Confirmation – mechanizm zbiorczego tworzenia potwierdzeń sald zawierających należności i zobowiązania.
  • Cumulative Compensation – narzędzie tworzące propozycje możliwych kompensat w oparciu o otwarte zobowiązania i należności.

Podsumowanie

obraz 2021 06 24 103304 - Typowe problemy i wyzwania w trakcie wdrożenia polskiej lokalizacji w Dynamics 365 Finance & Operations

Wdrożenie systemu Dynamics 365 Finance w zgodzie ze zmieniającymi się przepisami prawa jest wyzwaniem. Dlatego też, dobrym sposobem na szybkie uruchomienie jest korzystanie z gotowych, uniwersalnych i sprawdzonych produktów. Sprawdzonych nie tylko pod względem najlepszych praktyk programistycznych, ale również zweryfikowanych przez inne firmy.

Kategorie: Dynamics 365
Tomasz Werbik
Autor: Tomasz Werbik
Zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań IT. Z sukcesem wdrożył systemy klasy ERP w wielu firmach polskich i zagranicznych. Obecnie zajmuje stanowisko Head Of Consultants w firmie Sii Polska. Specjalizuje się w obszarze finansowym dla produktu Microsoft D365. Od 15 lat uczestniczy w projektach, w których pełnił rolę lidera obszaru finansowego i controllingu. Ponadto zajmował się zarządzaniem zespołem wdrożeniowym (metodologia Scrum oraz Waterfall) i realizował implementacje takich funkcji jak: planowanie sprzedaży, budżetowanie zakupów czy też cash flow.

    Imię i nazwisko (wymagane)

    Adres email (wymagane)

    Temat

    Treść wiadomości

    Zostaw komentarz