top-image
WSTECZ

E-commerce a RODO – od czego zacząć?

Już w maju 2018 wejdą w życie nowe regulacje o ochronie danych osobowych, które będą dotyczyć wszystkich firm oferujących produkty i usługi konsumentom w Europie. Nieistotne, czy będą to duże firmy, czy jednoosobowe przedsiębiorstwa. RODO nie zostało uchwalone z myślą jedynie o właścicielach sklepów. Odnosi się również do narzędzi, z których ci korzystają każdego dnia: Google, Facebooka, platform do automatyzacji marketingu oraz serwisów do masowej wysyłki wiadomości email.

Czym jest RODO?

RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych w ramach Unii Europejskiej. Co nowe przepisy oznaczają dla branży handlu on-line?

Regulacje mają na celu ustanowienie nowego standardu ochrony danych. Właściwe wykorzystanie danych ma na celu zachowanie relacji opartych na zaufaniu, między konsumentami a przedsiębiorstwami i instytucjami. Nowe zasady będą obejmować firmy działające w różnych sektorach gospodarki w wielu krajach. Stosować je będą musieli wszyscy przedsiębiorcy, którzy oferują produkty i usługi europejskim odbiorcom, nawet jeśli siedziba ich firmy znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej, np. w Chinach lub Stanach Zjednoczonych.

Najważniejsze zmiany, z punktu widzenia biznesu e-commerce, dotyczą przetwarzania danych i precyzyjnie określonych zasad prezentowania polityki o ochronie danych osobowych na stronach internetowych. To obejmuje m.in.: oddzielenie poszczególnych zgód od akceptacji regulaminu, umożliwienie aktywnego zaznaczania poszczególnych opcji bez używania domyślnie zaznaczonych okienek oraz gromadzenie danych osobowych o ściśle określonej wartości biznesowej.  Najważniejszymi kwestiami są zadawanie odpowiednich pytań mających na celu uzyskanie tylko niezbędnych danych, informowanie użytkowników o sposobach wykorzystania danych osobowych i umożliwienie im wycofania zgody w dowolnym momencie. Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że uzyskane dane będą wykorzystywane przez inne organizacje, konieczne jest wymienienie ich nazw. Nawet bardzo szczegółowy opis charakteru ich działalności okaże się niewystarczający, zgodnie z wymogami RODO.

Istnieją dobre praktyki związane z projektowaniem user experience, które biorą pod uwagę wszystkie powyższe zmiany. Informacja o gromadzeniu danych osobowych powinna być czytelna i dobrze widoczna już od momentu wejścia użytkownika na stronę internetową. Zgoda ogólna powinna być podzielona na mniejsze sekcje, które pozwolą użytkownikowi samodzielnie podjąć decyzję o zgodzie na przetwarzanie danych.

Jak przygotować się do wprowadzenia RODO?

To ostatni moment na dostosowanie się do wymogów wynikających z nowych regulacji. Od czego zacząć? Pierwszym krokiem powinno być przeprowadzenie profesjonalnego audytu strony internetowej. Następnie, na podstawie wynikłych z niego ustaleń, należy zaplanować kolejne działania. Mogą one obejmować m.in. stworzenie nowej polityki dotyczącej ochrony danych osobowych i poprawne zaprezentowanie jej na stronie internetowej, wdrożenie zmian w projekcie user design oraz w strukturze serwisu, a także określenie nowej strategii zbierania i wykorzystywania danych osobowych.

Z takimi wyzwaniami eksperci Sii mierzą się każdego dnia. Nasze zespoły o wielu kompetencjach wspierają partnerów z rynku polskiego, skandynawskiego i niemieckojęzycznego w analizie i dostosowaniu aplikacji webowych oraz rozwiązań mobilnych e-commerce do nowych wytycznych. W związku ze zmianami wynikającymi z nowego rozporządzenia możemy przeprowadzić audyt strony internetowej, a także zaoferować usługi doradztwa i wsparcia w procesie wdrażania zmian.

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej newsów

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata Sii.

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?

Einige Inhalte sind nicht in deutscher Sprache verfügbar.
Sie werden dann auf die englische Sprachversion der Website weitergeleitet.

Möchten Sie fortsetzen?