Gamifikacja jest pojęciem stosunkowo nowym, lecz tak naprawdę metodologia, którą wykorzystuje znana jest od wieków. Pojęcie gamification (ang.) zostało po raz pierwszy użyte przez brytyjskiego programistę gier Nicka Pellinga w 2002 roku, ale popularność zyskało dopiero wraz z rozwojem technologii i dostępu do Internetu, czyli po roku 2010. Jest zjawiskiem z pogranicza psychologii, informatyki i ekonomii.
Na czym polega Gamifikacja?
Gamifikacja polega na wykorzystaniu mechanizmów znanych z projektowania gier do budowania zaangażowania uczestników, zmiany i nagradzania zachowania oraz rozwiązywania problemów. W Polsce można spotkać także zamiennie używane terminy: grywalizacja, którego autorem jest Paweł Tkaczyk, specjalista z branży marketingowej oraz gryfikacja, który został stworzony przez Sebastiana Starzyńskiego, właściciela portalu gryfikacja.pl.
Czym nie jest gamifikacja? Nie jest ona tylko grą służącą rozrywce czy treningowi, lecz posiada ściśle określony cel, na który ukierunkowane są działania uczestników, a także mobilizuje do podjęcia zadań postrzeganych jako nudne lub rutynowe. Nie jest to też zaawansowany system informatyczny, czy aplikacja mobilna, choć może być implementowana za ich pomocą.
Dla zobrazowania praktycznego wykorzystania gamifikacji posłużę się przykładem oryginalnej kampanii proekologicznej marki Volkswagen – Piano Stairs. W celu zachęcenia do korzystania z tradycyjnych schodów, zamiast wiecznie zatłoczonych ruchomych, na stopniach tych pierwszych zamontowano elementy, które wyglądały i działały podobnie jak klawisze pianina. Po wejściu na tak zmodyfikowany stopień, przechodzień słyszał dźwięk jednego z klawiszy. W efekcie 66% osób więcej niż zazwyczaj wybrało tradycyjne schody zamiast ruchomych.
Gamifikacja w biznesie
Gamifikacja stała się nowym trendem także w biznesie, pozwalającym za pomocą mechanizmów z gier na motywowanie do działania pracowników, klientów, dostawców i pozostałych ważnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa partnerów. Elementy zaczerpnięte z gier służą rozwiązywaniu prawdziwych problemów biznesowych, czyniąc jednocześnie całe przedsięwzięcie bardziej angażującym i postrzeganym jako atrakcyjne. Do narzędzi dostarczających danych o tym, co motywuje pracowników do osiągania celów ważnych z biznesowego punktu widzenia można do zaliczyć:
- aplikacje webowe i mobilne
- systemy zintegrowane z aplikacjami firmowymi lub dedykowane
- media społecznościowe
- tablice
- podstawowe składowe systemu – punkty, odznaki, rankingi, premie.
Sukces projektów gamifikacyjnych w przedsiębiorstwach opiera się na wykorzystaniu najsilniejszych motywatorów w środowisku pracy: uznania, nagród i możliwości rywalizowania. Wśród mechanizmów zaczerpniętych z gier, które są stosowane w takich projektach można wyróżnić:
- informację zwrotną – możliwość sprawdzania rezultatów i oceniania własnej skuteczności na bieżąco
- nagrody – o wartości dostosowanej do włożonego wysiłku
- wprowadzenie elementu rywalizacji oraz możliwości interakcji
- jasno określony cel
- poziomy zaangażowania, które wspomagają zdobywanie nowych umiejętności.
Przykładem praktycznego zastosowania gamifikacji w biznesie jest projekt SAP Roadwarrior. Na jego potrzeby stworzono aplikację mobilną, która pozwala na odbywanie wirtualnych rozmów z klientami, od przygotowywania się do niej do doprowadzenia do zamknięcia procesu sprzedaży. Celem jest zdobycie jak największej liczby klientów. Przedstawiciel handlowy ma możliwość wybrania wśród trzech typów klientów reprezentujących różne poziomy trudności. Osiągnięcia graczy były publikowane w postaci rankingu, co wprowadzało element rywalizacji.
Gamifikacja jest zjawiskiem, często wykorzystywanym w obszarze edukacji, rekrutacji, marketingu oraz sprzedaży, a jej popularność w dalszym ciągu rośnie.
Zostaw komentarz