Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Retrospektywa to spotkanie, podczas którego zespół analizuje ostatni sprint i planuje, jak poprawić jakość i efektywność. Jest to kluczowy element frameworku Scrum. Przeprowadzanie retrospektyw angażujących wszystkich uczestników może być wyzwaniem, ale istnieje wiele praktyk, które pomagają osiągnąć ten cel.

Jeżeli szukasz sposobu na pogłębienie retrospektywy i lepszą organizację, polecam artykuł:  Model fazowy – jak usystematyzować retrospektywę.

W niniejszym tekście chciałabym skupić się na sposobach przezwyciężenia trudności i wyzwań w organizacji retrospektyw (w biurze oraz zdalnie) oraz urozmaiceniu tych wydarzeń scrumowych.

Jakie trudności można napotkać w przeprowadzaniu retrospektyw?

  • Monotonia i brak zaangażowania – czasami retrospektywy stają się rutyną, a uczestnicy tracą zainteresowanie. Warto wprowadzać różnorodność, aby utrzymać koncentrację i zaangażowanie uczestników.
  • Niewłaściwa atmosfera i brak otwartości – niektórzy członkowie zespołu mogą niechętnie dzielić się swoimi obserwacjami. Ważne jest, aby stworzyć atmosferę i bezpieczne środowisko, w którym członkowie zespołu mogą wyrazić swoje opinie, myśli i uczucia.
  • Zdalne retrospektywy – praca zdalna może utrudniać aktywne uczestnictwo. Konieczne jest dostosowanie technik do tego środowiska.
  • Zbyt długa retrospektywa – spotkanie powinno być skoncentrowane i efektywne. Przeciągające się retrospektywy mogą prowadzić do utraty uwagi i zaangażowania. Dobrze, żeby dyskusja koncentrowała się na istotnych tematach – najpierw najważniejsze problemy, aby nikt nie czuł, że jego czas został zmarnowany na rozmowy, które nic nie wnoszą.
  • Brak działań po retrospektywie – identyfikacja problemów to tylko pierwszy krok. Ważne jest, aby po retrospektywie podjąć konkretne działania i monitorować ich realizację. Ważne jest także to, aby być otwartym na proponowane zmiany.

Podsumowując, kluczem do udanych retrospektyw jest różnorodność, otwarta komunikacja i konkretna akcja po spotkaniu.

Zdalnie czy w biurze?

Jedną z podstawowych rzeczy, które będą definiowały to, jak możemy zorganizować retro, będzie lokalizacja spotkania. Czy mamy zespół, który pracuje zdalnie i też w taki sposób organizujemy retro? Czy cały zespół jest w stanie się spotkać w biurze?

Nie zawsze też będziemy mieli swobodę wyboru. Trudniejsza może być retrospektywa zdalna, ale dla obydwu rozwiązań da się zorganizować ciekawe i angażujące retro.

Rozgrzewka

Należy też wspomnieć o rozgrzewce zespołu, intro, czyli elemencie, który jest często niedoceniany i pomijany, mimo że ma ogromne znaczenie dla przebiegu całego spotkania.

Rozgrzewka przed retrospektywą to niezwykle ważny element otwarcia tego spotkania, mający istotne znaczenie w tworzeniu komfortowego i bezpiecznego środowiska dla całego zespołu. Rozgrzewka pozwala dowiedzieć się, jak uczestnicy się czują, co jest kluczowe dla dalszej efektywnej pracy. Taki element pozwala też wprowadzić atmosferę wspólnego działania, wzmacnia poczucie jedności i skupia uwagę uczestników na spotkaniu. Przeprowadza się ją przed główną częścią retrospektywy, aby w pełni przygotować zespół do owocnej dyskusji.

Przykłady rozgrzewek mogą być różnorodne, oto dwie z nich:

  1. Zbudujcie coś wspólnymi siłami, na przykład wieżę z klocków lub papierowy most. Taka aktywność nie tylko integruje, ale też rozwija kreatywność i współpracę.
  2. Jak się dzisiaj czujesz? To proste pytanie pozwala na szybkie zorientowanie się w nastrojach uczestników, co może być pomocne w dostosowaniu dalszego przebiegu spotkania do ich potrzeb i oczekiwań.

Retro jako planszówka

Przygotowanie retrospektywy w formie angażującej planszówki to świetny sposób na urozmaicenie tego ważnego wydarzenia i zaangażowanie zespołu. Dzięki takiemu podejściu, uczestnicy mogą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie, co może prowadzić do bardziej owocnych dyskusji i lepszych wyników.

Zanim rozpoczniesz przygotowania, jasno zdefiniuj cel retrospektywy. Czy chcesz skupić się na identyfikacji problemów, poprawie komunikacji, wzmocnieniu współpracy, czy może na innowacyjnych rozwiązaniach? Cel pomoże w wyborze odpowiednich mechanik gry. Starannie przemyśl, co chcesz osiągnąć i jakie konkretne cele mają być realizowane.

Wprowadzenie fabuły może znacząco zwiększyć zaangażowanie zespołu. Może to być podróż przez nieznane lądy w poszukiwaniu skarbów (rozwiązań), misja ratunkowa na obcej planecie (naprawa problemów) lub budowanie miasta (usprawnianie procesów). Fabuła powinna być na tyle interesująca, aby przyciągnąć uwagę uczestników i zachęcić ich do aktywnego udziału.

Przygotowanie planszy i elementów gry

  • Plansza – stwórz planszę, która reprezentuje ścieżkę do osiągnięcia celu. Może zawierać różne pola reprezentujące zadania, wyzwania i nagrody. Ważne jest, aby plansza była czytelna i atrakcyjna wizualnie, aby zachęcała do gry.
  • Karty – przygotuj karty z pytaniami, zadaniami lub wyzwaniami. Mogą one dotyczyć różnych aspektów pracy zespołu, takich jak komunikacja, narzędzia, procesy itp. Karty powinny być dobrze przemyślane, aby stymulowały konstruktywną dyskusję.
  • Pionki – każdy uczestnik może mieć własny pionek, który przesuwa po planszy. Pionki mogą być różnokolorowe lub mieć unikalne kształty, aby każdy łatwo identyfikował swój.

Mechanika gry

  • Ruch – ustal, w jaki sposób gracze będą się poruszać po planszy. Może to być rzut kostką, losowanie kart lub osiąganie małych celów. Mechanika powinna być prosta, ale angażująca, aby utrzymać tempo gry.
  • Karty wyzwań – na niektórych polach gracze mogą losować karty wyzwań, które będą zawierały pytania retrospektywne, np. „Co poszło dobrze w ostatnim sprincie?” lub „Co możemy poprawić w następnym sprincie?”. Karty wyzwań mogą również zawierać zadania do wykonania, które pobudzą kreatywność zespołu.
  • Karty nagród – za udzielenie konstruktywnych odpowiedzi lub rozwiązanie problemów gracze mogą otrzymywać nagrody, które mogą być użyte w grze (np. dodatkowy ruch, przeskoczenie pola). Nagrody mogą również motywować uczestników do bardziej aktywnego udziału.

Zasady gry

Ustal jasne zasady gry, które będą zrozumiałe dla wszystkich uczestników. Zasady powinny obejmować:

  • Jak rozpoczyna się gra – kto zaczyna, w jaki sposób ustalany jest pierwszy gracz. Możesz dodać element losowy lub pozwolić na demokratyczne wybory.
  • Jak poruszać się po planszy – jakie są możliwe ruchy, co robić na poszczególnych polach. Ważne jest, aby zasady były proste, ale jednocześnie dawały pewną elastyczność.
  • Interakcje z innymi graczami – czy mogą sobie pomagać, czy mogą stawiać przeszkody. Dobrze jest wprowadzić elementy współpracy, aby promować team spirit.
  • Zakończenie gry – jakie są warunki zakończenia gry i jakie działania podejmowane są po jej zakończeniu. Jasne określenie końca gry pozwala uczestnikom skupić się na celu.

Przygotowanie i przeprowadzenie gry

  • Wstęp – przed rozpoczęciem gry, wprowadź zespół w zasady i fabułę. Wyjaśnij, dlaczego została wybrana taka forma retrospektywy. Przedstawienie kontekstu i celu jest kluczowe dla zaangażowania wszystkich uczestników.
  • Przebieg gry – przeprowadź grę zgodnie z ustalonymi zasadami, starając się angażować wszystkich uczestników. Zachęcaj do otwartej dyskusji i dzielenia się pomysłami. Monitoruj przebieg gry i interweniuj, jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy.

Pamiętaj, że taką retrospektywę łatwo przygotować też w formie online. Oto kilka przykładów, jak można to zrobić, wykorzystując dostępne narzędzia do wirtualnych spotkań i współpracy, takie jak Miro, Trello, czy Zoom. Gotowe szablony ułatwiają ten proces.

Retro – Lego

Przygotowanie retrospektywy Scrum przy użyciu klocków Lego może być zarówno efektywne, jak i angażujące dla zespołu. To nie tylko ciekawa forma, ale także sposób na pobudzenie kreatywności i wzajemnej współpracy.

Przygotowanie materiałów

  • Klocki Lego – przygotuj zestaw klocków Lego, który będzie wystarczający dla całego zespołu. Różnorodność klocków (kolory, kształty, rozmiary) jest kluczowa, aby uczestnicy mogli swobodnie wyrażać swoje pomysły i uczucia. Warto mieć zarówno większe, jak i mniejsze elementy, aby umożliwić budowanie bardziej skomplikowanych modeli.
  • Stół lub powierzchnia robocza – upewnij się, że jest wystarczająco dużo miejsca, aby każdy członek zespołu miał dostęp do klocków i mógł swobodnie budować. Dobrze jest również zapewnić komfortowe krzesła, aby uczestnicy mogli skupić się na pracy.
  • Flipchart/Tablica – przydatne do notowania wniosków i działań wynikających z retrospektywy. Można także użyć markerów w różnych kolorach, aby wizualnie oddzielić poszczególne obszary dyskusji.

Ćwiczenie wprowadzające (Icebreaker)

Budowanie postaci – poproś każdego uczestnika, aby zbudował miniaturową postać, która reprezentuje jego samego. To pomoże złamać lody i wprowadzi uczestników w kreatywny nastrój. Można również poprosić o krótkie przedstawienie swojej postaci, co dodatkowo rozluźni atmosferę.

Główna część retrospektywy

  • Budowanie historii sprintu – poproś zespół, aby wspólnie zbudował model reprezentujący ostatni sprint. Mogą to być różne elementy, takie jak zadania, przeszkody, sukcesy itp. Każdy uczestnik dodaje klocki reprezentujące konkretne wydarzenia lub elementy sprintu. To świetny sposób na wizualizację pracy zespołu i zrozumienie, jak poszczególne elementy wpływają na całość. Przykład: Sprint był bardzo burzliwy, pełen wzlotów i upadków. Poproś zespół, żeby model opowiadał historię tego sprintu chronologicznie.
  • Dyskusja – każdy uczestnik opowiada o swojej części modelu, wyjaśniając, co przedstawia. Zachęcaj do dzielenia się spostrzeżeniami i refleksjami na temat budowanych elementów. Można również zadawać pytania, aby lepiej zrozumieć perspektywę każdego członka zespołu.
  • Identyfikacja obszarów do poprawy – po zbudowaniu całego modelu, wspólnie omówcie, które części modelu reprezentują obszary wymagające poprawy. Możesz użyć różnych kolorów klocków, aby wyróżnić te obszary. Warto również zapytać o propozycje, jak można by te obszary poprawić.
  • Kreatywne rozwiązania – poproś zespół, aby za pomocą klocków Lego zbudował propozycje rozwiązań dla zidentyfikowanych problemów. Każdy uczestnik lub grupa może zbudować model pokazujący, jak można usprawnić procesy lub rozwiązać konkretne problemy. To nie tylko sposób na znalezienie rozwiązań, ale także na wzmocnienie więzi w zespole.

Przy użyciu klocków Lego do retrospektywy, możesz stworzyć bardziej angażujące i kreatywne środowisko, które może prowadzić do głębszych wniosków i lepszych rozwiązań. Taka forma pracy nie tylko poprawia komunikację w zespole, ale także pomaga w budowaniu lepszego zrozumienia procesów i problemów, z którymi zespół się boryka.

Retro – Jenga

Gra Jenga również może być ciekawym narzędziem do przeprowadzenia retrospektywy w zespole. Jest to nietypowy, ale angażujący sposób na analizę działań zespołu i poprawę procesów pracy. Dzięki połączeniu zabawy z refleksją, uczestnicy mogą w łatwiejszy sposób otworzyć się na dialog i wymianę opinii.

Klocki Jenga w ramach retro
Ryc. 1 Klocki Jenga w ramach retro

Przygotowanie klocków Jenga

  • Zbierz zestaw klocków Jenga, upewniając się, że masz wystarczająco dużo klocków dla wszystkich uczestników.
  • Na każdym klocku napisz pytanie lub temat związany z retrospektywą. Możesz użyć gotowych pytań lub stworzyć własne, dopasowane do specyfiki waszego zespołu.
  • Przykładowe pytania mogą dotyczyć różnych aspektów pracy zespołu, takich jak: komunikacja, współpraca, realizacja celów, zarządzanie czasem. Przykładowe pytania:
    • Co poszło dobrze w poprzednim okresie? Jakie sukcesy możemy świętować?
    • Co moglibyśmy poprawić? Jakie elementy naszej pracy wymagają uwagi?
    • Jakie były nasze największe wyzwania? Jak sobie z nimi poradziliśmy?
    • Co warto zachować lub zmienić w naszym procesie pracy? Jakie praktyki były skuteczne, a które należy zmodyfikować?

Przebieg retrospektywy

  • Zbierz zespół i wyjaśnij, że retrospektywa będzie opierać się na grze Jenga, co może wprowadzić element zabawy i zmniejszyć napięcie.
  • Rozłóż klocki na stole w taki sposób, aby każdy uczestnik miał do nich łatwy dostęp.
  • Każdy uczestnik wyciąga jeden klocek. Ważne jest, aby nikt nie znał wcześniej pytań, co dodaje element zaskoczenia.
  • Gracze kolejno wybierają pytania z klocków i odpowiadają na nie.
  • Po udzieleniu odpowiedzi, klocek jest odkładany na wierzch wieży.

Dyskusja

  • Po zakończeniu gry, omówcie odpowiedzi na pytania. Dobrze jest poświęcić na to odpowiednio dużo czasu, aby każdy miał szansę wypowiedzieć się na temat poruszonych kwestii.
  • Szukajcie wspólnych tematów, trendów i wniosków, które mogą wskazywać na główne obszary do poprawy lub rozwinięcia.
  • Wykorzystajcie te obserwacje do planowania działań na przyszłość. Sporządźcie listę konkretnych kroków, które możecie podjąć, aby poprawić efektywność waszego zespołu.

Pamiętaj, że gra Jenga w retrospektywie ma na celu stworzenie luźnej, przyjaznej atmosfery, w której wszyscy mogą otwarcie wyrażać swoje opinie. Taki format może pomóc w budowaniu zaufania w zespole oraz w lepszym zrozumieniu wzajemnych potrzeb i oczekiwań.

Rozwiązywanie zagadki

Przygotowanie retrospektywy w formie gry polegającej na rozwiązaniu zagadki może być sporym zaskoczeniem dla zespołu. Dzięki temu wzrośnie zaangażowanie w trakcie spotkania. Taka forma pozwala również na integrację zespołu oraz rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji.

Wybór tematu zagadki

Wybierz temat zagadek, który będzie odpowiedni dla retrospektywy; najlepiej, żeby były one powiązane z pracą zespołu, wyzwaniami, które napotkali lub sukcesami, które osiągnęli. Zagadki będą jeszcze ciekawsze, jeżeli przedstawimy je w formie Escape Room w wersji online lub w biurze.

Przygotowanie zagadek

Stwórz kilka zagadek, których rozwiązanie będzie wymagało współpracy całego zespołu. Zagadki mogą być związane z różnymi aspektami sprintu, takimi jak:

  • Komunikacja – zagadki wymagające doskonałej komunikacji i wymiany informacji między członkami zespołu. Mogą to być zadania, w których sukces zależy od jasnego przekazywania informacji i współpracy.
  • Rozwiązywanie problemów – zagadki logiczne lub matematyczne, które wymagają analitycznego myślenia i kreatywnego podejścia do problemu. Mogą to być łamigłówki, które zmuszają zespół do pracy nad skomplikowanymi problemami.
  • Refleksja – zadania, które zmuszają do refleksji nad tym, co poszło dobrze, a co można poprawić. Mogą to być pytania retrospektywne, które skłaniają do analizy minionych wydarzeń i wyciągania wniosków na przyszłość.

Struktura gry

Zdecyduj, jak będzie przebiegać gra. Możesz stworzyć fabułę, która prowadzi zespół przez różne etapy gry, gdzie każda zagadka prowadzi do kolejnej. Na przykład, zespół może odkrywać kolejne pomieszczenia rozwiązując zagadki w każdym z nich, aby dotrzeć do końcowego „wyjścia”. Struktura gry powinna być przemyślana, aby utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie zespołu na każdym etapie.

Przygotowanie materiałów

Zorganizuj wszystkie materiały potrzebne do gry. Mogą to być:

  • Karty z zagadkami – fizyczne karty lub pliki PDF z opisami zagadek. Karty mogą zawierać instrukcje, wskazówki i zadania, które zespół musi rozwiązać. Przykładowe zagadki:
    • Zaszyfrowana wiadomość – przygotuj zaszyfrowaną wiadomość, która zawiera kluczową lekcję ze sprintu. Zespół musi użyć różnych wskazówek, aby odczytać wiadomość. Wskazówki mogą być ukryte w opisach zadań z Jiry, notatkach ze stand-upów, czy nawet w kodzie źródłowym.
    • Gra w skojarzenia – wybierz losowe słowo lub pojęcie związane z pracą zespołu. Każdy uczestnik musi wymienić skojarzenia związane z tym słowem. To pozwala na odkrycie różnych perspektyw i pomaga w analizie retrospektywnej. Gra w skojarzenia może być wstępem do głębszych dyskusji na temat sprintu i pracy zespołu.
    • Zagadka logiczna lub łamigłówka – przygotuj zagadkę logiczną lub łamigłówkę, którą zespół będzie musiał rozwiązać wspólnie. To może być np. układanka, rebus, czy nawet klasyczna łamigłówka matematyczna. W trakcie retrospektywy, zespołowi zostaje przedstawiona zagadka, a następnie wspólnie pracują nad jej rozwiązaniem. To nie tylko rozwija umiejętności myślenia, ale także integruje zespół. Tego typu zagadki mogą być również świetnym sposobem na rozładowanie napięcia i zbudowanie pozytywnej atmosfery.
  • Rekwizyty – jeśli gra odbywa się w biurze lub innej przestrzeni, przygotuj rekwizyty, które będą potrzebne do rozwiązania zagadek. Mogą to być klucze, mapy, układanki i inne przedmioty, które dodadzą realizmu i urozmaicą grę.
  • Narzędzia online – jeśli gra odbywa się zdalnie, przygotuj narzędzia do współpracy online, takie jak tablice wirtualne (np. Miro, Mural), narzędzia do wideokonferencji (np. Zoom), oraz ewentualne dedykowane aplikacje do Escape Roomów online. Narzędzia te umożliwią efektywną komunikację i współpracę na odległość.

Instrukcje i zasady

Na początku retrospektywy przedstaw zasady gry i wyjaśnij, jak będzie przebiegać. Zapewnij, że celem jest zarówno dobra zabawa, jak i refleksja nad sprintem. Zasady mogą obejmować:

  • Każda zagadka musi być rozwiązana przez zespół jako całość. Współpraca jest kluczowa, a każdy członek zespołu powinien mieć możliwość wniesienia swojego wkładu.
  • Czas na rozwiązanie każdej zagadki jest ograniczony, aby utrzymać dynamikę gry. Ograniczenie czasowe dodaje elementu wyzwania i motywuje zespół do szybszego działania.
  • Wskazówki mogą być dostępne, ale ich użycie może skutkować np. utratą punktów. Wskazówki mogą pomóc w przypadku trudniejszych zagadek, ale ich użycie powinno być przemyślane.

Przebieg gry

Poprowadź zespół przez grę, monitorując postępy i udzielając wskazówek w razie potrzeby. Ważne jest, aby być elastycznym i gotowym na adaptowanie gry, jeśli zespół napotka zbyt trudne zagadki lub potrzebuje dodatkowej motywacji. Przebieg gry powinien być płynny, a wszelkie trudności należy rozwiązywać na bieżąco, aby zespół mógł czerpać maksimum korzyści z aktywności.

Gra terenowa

Żeby wyjść poza schemat, można przygotować retrospektywę w formie gry terenowej. Jeżeli wszyscy członkowie zespołu mają możliwość spotkać się w biurze, może być to naprawdę atrakcyjne urozmaicenie tego spotkania. Oto kilka pomysłów na taką retrospektywę:

  • Poszukiwanie skarbów w biurze – przygotuj listę „skarbów” (czyli tematów do omówienia) związanych z ostatnim sprintem. Następnie zespołowi zostaje przekazana mapa biura, a oni muszą odnaleźć „skarby” na terenie biura, rozmawiając o każdym z nich. To pozwala na aktywne poruszanie się, a jednocześnie angażuje zespół w refleksję.
  • Wyścig zadań – stwórz listę zadań lub pytań związanych z pracą zespołu. Zadania mogą dotyczyć np.: komunikacji, jakości kodu czy efektywności pracy. Następnie zespołowi zostaje przekazana mapa okolicy biura, a oni muszą odwiedzić różne punkty, rozwiązując zadania. To pozwala na integrację zespołu i refleksję nad wyzwaniami.
  • Gra w detektywa – przygotuj fikcyjną historię związaną z ostatnim sprintem. Zespołowi zostaje przekazana seria wskazówek, które prowadzą do rozwiązania „zagadki”. W trakcie poszukiwań, zespół może omawiać różne aspekty sprintu i wnioski do przyszłości.
  • Zagadki na świeżym powietrzu – jeśli biuro ma dostęp do otoczenia na zewnątrz, można przygotować zagadki lub pytania, które zespołowi zostaną przekazane podczas spaceru. To pozwala na zmianę otoczenia i bardziej swobodną atmosferę.
  • Gra w „gorąco-zimno” – wybierz obszar w biurze lub okolicy, który symbolizuje jakość pracy zespołu. Zespołowi zostaje przekazana instrukcja, aby zbliżać się lub oddalać od tego obszaru w zależności od jakości omawianych aspektów. To interaktywna forma refleksji.

Pamiętaj, aby dostosować wybraną formę gry do charakteru zespołu i dostępnych zasobów. Poniżej przybliżę, jak można zorganizować retrospektywę w formie gry terenowej.

Planowanie i przygotowanie

  • Określenie celu – zdecyduj, co chcesz osiągnąć podczas tej retrospektywy. Może to być analiza ostatniego sprintu, identyfikacja obszarów do poprawy, czy też wzmocnienie współpracy w zespole.
  • Tematyka gry – wybierz temat przewodni gry, który będzie interesujący i angażujący dla zespołu. Może to być coś związanego z projektem, np. „poszukiwanie skarbów zwinności”, lub bardziej ogólny motyw, np. „przygoda w dżungli”.
  • Mapa i scenariusz – stwórz mapę biura lub okolicy, na której zaznaczysz kluczowe punkty do odwiedzenia. Przygotuj scenariusz gry, w którym opiszesz zadania i zagadki, które zespół będzie musiał rozwiązać.
  • Materiały pomocnicze – przygotuj wszystkie potrzebne rekwizyty, takie jak wskazówki, zagadki, kartki z pytaniami retrospektywnymi, oraz ewentualne nagrody.

Przebieg retrospektywy

  • Spotkanie startowe – zbierz cały zespół i wytłumacz zasady gry. Przedstaw cel gry oraz zasady bezpieczeństwa. Jeżeli to konieczne, podziel zespół na mniejsze grupy.
  • Punkty kontrolne – umieść w różnych miejscach biura lub okolicy punkty kontrolne, gdzie uczestnicy będą musieli wykonać zadania retrospektywne. Każdy punkt powinien zawierać zadanie, które zachęci do refleksji nad sprintem, np.:
    • Refleksja – w tym punkcie zapiszcie trzy rzeczy, które poszły dobrze w ostatnim sprincie.
    • Usprawnienia – zidentyfikujcie dwa obszary, które wymagają poprawy.
    • Eksperymenty – zaproponujcie jeden eksperyment, który można wdrożyć w kolejnym sprincie.
    • Zagadki i zadania – aby dotrzeć do kolejnych punktów, uczestnicy muszą rozwiązać zagadki lub wykonać zadania związane z pracą zespołową i zwinnością, np.:
      • Rozwiązywanie logicznych łamigłówek.
      • Ułożenie puzzli, które przedstawiają wartości Agile.
      • Przeprowadzenie mini gry symulacyjnej (np. Marshmallow Challenge).

Uwaga na szczegóły

  • Bezpieczeństwo – upewnij się, że wszystkie zadania są bezpieczne i nie narażają uczestników na ryzyko.
  • Integracja – staraj się, aby gra promowała integrację zespołu i była pozytywnym doświadczeniem.
  • Adaptacja – bądź elastyczny i gotów do wprowadzenia zmian w scenariuszu gry w razie potrzeby.

Dzięki takim przygotowaniom, retrospektywa w formie gry terenowej stanie się nie tylko ciekawą odmianą, ale i skutecznym narzędziem do refleksji i usprawnienia pracy zespołu.

Zadania na współpracę

Zadania na współpracę mogą pomóc w integracji zespołu oraz polepszeniu komunikacji między jego członkami. Dzięki wspólnym działaniom, pracownicy mogą lepiej zrozumieć swoje mocne i słabe strony, a także nauczyć się efektywnie współpracować w różnych sytuacjach. Takie zadania sprzyjają budowaniu zaufania i wzajemnego szacunku, co przekłada się na lepszą atmosferę w pracy oraz większą efektywność zespołu. Świetnie nadadzą się również jako elementy Intro przed głównym zadaniem na retro.

Jakie zadania można wykorzystać w trakcie retrospektywy w biurze:

  • Budowanie mostów z makaronu i taśmy
    • Podziel zespół na mniejsze grupy i daj im zadanie zbudowania mostu z makaronu i taśmy, który utrzyma określony ciężar. Można dodać dodatkowe wyzwania, takie jak ograniczony czas lub specjalne wymagania dotyczące konstrukcji.
    • Cel – stymulowanie kreatywnego myślenia, współpracy oraz wzmacnianie więzi poprzez wspólne działanie. To zadanie pomaga także w rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów i testowania różnych koncepcji.
  • Pajęczyna zaufania
    • W sali tworzymy pajęczynę z włóczki lub sznurka, przez którą zespół musi przejść, nie dotykając nici. Każdy członek zespołu musi przejść przez inne „oczko”. Można dodatkowo wprowadzić elementy, które utrudniają przejście, takie jak zamknięte oczy.
    • Cel – zaufanie, koordynacja i wspólne planowanie strategii. Zadanie to również uczy, jak ważne jest wzajemne wsparcie oraz komunikacja w zespole.
  • Konstrukcja wieży
    • Daj zespołowi materiały takie jak gazety, taśma klejąca i nożyczki. Zadaniem jest zbudowanie jak najwyższej wieży w określonym czasie. Można wprowadzić dodatkowe kryteria, takie jak stabilność konstrukcji lub estetyka.
    • Cel – wzmacnianie umiejętności planowania, koordynacji oraz współpracy. To zadanie pomaga także w rozwijaniu zdolności organizacyjnych oraz kreatywności.
  • Rysowanie kształtów
    • Każdy członek zespołu rysuje kształt, który musi być rozpoznany przez innych. Można dodać elementy, takie jak rysowanie z zamkniętymi oczami lub używanie tylko niektórych narzędzi.
    • Cel – ćwiczenie precyzji, komunikacji oraz interpretacji wizualnej.

Retrospektywa online

Przyjrzyjmy się, jakie zadania można wykorzystać w trakcie retrospektywy online:

  • Wirtualne tabu
    • Gra polega na opisywaniu słów bez używania określonych wyrazów zakazanych (tabu). Gracze pracują w parach lub małych grupach, próbując odgadnąć jak najwięcej słów w określonym czasie. Można dodać elementy rywalizacji między grupami.
    • Cel – rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, kreatywnego myślenia oraz współpracy w zespole.
  • Kalambury
    • Jeden członek zespołu rysuje obrazek na wirtualnej tablicy (np. w Zoom lub Miro), a reszta zespołu próbuje odgadnąć, co przedstawia rysunek. Można dodawać tematyczne kategorie, aby urozmaicić grę.
    • Cel – wzmacnianie umiejętności wizualizacji, interpretacji oraz szybkiego myślenia. Gra ta również sprzyja integracji zespołu poprzez wspólne zabawy.
  • Quiz
    • Przygotuj quiz dotyczący zespołu, projektu lub ogólnej wiedzy, który zespół rozwiązuje wspólnie. Może to być również świetny sposób na przypomnienie ważnych faktów lub zasad pracy zespołu. Dodatkowo można wprowadzić nagrody za najlepsze wyniki.
    • Cel – utrwalanie wiedzy, integracja zespołu oraz wprowadzenie elementu zabawy do codziennych obowiązków.
  • Łańcuchy pomysłów
    • Każdy członek zespołu zapisuje jeden pomysł lub problem na wirtualnej tablicy (np. Miro). Następnie inni członkowie dodają swoje sugestie lub rozwiązania do pomysłów innych osób, tworząc „łańcuch” wspólnych myśli. Można dodatkowo omówić poszczególne propozycje podczas spotkania.
    • Cel – stymulowanie kreatywnego myślenia, wspólnego rozwiązywania problemów oraz wzmacnianie współpracy w zespole.
  • Historyjki
    • Używając wirtualnych kostek do opowiadania historii (można znaleźć aplikacje lub strony internetowe), każdy członek zespołu rzuca kostkami i na podstawie obrazków tworzy kolejną część historii. Historię można stworzyć na bazie minionego sprintu lub innego wspólnego doświadczenia.
    • Cel – rozwijanie kreatywności, umiejętności narracyjnych oraz współpracy w zespole. To zadanie również sprzyja integracji i budowaniu więzi.
  • Krótkie skecze
    • Podziel zespół na małe grupy i daj im zadanie przygotowania krótkiego, humorystycznego skeczu na temat życia w biurze lub jakiejś sytuacji związanej z projektem. Można nagrać skecze i później je wspólnie obejrzeć.
    • Cel – wzmacnianie kreatywności, umiejętności aktorskich oraz współpracy w zespole. Ta zabawa również pomaga w rozładowaniu napięcia i integracji zespołu poprzez wspólny śmiech.

Omówienie wniosków – podsumowanie retro

Na koniec gry, zrób podsumowanie. Przeanalizujcie dokładnie, co zostało omówione podczas retrospektywy, jakie wnioski zostały wyciągnięte oraz jakie kroki można podjąć na przyszłość. Podsumowanie powinno być konstruktywne, prowadzić do konkretnych działań oraz być inspiracją dla całego zespołu do dalszej pracy.

Możesz również zapytać zespół o ich wrażenia z takiej formy retrospektywy, aby dowiedzieć się, co było dla nich najbardziej wartościowe oraz co można by zmienić na przyszłość.

  • Jak zespół współpracował przy rozwiązywaniu zagadek? Czy komunikacja była skuteczna i czy wszyscy członkowie zespołu mieli równe szanse na udział? Jakie strategie okazały się najbardziej efektywne i dlaczego?
  • Jakie były główne wyzwania i jak zostały pokonane? Czy zespół napotkał trudności, które wymagały szczególnego podejścia lub innowacyjnych rozwiązań? Jakie lekcje można wyciągnąć z tych doświadczeń, aby zapobiec podobnym problemom w przyszłości?
  • Jakie lekcje można wyciągnąć z tej aktywności i zastosować w codziennej pracy zespołu? Czy zespół odkrył nowe metody pracy, które mogą być przydatne w przyszłości, takie jak nowe techniki komunikacji, planowania czy rozwiązywania problemów?
  • Co poszło dobrze, a co można by poprawić w przyszłości? Jakie elementy gry były najbardziej angażujące i efektywne, a które mogłyby zostać zoptymalizowane? Czy są jakieś konkretne obszary, które wymagają większej uwagi lub zmiany strategii?

Pamiętaj, że głównym celem podsumowania jest nie tylko ocena przeszłych działań, ale również stworzenie planu na przyszłość, który pomoże zespołowi stawać się coraz lepszym. Ważne jest, aby każdy członek zespołu miał możliwość wyrażenia swoich opinii i sugestii.

Zakończenie

Przygotowanie takich gier i zabaw online wymaga nieco więcej planowania i zaangażowania, ale może przynieść znakomite rezultaty w budowaniu zespołu. Wspólne rozwiązanie problemów, kreatywne wyzwania i humorystyczne zadania mogą znacznie wzmocnić więzi i poprawić współpracę w zespole, nawet w trybie zdalnym.

Organizowanie takich aktywności pozwala uczestnikom lepiej się poznać, rozwijać umiejętności komunikacyjne oraz budować zaufanie, co jest kluczowe dla efektywnego działania zespołu. Ponadto, regularne wprowadzanie takich inicjatyw może sprawić, że praca zdalna stanie się bardziej angażująca i przyjemna dla wszystkich członków zespołu.

***

Jeśli interesuje Cię tematyka Agile, zajrzyj koniecznie również do innych artykułów naszych specjalistów.

5/5 ( głosy: 2)
Ocena:
5/5 ( głosy: 2)
Autor
Avatar
Roksana Kowalczyk

Scrum przewijał się przez ostatnie lata mojego życia, ale mocniej związałam się z nim dopiero w 2021 roku. Od tego czasu nieustannie rozwijam się i dokształcam w tym kierunku, m.in.: zdobywając certyfikat PSM I i PSM II. W wolnych chwilach lubię poznawać świat i próbować różnej kuchni. Jeżeli nie mogę aktualnie gdzieś jechać, to pochłaniam reportaże z różnych zakątków

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?