Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Platforma LinkedIn została uruchomiona 5 maja 2003 roku, a pomysł na jej utworzenie pojawił się rok wcześniej w mieszkaniu współzałożyciela firmy – Reida Hoffmana. W grudniu 2016 LinkedIn został przejęty przez Microsoft i scalił największą sieć profesjonalistów z usługami światowego lidera technologicznego.

Obecnie LinkedIn łączy 1 miliard użytkowników z ponad 200 krajów i terytoriów. Platforma zrzesza największą społeczność w Stanach Zjednoczonych (źródło: LinkedIn – about us).

W styczniu 2024 roku w Polsce serwis użytkowało blisko 7 milionów osób. W porównaniu z rokiem 2023 odnotowano ponad 1,3 miliona nowych kont! 50,9% użytkowników stanowią mężczyźni, a 49,1% to kobiety.

Z artykułu dowiesz się, dlaczego warto dołączyć do platformy, od czego zacząć tworzyć profil oraz jak zaprezentować się najlepiej, by być widocznym dla rekruterów, a znalezienie wymarzonej pracy stało się faktem.

Dlaczego użytkownicy chętnie korzystają z LinkedIn?

65 milionów osób tygodniowo korzysta z LinkedIn do poszukiwania pracy, a aż 6 osób w każdej minucie znajduje zatrudnienie dzięki tej platformie! Większość międzynarodowych firm publikuje ogłoszenia na LinkedIn, co czyni go ważnym źródłem pozyskiwania kandydatów. Na naszym przykładzie – w ubiegłym roku 30 tysięcy osób aplikowało do Sii właśnie przez LinkedIn 😊

Platforma oferuje:

  • dodanie interaktywnego CV,
  • możliwość budowania marki osobistej,
  • dołączania do grup zainteresowań,
  • budowania sieci kontaktów,
  • uczestniczenie w szkoleniach i webinarach,
  • korzystania z LinkedIn Learning,
  • możliwość samodzielnej aplikacji na stanowisko oraz szansę, by dać się znaleźć rekruterowi.

Od czego zacząć tworzyć profil na LinkedIn?

Przemyśl, ile jesteś gotów opowiedzieć o sobie innym użytkownikom. To jest Twoje miejsce na autoprezentację. Możesz oprzeć się na wskazówkach, szablonach, poradach, jednak zawsze to ostatecznie do Ciebie należy decyzja o otwartości i chęci podzielenia się informacjami o sobie.

Zastanów się, czy na obecnym etapie swojej kariery zawodowej chcesz się pochwalić wszystkimi doświadczeniami, które zdobyłeś, czy może raczej skupisz się na najważniejszych jej elementach, by przykuć uwagę rekrutera. Nie zawsze więcej znaczy lepiej.

Zadaj sobie pytanie: co chcesz osiągnąć dzięki profilowi na LinkedIn? Odpowiedź powinna wskazać Ci kierunek, w którym warto podążać. Pamiętaj, że ta platforma ma ogromny potencjał, który możesz wykorzystać.

Wybór zdjęcia profilowego

Czy zdjęcie profilowe jest ważne? Na to pytanie zapewne stara się odpowiedzieć wiele osób. Zdjęcie na LinkedIn nie jest wymagane, podobnie jak w przypadku CV. Jednak jego posiadanie sprawia, że nasz profil staje się bardziej profesjonalny, a także bardziej atrakcyjny dla odbiorcy. Zdjęcie pozwala wyróżnić się na tle wielu innych profili, dzięki czemu jesteśmy w stanie „zapaść w pamięć” rekruterowi.

Wybierając zdjęcie, należy jednak zwrócić uwagę, aby wyglądało profesjonalnie. W innym przypadku możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Żeby w tym aspekcie nie popełnić gafy, część osób korzysta z profesjonalnych sesji zdjęciowych.

Pamiętaj, aby dobrać odpowiedni strój do branży i stanowiska, które Cię interesuje! Warto również zwrócić uwagę, czy wybrane zdjęcie ma jednolite tło oraz odpowiednią jasność.

Nagłówek jako ważny czynnik przy wyszukiwaniu profili

Pod nazwiskiem na profilu wyświetla się nagłówek. Nagłówek to najczęściej nasze aktualne stanowisko pracy, np. Java Developer. Jeśli jednak jesteś jeszcze w trakcie studiów, również tę informację warto dopisać.

Ale czy można tam wpisać coś innego? Tak! Na całej platformie LinkedIn można się spotkać z szeroką gamą alternatywnych informacji podawanych w tej sekcji, np. „pomagam firmom rosnąć”, „Technology advisor” czy „Java ninja” 😉

Pamiętaj jednak, że Twoje imię i nazwisko wraz z nagłówkiem oraz zdjęciem profilowym będzie się wyświetlało we wszystkich dodanych przez Ciebie komentarzach oraz dodawanych postach. Jest to jedna z pierwszych informacji, którą zobaczą inni użytkownicy platformy. Warto wiedzieć, że rekruterzy wyszukują i przeglądają profile kandydatów, wykorzystując algorytmy platformy. Dlatego, uzupełniając tę sekcję, zastanów się, czy Twój nagłówek informuje o tym, czym się zajmujesz lub chciałbyś zajmować, tworzy pozytywny przekaz, a także jest zrozumiały dla Twojego odbiorcy. Stosuj słowa kluczowe.

Summary

Kolejną istotną sekcją w Twoim profilu będzie tzw. „summary”.Jeśli zastanawiasz się, czy warto je zamieszczać, to odpowiedź jest jednoznaczna – tak!

Summary, czyli tzw. podsumowanie, stanowi najważniejszy element profilu zawodowego.

Powinno zawierać kluczowe informacje dotyczące naszego doświadczenia i specjalizacji, a także kierunku dalszego rozwoju. Jest to doskonałe miejsce, aby podkreślić swoje mocne strony i pochwalić się osiągnięciami.

Jeśli jesteś np. Software Engineerem warto wskazać jakie języki programowania Cię interesują, a także dodatkowe technologie, istotne z punktu widzenia Twojego dalszego rozwoju.

Często na LinkedIn w sekcji Summary wklejamy również linki do naszych portfolio – zawsze należy się upewnić, czy możemy prezentować logo klienta, dla którego realizowaliśmy projekt. Jest to szczególnie ważne dla UX/UI Designerów, którzy publikują swoje prace.

W tej sekcji do dyspozycji masz 2000 znaków – zadbaj o odpowiednią liczbę akapitów i rozlokuj treść tak, aby zachęcić odwiedzającego Twój profil do wczytania się w kolejne sekcje. Tutaj nie zamieszczamy rozległych opisów, zalecana forma to „executive summary” – ma być krótko, konkretnie i profesjonalnie!

Summary dla studentów

A co w przypadku studentów, którzy są na etapie kształtowania swojej ścieżki kariery?

W nagłówku możesz napisać, co Cię interesuje, w jakim kierunku podążasz. Jeśli masz już obrany cel, wówczas stosuj zasadę słów kluczowych – np.: „analiza danych”, czy wskazuj na znajomość konkretnych języków programowania np.: programowanie w języku Python. Możesz tutaj zaprezentować swoje mocne strony oraz kompetencje, które wyróżniają Cię na tle innych kandydatów.

Doświadczenie zawodowe

Informacje, które wskazujemy, powinny być realne i zgodne z historią naszego zatrudnienia, dlatego podajemy daty, konkretne uczelnie czy nazwy pracodawców. LinkedIn ma stworzony szablon, gdzie łatwo dodać kolejne miejsca pracy oraz zaznaczyć zmiany ról / awanse w ramach tej samej firmy. Jest to bardzo przydatna opcja, gdyż ma znaczenie, czy w roli specjalisty pracowaliśmy 10 lat, czy po drodze był szereg awansów pionowych lub zmiany poziome.

Do każdej pozycji warto dodać zakres obowiązków w danej roli. To właśnie dzięki takim opisom rekruter będzie mógł wyszukać słowa kluczowe z Twojego profilu. Z drugie strony – nie trzeba nadto rozbudowywać zakresu odpowiedzialności. Warto ubrać to w kilka konkretnych punktów. Jeżeli możemy, to warto podać przykłady konkretnych projektów, zawierając dokładne informacje o technologiach, wielkości projektu i naszej roli w całym przedsięwzięciu.

Co napisać, gdy mam podpisaną umowę NDA?

Oczywiście – w tym przypadku niemożliwe jest podanie nazwy pracodawcy czy projektu, jednak warto ogólnie przybliżyć zakres współpracy, np.: jeśli jest to możliwe, to podaj nazwę branży oraz napisz kilka zdań, czym charakteryzuje się projekt i jaką pełnisz w nim rolę.

A co, jeśli dopiero studiuję?

Wówczas tę sekcję możesz pominąć lub uzupełnić o staże i odbyte praktyki.

Warto jednak poświęcić więcej czasu na uzupełnienie sekcji związanej z projektami. Zapewne w wolnym czasie lub podczas studiów zrealizowałeś szereg ciekawych projektów, którymi możesz się pochwalić.

Wykształcenie

Przyjęło się, że w profesjonalnym CV wykształcenie wpisujemy od poziomu studiów – podobnie jest na LinkedIn. Nie ma potrzeby dodawania liceum czy też wcześniejszych etapów edukacji. Wyjątek mogą tu stanowić technika i szkoły zawodowe, gdzie uzyskaliśmy konkretny tytuł i jest on zbieżny z dalszym rozwojem ścieżki zawodowej, np.: mechanik, elektryk.

Umiejętności

Umiejętności i potwierdzenia – to wpływa na Twoją wiarygodność. Obecnie LinkedIn daje możliwość wpisania do 50 umiejętności, które mogą być potwierdzone przez Twoich znajomych i współpracowników. Lista zawiera zarówno kompetencje z obszaru technicznego jak i miękkiego.

Często rekruterzy wyszukują kandydatów właśnie po umiejętnościach, które są istotne z punktu widzenia projektów, do których prowadzą rekrutacje, np.: znajomość chmury Azure lub Kubernetes. Dlatego warto dodać do swojego profilu większość technologii, które wykorzystywałeś w realizowanych dotychczas projektach.

Open to work

LinkedIn dla wszystkich osób poszukujących pracy przygotował nakładkę „Open to work”.

Możesz oznajmić rekruterom, że aktywnie szukasz pracy – platforma przygotowała do tego dwie opcje:

  • Jedna jest widoczna dla wszystkich użytkowników LinkedIn – zielona nakładka Open to work widoczna na zdjęciu profilowym.
  • Druga opcja – widoczna jest tylko dla rekruterów korzystających z płatnej licencji LinkedIn Recruiter. Do Ciebie należy decyzja odnośnie do otwartości versus zachowania poufności dot. chęci zmiany/poszukiwania pracy.

Podsumowanie

Pamiętaj, aby w całym Twoim profilu wykorzystywać słowa kluczowe – nie tylko w sekcji poświęconej umiejętnościom, ale również pod sekcją związaną z doświadczeniem i wykonywanymi zadaniami. Dzięki nim Twój profil staje się bardziej widoczny i atrakcyjny dla potencjalnych pracodawców, rekruterów, a także partnerów biznesowych.

Po utworzeniu profilu na platformie LinkedIn, pamiętaj, aby go stale aktualizować i budować swoją sieć kontaktów zawodowych.

Powodzenia w odkrywaniu platformy LinkedIn!

***

A jeśli ciekawią Cię ścieżki karier w branży IT, zajrzyj koniecznie do innych artykułów naszych ekspertów 🙂

5/5 ( głosy: 7)
Ocena:
5/5 ( głosy: 7)
Autorzy
Avatar
Agata Kraszewska

Regionalny Kierownik Działu Rekrutacji. Z wykształcenia specjalista ds. personalnych oraz doradca zawodowy. Od ponad 15 lat zajmuje się rekrutacją pracowników z różnych branż, a od 5 lat związana z Sii, gdzie zarządza zespołem rekrutacji. Prywatnie pasjonatka podróży oraz reportaży

Avatar
Monika Litwin-Celińska

Starsza Specjalistka ds. Rekrutacji w warszawskim zespole Sii. Z wykształcenia psycholog i absolwentka studiów podyplomowych z zakresu ZZL. Ma 7 lat doświadczenia w obszarze rekrutacji. Od 2,5 roku pracuje w Sii, na co dzień odpowiadając za rekrutacje ekspertów IT. Prywatnie interesuje się rozwojem osobistym i zarządzaniem sobą w czasie

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?