Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Temat motywowania pracowników jest jednym z najczęściej wymienianych przez menadżerów we wszelkich ankietach potrzeb szkoleniowych.

Pytanie jak motywować zespół pojawia się bardzo często w rozmowach, które prowadzę z menadżerami i dyskusje, jakie się potem wywiązują utwierdzają mnie w przekonaniu, że to istotny temat nie tylko dla nich, ale też dla samych pracowników.

Znam skrajnie różne podejścia do tematu – są menadżerowie, którzy uważają, że nie istnieje coś takiego jako motywowanie pracowników – pracownik powinien być zmotywowany sam z siebie. Są też tacy,  którzy, dla kontrastu, biorą na siebie całą odpowiedzialność za poziom motywacji swojego zespołu.

Kto ma rację? Jak to jest z tym motywowaniem?

Tak jak ze wszystkimi „miękkimi” obszarami, nie mam na te pytania idealnej odpowiedzi, mogę się natomiast podzielić swoim doświadczeniem i refleksjami. Moim rozwiązaniem jest tutaj słynny złoty środek. Relacja przełożonego z pracownikiem to relacja partnerska, dorosłego z dorosłym (a przynajmniej tak powinno być), w której obie strony coś z siebie dają i coś biorą. I tak też w moim odczuciu, obie strony powinny dbać o wysoki, a chociaż wystarczający poziom motywacji – przełożony poprzez odpowiednie zachowania menadżerskie i korzystając z narzędzi opisanych poniżej, a pracownik poprzez otwartość wobec swojego szefa, komunikowanie mu swoich potrzeb i oczekiwań.

Jak motywować pracowników?

Skoro już wiadomo, że jako menadżer mogę coś robić, żeby podnosić poziom motywacji pracownika, warto chwilę pomyśleć nad tym, co to takiego.

  • Upewnij się, że pracownik zna cel zadania i że ten cel jest zbieżny z jego celami! Czasami jest tak, że operujemy na tzw. oczywistościach – zakładamy, że skoro JA wiem, to pracownik na pewno też i że „przecież to jest jasne i oczywiste”. Pamiętaj, że aby się w coś zaangażować dorosły człowiek musi wiedzieć, jaki jest sens jego działania i co z tego będzie miał.
  • Zadbaj o motywującą postawę menadżerską. Słuchaj pracownika, pytaj o zdanie, angażuj w działania koncepcyjne, w podejmowanie decyzji, doceniaj, bądź konsekwentny, nagradzaj inicjatywę, wspieraj w rozwoju. Pamiętaj o koncepcji przywództwa sytuacyjnego Blancharda i stosuj odpowiedni styl zarządzania w zależności od etapu rozwoju pracownika.
  • Zastanów się i wypisz wszystkie możliwe czynniki motywacyjne, jakie przychodzą Ci do głowy. Możesz zacząć od tych elementów, które do pracy motywują Ciebie! Takie ćwiczenie robię podczas prowadzonych przez siebie szkoleń – grupa, której udało się wskazać ich najwięcej, wylistowała ich 37. Oto te, które pojawiają się najczęściej: sens, poczucie wpływu na rozwój firmy, władza, docenienie, pochwała publiczna, ludzie, relacje w zespole, atmosfera, różnorodność zadań, ciekawe obowiązki, odpowiedzialność, samodzielność, możliwość rozwoju, pieniądze, system premiowania, dodatkowe benefity, presja czasu, kary, rywalizacja, lokalizacja, elastyczne godziny pracy, praca zdalna, możliwość zmiany, poczucie bycia potrzebnym, poczucie misji. Na ponad 80% z nich masz bardzo duży wpływ jako menadżer i możesz na nich działać chcąc zwiększyć poziom motywacji swoich pracowników.
  • Pamiętaj o tym, że motywacja jest kwestią indywidualną i każdego motywuje co innego – mając już powyższą listę czynników pomyśl, co motywuje poszczególnych członków Twojego zespołu. Będziesz to wiedział na podstawie obserwacji lub też… zapytaj 🙂

Co na to Herzberg?

Jedną z najstarszych, ale wciąż aktualnych teorii odnośnie motywowania jest teoria Herzberga, która dzieli czynniki motywacyjne na takie, które są jedynie czynnikami higieny i nie powodują wzrostu motywacji, za to ich brak może powodować demotywację. Do tych czynników należą wynagrodzenie, szkolenia dla pracowników, warunki pracy, etc. To, czym faktycznie możemy motywować pracowników wg Herzberga to pozostałe czynniki, związane z treścią pracy, takie jak wspomniany wyżej sens, cel, zadania, odpowiedzialność, etc.

Dlatego też, o ile warto zadbać o właściwe i komfortowe warunki pracy, samo to nie wystarczy – jeśli chcesz podnieść poziom motywacji pracowników, zadbaj o wspomnianą resztę.

2/5 ( głos: 1)
Ocena:
2/5 ( głos: 1)
Autor
Avatar
Joanna Kucharska

Od dziecka zafascynowana ludźmi, od 9 lat światem IT, w którym szerzy idee współpracy i dba o Sii Spirit. Po doświadczeniach ze swojej pracy w obszarze HR i Komunikacji i wspólnej realizacji wdrożeń aplikacji wewnętrznych w Sii wierzy w udane "związki" różnorodnych umysłów i poglądów;) Spotkała na rozmowach tysiące kandydatów, rozwiązywała mniejsze i większe konflikty, popełniła mnóstwo błędów zarządczych i refleksjami z tych doświadczeń chętnie się z Wami będzie dzielić!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?