W sytuacji, kiedy decydujemy się prowadzić biznes w Internecie, wybór odpowiedniej platformy e-commerce może mieć bardzo duże znaczenie. Dlatego chciałbym opisać dwa popularne rozwiązania e-commerce: Adobe Commerce i Magento. Oba mogą wydawać się podobne na pierwszy rzut oka, ale różnią się kilkoma kluczowymi oraz wieloma pomniejszymi aspektami, wpływającymi na Twoją decyzję.
W artykule postaram się przybliżyć różnice tych platform w celu wsparcia procesu decyzyjnego i doboru optymalnego rozwiązania dla Twojej firmy.
Czym są Adobe Commerce i Magento?
Zacznijmy od podstaw. Adobe Commerce to płatna wersja platformy oferująca pełne wsparcie i zaawansowane funkcje przeznaczone dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Ceny Adobe Commerce zależą od wielkości sprzedaży oraz wykorzystywanych funkcji. Z kolei Magento to jego darmowy odpowiednik. Magento Open Source jest skierowany przede wszystkim do średnich firm, które szukają elastyczności przy ograniczonym budżecie.
Wspólne cechy – co łączy Adobe Commerce i Magento?
Obie platformy mają wiele podobieństw, które czynią je atrakcyjnymi dla sprzedawców na całym świecie. Obejmują one m.in.:
- Wielorynkową sprzedaż – możesz dotrzeć do klientów na całym świecie, sprzedając w różnych walutach i językach.
- Zarządzanie magazynem z wielu źródeł, które pozwala na łączenie wielu magazynów w jednym miejscu, przekładając się na większy zasięg sprzedaży.
- Wsparcie dla urządzeń mobilnych – klienci mogą robić zakupy z dowolnego miejsca, korzystając ze swoich telefonów czy tabletów (możliwość skorzystania z architektury Headless).
- Szybkie wyszukiwanie i filtrowanie – wsparcie klientów w łatwym znalezieniu tego, czego szukają.
- Nowoczesne metody płatności pozwolą na bezpieczne i wygodne zakupy z dostawą do domu lub paczkomatu.
- Zaawansowane narzędzia marketingowe i SEO – aby zwiększyć widoczność sklepu i zachęcić większą liczbę klientów do zakupów.
- Łatwy i wygodny w obsłudze edytor CMS pozwoli na dodawanie podstron na bloga oraz informowaniu klientów o nadchodzących promocjach.
- Instalator modułów z graficznym interfejsem umożliwi instalację dodatkowych wtyczek do sklepu poprzez kilka kliknięć.
Co wyróżnia Adobe Commerce?
Adobe Commerce wychodzi naprzeciw oczekiwaniom większych przedsiębiorstw, oferując:
- Elastyczność i skalowalność – łączy w sobie możliwości użycia dodatkowych funkcji z rozszerzalnością i udostępnieniem danych do systemów BI.
- Wsparcie techniczne – dostęp do nowych funkcji, które są regularnie udostępniane oraz profesjonalnej pomocy technicznej, dzięki której Twój system obsłuży miliony SKU oraz setki transakcji na minutę.
- Bezpieczeństwo – zapewnia dodatkowe warstwy bezpieczeństwa, dzięki automatycznym aktualizacjom bezpieczeństwa oraz ochroną CDN przed atakami DDOS chroni dane Twoich klientów.
- Obserwowalność – łączy dane z wielu źródeł, aby pomóc lepiej zarządzać wydajnością Twojego sklepu. Jest to też narzędzie do wizualizacji danych z dziennika aplikacji w połączeniu z danymi z platformy NewRelic na jednym panelu z łatwym do zrozumienia pulpitem nawigacyjnym.
Adobe Commerce – funkcje w standardzie
Adobe Commerce jest rozwiązaniem, które otwiera dużo nowych możliwości w porównaniu do Magento Open Source. Adobe Commerce może działać w wersji PaaS (AWS, Azure) jak i on-premise. Dostarcza też dodatkowe funkcje w standardzie, oto ważniejsze z nich:
- B2B Company – pozwala na zarządzanie kontami firm z danymi kontaktowymi oraz umożliwiający zalogowanie się do panelu użytkownika z uprawnieniami.
- Events – pozwoli na skonfigurowanie powiadomienia na wybranej podstronie dla Twoich klientów (kategoria, produkt) w formie bannera przypominający o jakimś wydarzeniu.
- Catalog Service – dostarczy klientom unikalnych wrażeń podczas zakupu w tym celu został zastosowany jeszcze szybszy odczyt katalogu produktów. Występują tutaj dwa podejścia do przesyłania danych:
- GraphQL – podstawowy obejmujący zakres zapytań i mutacji oraz system usługowy – zoptymalizowany pod kątem zapytań związanych z produktami.
- Live Search – jest to jedna z kluczowych funkcji w Adobe Commerce, która zapewni całkiem nowe doświadczenia i jeszcze lepsze wrażenia podczas wyszukiwania przez klientów. Oferuje szybsze, intuicyjne oraz dokładne wyszukiwanie. Adobe Sensei i Live Search wykorzystują sztuczną inteligencję i algorytmy uczenia maszynowego do analizy danych odwiedzających i ich łączenia z katalogiem produktów. Wszystko to przekłada się na unikalne doświadczenia zakupowe klientów.
- Product Recommendations – rekomendacje produktowe zachęcą klientów do kupna wysoko ocenianych produktów. Są one wspierane przez Adobe Sensei, które jest narzędziem marketingowym zaprojektowane w celu podniesienia zaangażowania klienta w proces zakupowy. Przez wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego ta funkcja analizuje dane odwiedzających i integruje je z katalogiem produktów.
- Shared Catalogs – wprowadza dla klientów zakupy po niższych cenach, a dla sklepów e-commerce obsługę kont firmowych. W efekcie umożliwia tworzenie niestandardowych cen dla produktów dla różnych firm na jednej lub wielu witrynach, co bezpośrednio przekłada się na sprzedaż i satysfakcję klientów.
- Quick Order – ułatwia klientom proces składania zamówienia oraz sprawia, że proces składania zamówienia jest sprowadzony do kilku kliknięć.
- Negotiable Quotes – wprowadza element dynamiki dla transakcji B2B, umożliwia negocjacje cenowe między kupującymi i sprzedającymi firmami oraz interaktywny proces negocjacji.
- Purchase Order Approvals – pozwala na tworzenie, edytowanie, usuwanie zamówień dla kont firm.
- Requisition Lists – pomaga klientom, którzy kupują często te same produkty. Funkcja ta pozwala tworzyć i zarządzać wieloma listami dostosowanymi do konkretnych potrzeb lub preferencji usprawniając proces zakupowy klientów.
W porównaniu do rozwiązania on-premise, Adobe Commerce Cloud (PaaS) zapewnia bezpieczeństwo i monitoring. W wersji Adobe Commerce Cloud mamy również dostępne procesy CI/CD, które są bardzo ważne w przypadku, gdy cały zespół zajmuje się rozwojem i utrzymaniem projektu.
Dla zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa do obydwu wersji powinny być instalowane na bieżąco patche, które są wydawane przez firmę Adobe, tak, aby system był aktualny i chronił dane klientów.
Plusy i minusy obu rozwiązań
Adobe Commerce
Wybierając Adobe Commerce, warto zwrócić uwagę na jego zalety i wady.
Plusy:
- Opcja skorzystania z wersji Cloud (PaaS), która zwiększa możliwości i poprawia bezpieczeństwo.
- Bezpieczeństwo i wsparcie – oferta zakłada profesjonalne wsparcie i silne środki bezpieczeństwa.
- Dostęp do zaawansowanych funkcji – od razu dostajesz narzędzia, które pomagają zwiększyć zaangażowanie i sprzedaż.
Minusy:
- Koszty – opłaty licencyjne mogą być przeszkodą dla mniejszych firm.
Magento
Dokonując wyboru Magento, warto przeanalizować zalety i wady rozwiązania.
Plusy:
- Brak opłat licencyjnych – idealne dla tych, którzy zaczynają przy ograniczonym budżecie.
- Elastyczność – możliwość dostosowania platformy do własnych potrzeb.
Minusy:
- B2B – brak nowych funkcji i regularnych aktualizacji.
- Wsparcie techniczne – brak dostępu do dedykowanego wsparcia może być wyzwaniem.
- Bezpieczeństwo – mniejsze firmy mogą potrzebować dodatkowych zasobów, aby zapewnić ten sam poziom bezpieczeństwa, co w przypadku Adobe Commerce.
Podsumowanie
Decyzja o wyborze między Adobe Commerce a Magento zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar firmy, budżet oraz potrzebne funkcje.
Dla większych organizacji z większymi potrzebami biznesowymi, charakteryzujących się dużą liczbą rynków lub dużym katalogiem produktów, Adobe Commerce oferuje bogaty zestaw funkcji i wsparcie, które mogą przyśpieszyć ich wzrost ze średnich firm do dużych. Magento Open Source oferuje elastyczność i jest skierowany do średnich przedsiębiorstw, które cenią sobie elastyczność oraz możliwość zmiany platformy oraz hostingu.
Ostatecznie wybór zależy od Ciebie i Twoich unikalnych potrzeb biznesowych. Mam nadzieję, że ten przewodnik pomógł Ci zrozumieć kluczowe różnice i ułatwi decyzję.
***
Jeśli interesuje Cię obszar e-commerce, zajrzyj koniecznie również do innych artykułów naszych specjalistów.
Zostaw komentarz