Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Zestawienie ze sobą trzech perspektyw na różnym etapie rozwijania oprogramowania to najważniejsze zagadnienie spotkań typu 3 Amigos. Chodzi w nich mianowicie o:

  • Perspektywę biznesową – co właściwie chcemy zrobić? Jaka będzie z tego korzyść dla użytkowników oraz jaki problem zamierzamy rozwiązać?
  • Perspektywę developerską – jak podejdziemy do zagadnienia? Jakie narzędzia wykorzystamy? Jakie są ryzyka z nim związane? Czy i czego nam brakuje?

I na końcu, ale nie mniej ważne:

  • Punkt widzenia testerów – w jaki sposób przetestować rozwiązanie? Jakie czekają na nas pułapki?

Z artykułu dowiecie się, jaka jest rola każdego z 3 Amigos, czy warto, aby w spotkaniach brał udział ktoś jeszcze i czego w rezultacie możecie się po nich spodziewać.

Pierwszy Amigo – Product Owner

Na spotkaniu powinien pojawić się przede wszystkim Product Owner – osoba po stronie biznesu, która dba o backlog oraz wizję Produktu. To właśnie biznesowy punkt widzenia winien być przedstawiony podczas rozmów, tak aby Developerzy mogli go zdekomponować na wymagania techniczne. Na tym etapie dobrze jest już mieć utworzone User Story ze wstępnym opisem, żeby móc rozpocząć dyskusję.

Dopuszczalne jest również zaproszenie na spotkanie kluczowego Interesariusza odpowiedzialnego za konkretny element naszego Produktu. Wtedy ten ekspert biznesowy działa wspólnie z Product Ownerem.

Drugi Amigo – Developer

Ta osoba powinna dokładnie zrozumieć wymagania biznesowe. Dzięki temu możliwe będzie rozpoczęcie danego zadania, dalsze budowanie przyrostu Produktu lub też rozwiązanie problemu.

Developer powinien także być odpowiedzialny za jedną dodatkową rzecz. Jest nią przekazanie informacji o poruszonych tematach pozostałym Developerom pracującym w projekcie. Pomagać mogą w tym następujące aktywności:

  • spisanie meeting notes,
  • nowy wpis na Confluence,
  • dokładniejszy opis konkretnego elementu backlogu produktu,
  • komentarz w tymże
  • lub po prostu poinformowanie reszty zespołu na chatcie np. w Teamsach.

Trzeci Amigo – QA Tester

Trzecią osobą z tego tria, powinien być ktoś z szeroko pojętego świata QA. Zadaniem Testera jest oszacowanie poziomu skomplikowania testów, wskazanie możliwego ryzyka, jakie wiąże się z wdrażaniem danej koncepcji.  QA Tester może dopytywać o specyfikacje techniczne tudzież elementy designu Produktu. A wszystko po to, aby zapewnić wysoką jakość rozwiązania.

Czwarty Amigo? Piąty Amigo?

Oczywiście, na spotkaniu możemy mieć więcej Amigos. Nie należy ograniczać się tylko do trzech osób. Wszakże, gdy w Produkcie zaangażowani są kluczowi stakeholderzy, warto również włączyć ich do dyskusji. W głównej mierze chodzi o to, aby przedstawić przynajmniej 3 punkty widzenia.

Zwykle Scrum Master powinien odpowiadać za:

  • facylitację spotkania,
  • dokładne opisanie jego celu,
  • rozpisanie agendy.

Często bywa, iż w jego gestii leży również zaktualizowanie odpowiednich elementów backlogu produktu w Jirze tudzież innym narzędziu.

Dobrą praktyką jest zadawanie dodatkowych pytań przez Scrum Mastera:

  • Jaki wpływ na przyrost produktu będzie miało to zadanie?
  • Czy jesteśmy w stanie oszacować poziom skomplikowania tej aktywności?
  • Czy implementacja zadania będzie wiązała się z jakimiś ryzykami?

Scrum Master powinien uczestniczyć w kilku początkowych spotkaniach typu 3 Amigos. Niemniej, po pewnym czasie może usunąć się w cień po to, aby inny członek zespołu scrumowego dbał o wyżej wymienione elementy.

Timebox

Czas, który poświęcimy na rozmowę, zależy od ustaleń konkretnego zespołu. Dobrze jest po prostu poruszyć ten temat na najbliższej Retrospektywie i ustanowić stałe ramy dla 3 Amigos. 30-minutowy timebox powinien w zupełności wystarczyć.

Oczywiście niektóre dyskusje mogą się przedłużać i możemy nie osiągnąć celu spotkania w te pół godziny. Wtedy należy takowe wydarzenie zakończyć, postarać się o jakiekolwiek wnioski i spróbować ustawić kolejną sesję.

Rezultat spotkania

Najczęściej celem spotkania jest doprecyzowanie biznesowych wymagań oraz dokładniejszy opis zadania (często w formie przykładów). Prowadzi to zatem do lepszego zrozumienia wewnątrz zespołu Scrumowego i wspólnej wizji.

Dodatkowym benefitem jest bardzo wczesne identyfikowanie nieporozumień i niejasności.

Istnieje też możliwość, iż potrzebne będzie dodatkowe zbadanie sprawy. Tutaj przydaje się metoda Spike, która wspiera poznanie zagadnienia bardziej dogłębnie.

Metoda Spike

Jest to zwykle zadanie w formie taska lub story, które zespół Scrumowy dodaje do Backlogu Sprintu. Spike najczęściej stara się odpowiedzieć na dwa problemy, które są bolączką każdego zespołu:

  • Niedobór wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji.
  • Konieczność  zredukowania ryzyka poprzez weryfikację kluczowych założeń.

Bardzo ważną kwestią przy pracy ze Spike’ami jest ustalenie odpowiedniego timeboxa. Najczęściej są to po prostu 4 godziny. W Spike’ach skupiamy się na rozwiązaniu konkretnego (małego) problemu. Zatem po upływie 4 godzin powinniśmy podjąć decyzję, co dalej.

Musimy odpowiedzieć na pytanie, czy możemy wrócić do dyskusji o naszym rozwiązaniu (posiadamy już większą wiedzę), czy też potrzebny jest nam kolejny Spike. Bardzo często po zakończeniu Spike’a będziemy też w stanie spróbować estymacji danego zadania.

Spotkania typu 3 Amigos oraz metodę Spike można dowolnie łączyć. Po spotkaniu 3 Amigos możemy zdecydować, iż potrzebujemy Spike’a. Czasem też rezultatem Spike będzie konieczność dodatkowego spotkania i poznania różnych perspektyw członków zespołu.

Podsumowanie

Współpraca osób, które mają różne perspektywy, daje nam możliwość zdefiniowania, co dokładnie należy zrobić oraz ustalenia, w jaki sposób zadanie będzie wykonane. Można stwierdzić, iż 3 Amigos to część procesu backlog refinementu.

Warto zaznaczyć, iż 3 Amigos nie powinno stać się kolejnym cyklicznym Scrumowym wydarzeniem. Chodzi raczej o pewien sposób myślenia mający na celu uwzględnianie różnych perspektyw w dyskusjach na temat konkretnych etapów pracy.

***

Jeśli interesuje Cię zarządzanie projektami, zajrzyj koniecznie również do innych artykułów naszych specjalistów 🙂

5/5 ( głosy: 3)
Ocena:
5/5 ( głosy: 3)
Autor
Avatar
Szymon Turczynowicz-Suszycki

Scrum Master od ponad 4 lat. Zwykle skupia się na tworzeniu transparentnej i luźniej atmosfery w zespołach. Nie jest „fundamentalistą” Scrum Guide. Informacja zwrotna od klientów oraz dobre relacje z Product Ownerem to klucz do sukcesu w każdym Produkcie. W wolnym czasie lubi pograć w gierki – czy to planszowe, czy to wideo. No i oczywiście seriale. Jeśli chodzi o sport, to głównie boks i bieganie. A ostatnio wolnego czasu ma bardzo mało, więc głównym hobby jest jego 4-miesięczna córka

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?