Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

W ostatnim czasie często podejmowanym tematem w kontekście produktów Atlassian jest wybór wariantu hostingu. Do niedawna możliwa była selekcja pomiędzy chmurowym rozwiązaniem Cloud a dwoma wersjami licencji serwerowej – Server i Data Center. Atlassian w 2024 roku całkowicie wycofa licencję Server, pozostawiając jedynie Data Center do utrzymania we własnej infrastrukturze.

To często rodzi pytania o różnice pomiędzy Cloud a Data Center w kontekście migracji z Server do Cloud lub zmiany licencji z Server na Data Center. W tym krótkim artykule postanowiłem zebrać główne wyróżniki pomiędzy Cloud a Data Center.

Wydajność i szybkość

Produkty chmurowe Atlassian zostały zbudowane tak, aby umożliwić rozpoczęcie pracy bez dodatkowych nakładów administracyjnych. Atlassian zapewnia środowisku chmurowemu wydajne serwery zlokalizowane w różnych częściach świata w celu jak najszybszego dostępu do danych. Ponadto, Atlassian cały czas pracuje nad zwiększaniem możliwości skalowania usług Cloud, dbając o najwyższy poziom dostępności dla najbardziej wymagających klientów.

W przypadku rozwiązania Data Center to po stronie Twojej organizacji jest zapewnienie odpowiednich serwerów, które będą w stanie zaoferować adekwatną wydajność i szybkość, aby korzystanie z produktów Atlassian Data Center było sprawne i przyjemne. Warto mieć na uwadze również konieczność samodzielnego zapewnienia awaryjnego odzyskiwania danych.

Bezpieczeństwo

Istotną kwestią przy wyborze pomiędzy Cloud a Data Center jest aspekt bezpieczeństwa. W przypadku Clouda Atlassian dysponuje dedykowanym zespołem do spraw bezpieczeństwa. Jego rolą jest zarządzanie bezpieczeństwem za Ciebie. Usługa w Cloud ma wbudowane rozwiązanie, które między innymi szyfruje dane w trakcie przesyłania i magazynowania.

Decydując się na rozwiązanie Data Center, należy mieć na uwadze konieczność zaangażowania własnych zasobów ludzkich do zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i oprogramowania.

Dodatkowym aspektem wartym uwagi jest wdrażanie przez Atlassiana aktualizacji w Cloud – nie musisz się już tym zajmować samodzielnie. W przypadku rozwiązania Data Center wszelkie poprawki zabezpieczeń wydane przez Atlassiana muszą być wdrożone przez Twoją organizację w drodze podniesienia wersji oprogramowania, co wiąże się z dodatkowymi nakładami pracy.

Zarządzanie użytkownikami

Cloud zapewnia scentralizowane zarządzanie użytkownikami z poziomu całej organizacji, a nie poszczególnych produktów. Ułatwia w ten sposób zarządzanie dostępem do produktów – możemy to robić z jednego miejsca. Dodatkowo, w ramach Atlassian Access dostępne jest rozszerzenie możliwości zarządzania użytkownikami, wdrożenie SAML SSO i obowiązkowej dwuetapowej weryfikacji podczas logowania.

Data Center oferuje różne opcje zarządzania usługami. Najprostszy sposób to zarządzanie na poziomie każdego produktu osobno, jednak wymaga większych nakładów pracy po stronie administratora. Wynika to m.in.: z konieczność odebrania dostępu jednemu użytkownikowi w kilku produktach. Data Center umożliwia również zarządzanie użytkownikami poprzez połączenie z Atlassian Crowd lub zewnętrznym katalogiem użytkowników. Dostępne jest także wdrożenie SAML SSO, a przy zastosowaniu dodatkowych wtyczek – dwuetapowa weryfikacja podczas logowania.

Integracje i aplikacje rozszerzające

Możliwość rozszerzania funkcjonalności i integrowania się z innymi produktami w Cloud i Data Center wygląda podobnie. W przypadku rozwiązania chmurowego można skorzystać ze stale rosnącej liczby aplikacji i integracji dostępny w sklepie Atlassian Marketplace lub stworzyć własne niestandardowe rozwiązanie przy wykorzystaniu interfejsu API lub Forge.

Atlassian Marketplace oferuje również aplikacje i integracje dla rozwiązania Data Center. Podobnie jak w przypadku Cloud – istnieje opcja tworzenia własnych aplikacji przy wykorzystaniu interfejsu API.

Licencjonowanie

Ważnym elementem odpowiedniego doboru rozwiązania są również kwestie licencji i kosztów. W przypadku Cloud możemy rozróżnić kilka planów licencyjnych:

  • Free (do 10 użytkowników),
  • Standard,
  • Premium,
  • Enterprise.

Opłacanie planów Cloud możliwe jest w subskrypcji miesięcznej lub rocznej. Obecnie w planach Standard, Premium i Enterprise możemy mieć do 20 000 użytkowników, choć Atlassian już zapowiedział zwiększenie tego limitu do 50 000 użytkowników.

Data Center nie dysponuje możliwością rozliczenia miesięcznego – w tym przypadku musimy decydować się na subskrypcję roczną. Licencja ta pozwala nam na tworzenie wielu środowisk testowych, dzięki czemu możemy testować zmiany przed ich wprowadzeniem na produkcję.

Natomiast w przypadku Cloud, aby otrzymać środowisko testowe, musimy wykupić plan Premium lub Enterprise, który udostępni nam środowisko Sandbox.

Podsumowanie

Należy pamiętać, że Jira Cloud i Jira Data Center są różnymi wersjami popularnego oprogramowania do zarządzania projektami. Wybór na pewno będzie wynikał z indywidualnych potrzeb organizacji takich jak:

  • wielkość,
  • skalowalność,
  • zarządzanie,
  • budżet.

W przypadku zdecydowania się na rozwiązanie Cloud otrzymamy gotowe narzędzie z prostym wdrożeniem i zarządzaniem. Natomiast, gdy wybór padnie na Data Center, otrzymamy większą elastyczność. Istotne dla poprawnego wyboru jest zrozumienie różnic i dobranie rozwiązania odpowiedniego dla Twojej organizacji.

Jeśli temat jest dla Ciebie interesujący, a w artykule nie znalazłeś odpowiedzi na wszystkie pytania, zachęcam do zapoznania się z dokumentacją Atlassian lub do skorzystania z wiedzy naszych eksperckich zespołów zajmujących się produktami Atlassian.

***

Więcej o produktach Atlassian dowiesz się również z innych artykułów naszych specjalistów.

4.3/5 ( głosy: 3)
Ocena:
4.3/5 ( głosy: 3)
Autor
Avatar
Michał Tołczyżewski

Administrator z ponad 2-letnim doświadczeniem w pracy z narzędziami Atlassian i ponad 5-letnim w obsłudze użytkowników. W zespole zajmuje się głównie wdrażaniem oprogramowania Jira oraz Jira Service Management. Pracuje również nad aktualizacjami Atlassian Tools i wdrażaniem nowych funkcjonalności w instancjach klientów w oparciu o wtyczki innych firm. Ma doświadczenie z integracjami Atlassian Tools z Azure i Azure DevOps.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?