Analiza biznesowa / Analiza w projektach IT

Zarządzanie relacjami w analizie biznesowej

Kwiecień 14, 2016 1
Podziel się:

Praca Analityka Biznesowego to praca z różnymi ludźmi. W codziennej pracy nad rozwojem biznesu i dostarczaniem rozwiązań dla biznesu stykamy się z mnóstwem osób. Z wyższą kadrą menedżerską, z ekspertami dziedzinowymi, czy też z osobami, które wykonują pracę operacyjną stanowiącą clue biznesu.

We współpracy z innymi niewątpliwą trudność stanowi zazwyczaj zidentyfikowanie roli osoby (w projekcie/w organizacji), z którą mamy współpracować (np. od której mamy pozyskiwać wymagania), jej świadomości technologicznej oraz podejścia do ewentualnych zmian. Pozyskanie tej wiedzy jest często kluczem do sukcesu polegającego na wypracowaniu pozytywnej relacji. Dlaczego?

Umiejscowienie osoby w organizacji, czy projekcie daje nam podstawową informację o tym, gdzie w hierarchii się znajdujemy. To z kolei daje nam wiedzę, w jaki sposób współpracować. Możemy założyć, że dyrektor nie będzie miał dla nas czasu, ale będzie decyzyjny. Będzie wymagał od nas wartościowych informacji do podejmowania tych decyzji, jednak nie będzie chciał wchodzić w szczegóły. Prawdopodobnie wyznaczy nam kogoś operacyjnego do współpracy, ale będzie chciał być „na bieżąco”. Specjalista będzie podświadomie wymagał od nas wiedzy dziedzinowej, jaką sam posiada, żebyśmy mówili tym samym językiem. On z kolei nie będzie miał aż tak dużego wpływu na projekt (np. na jego budżet). Najgorsze, co może nas spotkać to współpraca z niedecyzyjnymi decydentami i specjalistami bez wiedzy i kompetencji, a tak też bywa 🙂

Świadomość technologiczna interesariuszy jest o tyle ważna, że kiedy mamy do czynienia z wdrażaniem rozwiązań informatycznych, łatwiej współpracuje się z osobami, które mają chociaż odrobinę pojęcia o tym, jak taki system informatyczny będzie działać, co jest możliwe, a co nierealne. Brak takiej wiedzy może powodować, że będą pojawiały się wymagania nie do spełnienia w ramach budżetu projektu, czy też po prostu niewykonalne technicznie. Słyszymy wówczas argumenty typu „co to za system? (w dodatku tak drogi)” …

No i wreszcie podejście do zmiany – chyba najważniejszy czynnik. Ludzie mogą być nastawieni pozytywnie, negatywnie lub mieć zupełnie ambiwalentne podejście do tematu, którym się zajmujemy. Oczywiście im ich stosunek jest bardziej pozytywny, tym lepiej – zazwyczaj 🙂 Z ludźmi, którzy z entuzjazmem podchodzą do tematu, łatwiej osiąga się nawet małe sukcesy. Z rozmów z nimi będą dla nas płynąć pomysły, wiedza o temacie, informacje o sytuacjach wyjątkowych, wsparcie etc. Z osobami obojętnymi po prostu wdrożymy rozwiązanie, ale czy będzie to sukces na miarę firmy? Raczej nie. Wszystko będzie jednak lepsze od współpracy z przeciwnikami inicjatywy. Ludzie mają różne powody, aby być negatywnie nastawieni do zmiany. Mogą to być powody osobiste, jak i służbowe. Począwszy od niewiedzy i obawy przed nowością, poprzez obawę o utratę pozycji w firmie, czy nawet o utratę pracy. Niejednokrotnie wdrożenia rozwiązań informatycznych łączyły się z redukcją etatu. Nie ma się więc co dziwić, że wśród interesariuszy, zwłaszcza tych starszych datą, pojawiają się obawy „czy system mnie nie zastąpi”.

Zarządzanie interesariuszami, które jest częścią analizy, jest zadaniem często niełatwym, ale nie można go pomijać, czy marginalizować. Dobre relacje z ludźmi to spory czynnik sukcesu. Zrozumienie, z kim mamy do czynienia i wypracowanie sposobu na współpracę jest równie ważne, jak ciągłe monitorowanie wypracowanej relacji. Tak jak świadomość technologiczna raczej nie ulega zmianie z dnia na dzień, tak rola w projekcie/organizacji oraz podejście interesariusza do tematu mogą z różnych przyczyn ulec zmianie.

Tak więc analizujmy wymagania, wdrażajmy procesy,  twórzmy rozwiązania, ale pamiętajmy o … ludziach 🙂

Oceń ten post
Ilona Konitz
Autor: Ilona Konitz
Kiedyś Analityk Systemowy, aktualnie Analityk Biznesowy z doświadczeniem w prowadzeniu analiz i wdrażaniu systemów klasy BI, BPM, jak również rozwiązań „szytych na miarę” potrzeb klienta w takich branżach, jak usługi finansowe, bankowość, czy ubezpieczenia. Na co dzień pozyskuje i analizuje wymagania, rekomenduje rozwiązania, pełni rolę pośrednika pomiędzy stroną biznesową i teamem developerskim w realizowanych projektach. Po godzinach zaangażowana w działalność Stowarzyszenia Warsaw Poland Chapter of IIBA – bierze udział w organizowaniu eventów tematycznych dla analityków biznesowych. W czasie wolnym amatorka kina i dobrej książki oraz sportów uprawianych rekreacyjnie.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

komentarze(1)

avatar'
Magdalena
1 lipca 2019 Odpowiedz

Z jakich narzędzi analitycznych korzysta się obecnie najczęściej? Czy można wybrać te skuteczniejsze lub bardziej "na czasie"? Czy SAP HANA byłby tu.
dobrym wyborem? Czy rodzaj narzędzia może wpłynąć na efekty pracy?

Zostaw komentarz