Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

W dobie omnichannel marketingu organizacje starają się dotrzeć do odbiorców i klientów za pośrednictwem wielu różnych kanałów komunikacji online. Analiza efektywności tych działań jest istotnym elementem w budowaniu dalszych strategii marketingowych. Kluczowe kwestie dla wielu firm to:

  • zwrot z inwestycji (ROI) działań marketingowych,
  • optymalne dysponowanie budżetem marketingowym,
  • podejmowanie skutecznych decyzji marketingowych na dużą skalę.

W praktyce firmy często mierzą się jednak z problemem zebrania wszystkich raportów i wyników, tak aby móc na bieżąco modyfikować i udoskonalać swoje strategie marketingowe oraz skutecznie planować budżet.

Kampanie często są wysyłane z kilku różnych narzędzi, a każde z nich posiada osobną analitykę.  Zebranie i zestawienie ze sobą danych z każdego z nich jest bardzo czasochłonne. Nieraz za poszczególne obszary komunikacji są odpowiedzialne osobne działy, przez co firma traci całościowy obraz skuteczności realizowanych kampanii.

Funkcjonalności Marketing Cloud Intelligence

Tradycyjne narzędzia business inteligence (BI) nie zawsze spełniają oczekiwania w kontekście analizy działań marketingowych. Marketing Cloud Intelligence (do początku 2022 roku funkcjonujący pod nazwą Datorama) pomaga mierzyć się z tymi wyzwaniami, zapewniając organizacjom:

  • Spójne źródło danych – dzięki możliwości zintegrowania danych z różnych platform marketingowych, reklamowych, analityki online, CRM, e-commerce, itp.  
  • Ujednolicony wgląd w analitykę marketingową – pozwala na bieżąco uzyskać informacje na temat wyników prowadzonych kampanii oraz optymalizować je w czasie rzeczywistym.
  • Automatyzacja procesów raportowania oraz szybkie dzielenie się danymi – dzięki Marketing Cloud Intelligence możemy w bardzo prosty sposób udostępnić aktualne raporty dla kluczowych interesariuszy, partnerów i klientów.

Przyjrzyjmy się bliżej wspomnianym funkcjonalnościom platformy, które pomagają organizacjom w analizie danych marketingowych, optymalizacji kampanii oraz skuteczniejszym zarządzaniu danymi.

Spójne źródło danych

Platforma Marketing Cloud Intelligence to rozwiązanie, które umożliwia pozyskiwanie danych z różnych źródeł, zarówno online, jak i offline. Oprócz integracji z chmurą Salesforce, pozwala na korzystanie z szeregu innych połączeń API (API Connectors). Daje możliwość pobierania danych z różnych platform marketingowych, reklamowych, społecznościowych, a także z narzędzi e-commerce. Pozwala również wprowadzać dane z repozytoriów danych online oraz arkuszy kalkulacyjnych (funkcje TotalConnect oraz LiteConnect).

API Connectors

Marketing Cloud Intelligence oferuje możliwość integracji z wieloma narzędziami z chmury Salesforce dzięki wspomnianymi konektorom API. Warto tu wymienić chociażby:

  • Salesforce Marketing Cloud,
  • Salesforce Advertising Studio,
  • Pardot,
  • Social Studio,
  • Commerce Cloud,
  • Data Cloud,
  • Interaction Studio.

Możemy również pobierać dane firm zewnętrznych, m.in.:

  • Google Analytics,
  • Google Campaign Manager,
  • Google Search Ads 360,
  • Facebook Ads,
  • Instagram,
  • Pinterest,
  • TikTok Ads,
  • Twitter,
  • YouTube,
  • Mailchimp,
  • Marketo,
  • Amazon.

Marketing Cloud Intelligence może również pobierać dane z innych platform do zarządzania danymi, jak SAP HANA, AWS, Oracle, czy SQL Server oraz Adobe Analytics. 

Przykłady firm zewnętrznych
Ryc. 1 Przykłady firm zewnętrznych

Warto zaznaczyć, że gromadzenie danych ze wszystkich wspomnianych źródeł nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Biblioteka dostępnych API Connectors jest regularnie aktualizowana i powiększana o nowe rodzaje połączeń automatycznych. Dodatkowo, oprócz tych dostępnych bezpośrednio w widoku narzędzia, istnieje również możliwość pobrania dodatkowych z zakładki Marketplace.

TotalConnect

Screenshot z narzędzia Marketing Cloud Intelligence
Ryc. 2 Screenshot z narzędzia Marketing Cloud Intelligence

Poza opisanym rodzajem połączeń, Marketing Cloud Intelligence oferuje również możliwość przesyłania dowolnych plików płaskich o nazwie TotalConnect. Ta metoda jest stosowana zazwyczaj do przyjmowania danych ze źródeł, dla których nie istnieje gotowy interfejs API Connect. Pozwala na automatyzację procesu przyjmowania danych z zewnętrznych baz oraz platform do przechowywania i dzielenia się plikami, m.in. Box, Dropbox, MySQL, Google Spreadsheet, OneDrive, czy FTP i SFTP.

Wgrywanie danych w datoramie
Ryc. 3 Wgrywanie danych w datoramie

Po przesłaniu pliku przy użyciu opcji TotalConnect, można mapować zaimportowane dane, czyli połączyć pola źródłowe z odpowiednimi polami w Marketing Cloud Intelligence. Platforma samodzielnie dokonuje wstępnego mapowania za pomocą algorytmów machine learning. Użytkownik może kontynuować używając tego automatycznego połączenia zaproponowanego przez narzędzie, lub, w razie potrzeby, je modyfikować.

Wgrywanie danych w Datoramie cd.
Ryc. 4 Wgrywanie danych w Datoramie cd.

LiteConnect

Trzecią możliwością przesyłania danych do Marketing Cloud Intelligence jest funkcja LiteConnect. Pozwala na szybkie przekazanie pliku w oryginalnym formacie, bez konieczności dostosowywania go do modelu danych oraz mapowania. Marketing Cloud Intelligence automatycznie przygotowuje na podstawie pliku dashboard, będący wizualizacją przesłanych danych.

Ta opcja jest szczególnie przydatna, gdy zależy nam na szybkim wyświetleniu danych w znacznie bardziej zrozumiałej formie niż surowa tabela z danymi. Pliki przesłane tą metodą działają jako samodzielne dane, co sprawdza się szczególnie w przypadku wszelkich źródeł niezwiązanych bezpośrednio z danymi marketingowymi, takich jak informacje o pogodzie czy recenzje produktów.

Modelowanie danych

Marketing Cloud Intelligence agreguje i harmonizuje dane pochodzące z wielu różnych źródeł marketingowych, wykorzystujących różne wskaźniki KPI, m.in. reklamy online, media społecznościowe, kampanie e-mail, czy dane dotyczące zachowań użytkowników na stronach internetowych. Platforma analizuje złożone i nieuporządkowane pliki z danymi, łącząc je i ujednolicając na podstawie wspólnej wartości, np. nazwy kampanii. Dzięki temu Marketing Cloud Intelligence zapewnia organizacjom całościowy obraz działań marketingowych i staje się „jednym źródłem prawdy”.

Bez harmonizacji danych, firmy zmuszone są analizować wynik każdej z kampanii osobno, co znacznie utrudnia szybkie i skuteczne wyciąganie wniosków na poziomie całościowym. Co więcej, funkcja Harmonization Center w Marketing Cloud Intelligence została zaprojektowana w taki sposób, aby mogły z niej z powodzeniem korzystać osoby nie znające kodu i nie posiadające zaawansowanych umiejętności technicznych.

Jak większość produktów Salesforce, Marketing Cloud Intelligence również posiada moduł sztucznej inteligencji oraz wspomniany już machine learning, które automatycznie rozpoznają w danych wzorce, wyszukują trendy i oznaczają wszelkie anomalie, pomagając marketerom w obserwacji danych i wyciąganiu wniosków. Narzędzie Einstein Marketing Insights przeprowadza głęboką analizę kampanii marketingowych i automatycznie wykrywa strategiczne obszary wymagające ulepszeń.

Marketing Cloud Intelligence pozwala zaoszczędzić wiele godzin niezbędnych do manualnego zestawiania danych, łączenia ze sobą kilku arkuszy Excel i raportów. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą skoncentrować więcej wysiłków bezpośrednio na analizie danych, optymalizacji budżetu i zwiększeniu efektywności swoich działań marketingowych.

Automatyzacja procesów raportowania

Jedną z głównych zalet Marketing Cloud Intelligence jest możliwość wizualizacji danych. Surowe dane przekształcane są w czytelne wykresy i dashboardy, które w razie potrzeby można modyfikować, filrtować i dostosowywać do swoich potrzeb. Użytkownicy mogą wybierać spośród różnych typów wykresów: słupkowych, liniowych, kołowych, czy heatmap. Są one dostępne bezpośrednio w widoku edycji dashboardu, ale można je uzupełniać o dodatkowe widgety pobierane z zakładki Marketplace. Taka forma prezentacji danych znacznie ułatwia ich odczytanie, stają się one zrozumiałe dla różnych grupy interesariuszy.

Dashboardy można personalizować, m.in.: przez dodanie logo organizacji, odpowiedniego tła, zmianę kolorystyki wykresów, co dodatkowo ułatwia prezentację wyników.

Dashboard Marketing Cloud Intelligence
Ryc. 5 Dashboard Marketing Cloud Intelligence

Ponadto, narzędzie pozwala na szybkie udostępnianie pojedynczych wykresów lub całych dashboardów w dowolnym formacie, m.in. formie plików PDF, PNG oraz Excel. Można je w prosty sposób wysyłać osobom, które nie korzystają z Marketing Cloud Intelligence i nie mają dostępu do platformy.

Screenshot z narzędzia Marketing Cloud Intelligence
Ryc. 6 Screenshot z narzędzia Marketing Cloud Intelligence

Proces wysyłania poszczególnych raportów może odbywać się zarówno ad hoc, jak i w sposób cykliczny, dzięki opcji automatyzacji. Marketing Cloud Intelligence pozwala udostępniać dane z wybranego okresu do określonej grupy interesariuszy w ustalonych odstępach czasowych.

Wspomniane funkcjonalności ułatwiają proces udostępniania i przesyłania danych oraz przepływu informacji w organizacji, co przyczynia się do lepszej komunikacji i współpracy między różnymi działami. Czytelne dashboardy ułatwiają analizę danych i podejmowanie decyzji w oparciu o nie.

Podsumowanie

Marketing Cloud Intelligence stanowi kompleksowe rozwiązanie dla firm. Ułatwia nie tylko zarządzanie danymi marketingowymi, optymalizacje kampanii, ale także pomaga organizacjom budować strategie marketingowe oparte na danych, które prowadzą do osiągnięcia lepszych wyników i zwiększenia zwrotu z inwestycji.

Główne zalety korzystania z Marketing Cloud Intelligence to:

  • Integracja i Centralizacja Danych: Marketing Cloud Intelligence umożliwia integrację danych z różnych źródeł, co eliminuje potrzebę ręcznego zbierania informacji z różnych systemów. Dzięki temu organizacje zyskują spójny i kompleksowy widok na swoje działania marketingowe.
  • Optymalizacja Kampanii: Poprzez mapowanie danych, Marketing Cloud Intelligence pomaga organizacjom zrozumieć, które kampanie są najbardziej skuteczne, a które wymagają optymalizacji. To pozwala na efektywne alokowanie budżetu marketingowego.
  • Personalizacja Komunikacji: Marketing Cloud Intelligence pozwala na segmentację odbiorców na podstawie zebranych danych, co umożliwia personalizację treści i komunikatów marketingowych, co z kolei zwiększa zaangażowanie klientów.
  • Szybka Reakcja na Zmiany: Marketing Cloud Intelligence oferuje narzędzia do bieżącego monitorowania wyników kampanii, pozwala na szybką reakcję na zmiany i dostosowanie strategii marketingowej w czasie rzeczywistym.
  • Lepsze Zrozumienie Klientów: Marketing Cloud Intelligence pozwala na tworzenie zaawansowanych analiz, które pomagają lepiej zrozumieć zachowania i preferencje klientów. To informacje, które mogą być wykorzystane do kreowania bardziej efektywnych strategii marketingowych.

Źródła

5/5 ( głosy: 7)
Ocena:
5/5 ( głosy: 7)
Autor
Avatar
Magdalena Nowocin-Błaszczyk

Od ponad 8 lat zdobywa i rozwija kompetencje w obszarze marketing automation. W tym czasie miała okazję pracować zarówno w środowisku biznesowym jak i agencyjnym przy użyciu rozwiązań takich jak Adobe Campaign, Eloqua, Emarsys oraz User.com. Od około 4 lat poszerza wiedzę w obszarze Salesforce Marketing Cloud, czego efektem są dwa zdobyte przeze nią certyfikaty: Salesforce Marketing Cloud Email Specialist i Salesforce Marketing Cloud Administrator

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?