Wyślij zapytanie Dołącz do Sii

Niektórzy projektanci nowych usług nie zdają sobie sprawy, jak wielkim źródłem inspiracji i rozwoju Design Thinking mogą być kraje rozwijające się. Państwa afrykańskie, zwykle niekojarzone z rozwojem technologicznym, osiągają zaskakująco wysoki poziom zaawansowania w usługach mobilnych, zwłaszcza płatnościach.

Niedawno byliśmy świadkami uruchomienia w Polsce płatności z wykorzystaniem technologii Near Field Communication (NFC). Jako europejski lider płatności zbliżeniowych, Polska była poligonem doświadczalnym dla tej technologii. NFC wzbudza wiele emocji i oczekiwań, ale co ciekawe, wykorzystanie telefonu w płatnościach nie jest nowym pomysłem. Pionierem i liderem w tej dziedzinie jest kraj bardzo rzadko kojarzony z taką innowacyjnością. W Kenii, bo o niej mowa, usługa o nazwie M-PESA jest używana od 2007 roku.

Z artykułu dowiesz się więcej o projekcie aplikacji bankowej M-PESA.

Myślenie projektowe: poznaj prawdziwy problem

Kluczem do sukcesu projektu okazało się odkrycie prawdziwego problemu z perspektywy klienta. To, co wcześniej sprawiało trudność mieszkańcom Afryki Wschodniej, stało się szansą rozwoju technologicznego. Poczynione obserwacje zostały prawidłowo opisane i wdrożone (co nie dzieje się znowu aż tak często).

Warunki w Kenii w 2007 roku mogły wydawać się mało obiecujące dla rozwoju usług elektronicznych:

  • Niewielu Kenijczyków posiadało komputery.
  • Jeszcze mniej osób miało dostęp do Internetu.
  • Posiadanie konta bankowego było rzadkością, zwłaszcza na obszarach wiejskich (w 2009 roku tylko 19% dorosłych Kenijczyków miało konto bankowe).
  • Sieć bankomatów i oddziałów banków była słabo rozwinięta. Jeśli ktoś miał już konto bankowe, najbliższy bankomat znajdował się kilometry (lub dziesiątki kolometrów) od miejsca zamieszkania.

Design thinking: UX i badania rynku

Z drugiej strony pozytywną cechą rynku okazała się szybko rozwijająca się sieć komórkowa, która stała się fundamentem nowo powstającej usługi.

Zapotrzebowanie na nowy sposób transferu pieniędzy w Kenii wynikało pośrednio ze złej sytuacji gospodarczej kraju. Spowodowało to migrację ludności z obszarów wiejskich do miast. Pojawiło się wyzwanie: jak przekazać zarobione pieniądze rodzinom, które zostały w domach?

Były 3 możliwości:

  • Przekazywanie pieniędzy ludziom, którzy akurat jechali do rodzinnych miast robotników.
  • Korzystanie z kierowców autobusów i matatu (zbiorowe taksówki).
  • Wysyłanie pieniędzy pocztą.

Pierwsze dwa sposoby były ryzykowne, ponieważ pieniądze często nie docierały do celu. Poczta natomiast działała nieefektywnie i nieregularnie. W 2007 roku Safaricom, największy operator komórkowy w Afryce Wschodniej, przyszedł na ratunek i uruchomił usługę o nazwie M-PESA.

Myślenie projektowe: rozwiązanie

Głównym hasłem reklamowym nowo uruchomionej usługi było „Wyślij pieniądze do domu”. Prosta i jasna komunikacja stała się kluczowa w kraju, w którym większość ludności nie rozumiała, czym są bezgotówkowe przekazy pieniężne. M-PESA („Pesa” oznacza pieniądze w języku suahili) umożliwiła wysłanie określonej kwoty pieniędzy za pomocą telefonu komórkowego do innego właściciela telefonu, niekoniecznie zarejestrowanego w systemie.

Oprócz wysyłania pieniędzy do bliskich, klienci M-PESA mogą również przez telefon:

  • płacić rachunki,
  • sprawdzić stan konta,
  • wziąć kredyt,
  • dokonywać wpłat gotówkowych i wyciągów u upoważnionych agentów,
  • obciążyć swoją kartę telefoniczną,
  • zapłacić za bilet lotniczy (system honorowany jest nie tylko przez Kenya Airways, ale także przez British Airways i Virgin Atlantic).

Każda z tych funkcjonalności była odpowiedzią na potrzeby rynku, czego efektem jest system prosty i dopasowany do potrzeb użytkowników.

Aplikacja M-PESA jest bardzo prosta w obsłudze. Dość ascetyczny projekt interfejsu wynika z rodzaju urządzeń używanych przez Kenijczyków. Są to telefony starszej generacji, które nie mają jeszcze m.in.: wbudowanych ekranów dotykowych, dostępu do Internetu czy innych funkcjonalności, znanych z naszych smartfonów. Kenijczycy najczęściej korzystają z telefonów, które kilkanaście lat temu były powszechne w Europie.

Co więcej, aplikacja posiada bardzo prostą architekturę informacji. Wszystkie jego elementy to absolutne minimum, które gwarantuje sprawną i intuicyjną obsługę..

Rozszerzenie aplikacji M-PESA

W 2012 roku około 61 miliardów dolarów zostało przekazanych w Afryce za pomocą telefonów komórkowych. Jest to większa suma niż łączne transfery dokonane tą metodą w Europie i USA. W zeszłym roku M-PESA miała około 17 milionów zarejestrowanych użytkowników w Kenii. Oprócz kraju macierzystego usługa została również wprowadzona w innych krajach rozwijających się, takich jak Tanzania i Republika Południowej Afryki.

Efekty M-PESA

W dziesiątą rocznicę powstania M-PESA obsługiwała 30 milionów klientów w 10 krajach. Obecnie 96% gospodarstw domowych poza stolicą Kenii, Nairobi, ma co najmniej jedno konto M-PESA.

Badania wykazały, że gospodarstwa domowe korzystające z M-PESA są w stanie lepiej przetrzymać nagły spadek dochodów, ponieważ dzięki łatwiej otrzymywanym transferom pieniężnym oszczędzają więcej środków. Co więcej, M-PESA doprowadziła do wzmocnienia pozycji finansowej kobiet i pomogła im uzyskać kontrolę nad swoimi dochodami. Wpłynęło to na zmianę ich sytuacji zawodowej – odejścia od tradycyjnego rolnictwa do bardziej opłacalnych zajęć.

Przyjęcie M-PESA miało ogromny wpływ na scenę startupową Nairobi. W ciągu ostatnich kilku lat ekosystem startupów w Nairobi rozwijał się bardzo aktywnie dzięki modelom biznesowym opartym na fundamentach M-PESA. Kenijskie startupy zarobiły łącznie 32,8 miliona dolarów w 2017 r. Zgodnie z najnowszym raportem African Tech Startups Funding Report, była to trzecia co do wielkości kwota zebrana przez jakikolwiek kraj na kontynencie. Obecnie w Kenii działa 38 startupów fin-tech.

M-PESA połączyła dziesiątki milionów klientów z dostępem do usług finansowych, przyczyniając się do ponad trzykrotnego wzrostu formalnej integracji finansowej w całej Afryce. W równym stopniu zmieniła standard życia na obszarach wiejskich oraz zapewniła kobietom dostęp do ich finansów i kontrolę nad nimi. Wykorzystana przez wielu do napędzania gospodarki cyfrowej, M-PESA wpłynęła na wzmocnienia pozycji młodzieży, kształtując przedsiębiorczość, zwłaszcza w handlu elektronicznym.

Fenomenalny wzrost

Fenomenalny rozwój M-PESA jest pięknym przykładem tego, jak technologia może promować integrację finansową i zmieniać życie ludzi na lepsze. Rosnący popyt na mobilne usługi pieniężne pozwolił M-PESA rozwinąć skrzydła, mimo napotkania trudności w niektórych obszarach. Rozszerzenie działalności na nowe regiony ma w jeszcze większym stopniu sprzyjać pokonywaniu barier ekonomicznych i realizowaniu aspiracji społeczności.

Pod względem społeczno-ekonomicznym M-PESA zapewniła ratunek milionom ludzi, ułatwiając bezpośrednie wypłaty środków od rządów i organizacji pozarządowych na rzecz uchodźców, pacjentów korzystających z opieki zdrowotnej i osób znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Sama M-PESA przyczyniła się również do szybkiego rozwoju innych firm produkujących usługi cyfrowe i znacznie przyspieszyła rozwój startupów w Afryce, a dokładniej w regionach o największej liczbie użytkowników aplikacji.

Podsumowanie

Przypadek M-PESA uczy, jak tworzyć dobry biznes. W skrócie: korzystaj z danych, dbaj o uczucia innych i przekształcaj doświadczenia. A w praktyce? Wdrażając strategię Design Thinking, która ma na celu zbieranie i analizowanie danych, „słuchaj” 3 głosów (klienta, rynku i biznesu), a następnie stwórz wspólną wartość. Jak pokazuje przypadek M-PESA, sukces odnoszą organizacje, które angażują interesariuszy, pracowników i klientów na bardzo wczesnych etapach procesu rozwoju usług. Dzięki tym praktykom mogą „ugryźć” problem z perspektywy klienta.

Mieszkańcy Afryki, mimo braku dostępu do najnowszych technologii i urządzeń, są prekursorami trendów mobilnych. Z tego powodu warto przyjrzeć się nowym rozwiązaniom mobilnym na kontynencie przy projektowaniu usług.

W artykule skupiłem się wyłącznie na opisaniu aplikacji wykorzystywanej w bankowości mobilnej. Jednak zbierając materiały, wielokrotnie natrafiałem na przykłady innych usług, takich jak motoryzacja, energetyka i ochrona zdrowia, którym również warto się bliżej przyjrzeć. Ten sukces pokazuje, że Afryka może odegrać ważną rolę w rozwoju nowoczesnych usług mobilnych i kształtowaniu wzorców dobrych praktyk myślenia projektowego.

4.3/5 ( głosy: 6)
Ocena:
4.3/5 ( głosy: 6)
Autor
Avatar
Konrad Mazur

UX & Analityk Biznesowy (obszar niemieckojęzyczny, inne rynki EMEA). Pracował przez 12 lat w firmach o zróżnicowaniu kulturowym, podejmując się obowiązków: analityka biznesowego, konsultanta UX, eksperta ds. transformacji cyfrowej i konsultanta biznesowego ds. sprzedaży detalicznej paliw. Inne obszary jego badań i wiedzy specjalistycznej to: Lean Business/Startup Discovery, analiza mikroekonomii (benchmarking, analiza konkurencji itp.), transformacja cyfrowa, AI, Industry 4.0, analiza rynków EMEA (analiza ryzyka kraju, PEST, Porters Five Forces, SWOT itp.).

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować

Pokaż więcej artykułów

Bądź na bieżąco

Zasubskrybuj naszego bloga i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach.

Otrzymaj ofertę

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oferty Sii, skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie Wyślij zapytanie

Natalia Competency Center Director

Get an offer

Dołącz do Sii

Znajdź idealną pracę – zapoznaj się z naszą ofertą rekrutacyjną i aplikuj.

Aplikuj Aplikuj

Paweł Process Owner

Join Sii

ZATWIERDŹ

This content is available only in one language version.
You will be redirected to home page.

Are you sure you want to leave this page?